Hej,

har ett par chiliplantor och en broccoliplanta i uterummet, men såg igår att att något börjat äta på bladen så att de blir hål i dem. Idag såg jag några små djur på ena chiliplantan, tyckte först att de såg vita ut, men när jag såg närmre var de gröna, var som att de ändrade färg. Vad är de och hur blir jag av med dem?

IMG_1161_small.jpg

IMG_1162_small.jpg

IMG_1163_small.jpg

IMG_1170_small.jpg

IMG_1171_small.jpg

djur_small.jpg

På chilin ser det ut som bladlöss, blanda såpa med vatten i en sprayflaska och spruta på. Plantan tar ingen skada och bladlössen dör bums. (Såpan lägger sig som ett skikt runt så de inte kan ta upp syre) Bladlöss föredrar att sitta på späda stjälkar och dricka växtsaft.
Kålen är det många som älskar, kålmal och kålfjäril tex. Kolla på baksidan av bladen om det är något som lagt ägg där. Tugga i sig mitt på bladen sådär är många små kryp som gör men kål är extra utsatt eftersom så många gillar den. Lite såpa skadar inte där heller. Själv odlar jag alltid kål under nät för att få ha den någorlunda i fred.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
På chilin ser det ut som bladlöss, blanda såpa med vatten i en sprayflaska och spruta på. Plantan tar ingen skada och bladlössen dör bums. (Såpan lägger sig som ett skikt runt så de inte kan ta upp syre) Bladlöss föredrar att sitta på späda stjälkar och dricka växtsaft.
Kålen är det många som älskar, kålmal och kålfjäril tex. Kolla på baksidan av bladen om det är något som lagt ägg där. Tugga i sig mitt på bladen sådär är många små kryp som gör men kål är extra utsatt eftersom så många gillar den. Lite såpa skadar inte där heller. Själv odlar jag alltid kål under nät för att få ha den någorlunda i fred.
Hej, du hade rätt gällande chilin, det var/är bladlöss :(

Tog några nya bilder på broccolin och på undersidan av några blad såg jag vad som liknar kokonger, vad kan det vara och hur blir jag av med det?

IMG_1181_small.jpg

IMG_1183_small.jpg

IMG_1184_small.jpg

BirgitS
Spelar väl inte så stor roll exakt vad det är för larver utan du får peta loss larver och kokonger för att sen t ex döda dem genom att hälla på kokande vatten.

Chilin kan du ställa ut några dagar så löser förmodligen naturen det åt dig.
Vind, nyckelpigor och andra insekter fixar det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.