Trädgård allmänt
Yrrol: Ja, min erfarenhet av jordfräsar är ju att det är tungt och besvärligt att riva runt. Grävmaskinen sveper det fort och gör allt slätt. Antar att ni tar dit ett flak för forsla bort rivmaterialet. Då kan nog grävmaskinen putta i trädgårds böset i den. :)
Hemmakatten: Vi hittade en ynklig rabarber, som planterades 2016 på en äng, fortfarande vid liv, men med endast två stänga ca 10 cm höga. Den ska vi omplacera till köksträdgården, i pallkragar som inte sorkarna kan nå.
BirgitS: [citat] https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/daggdjur/radjur/radjurets-foda/
BirgitS: Nu handlar väl inte biologisk mångfald om att man ska kunna odla tomater och gurka hemma utan om att det ska kunna växa många sorter vilt. Hur har du tänkt dig att paklobutrazol ska komma från krukväxter till skog, ängar osv.? Paklobutrazol gör att en del växter får ökad motståndskraft mot svampar och bakterier: https://en.wikipedia.org/wiki/Paclobutrazol Däremot tycker jag att det
Linderödsåsen: Appropå "träiga" rabarber...Jag använder t.o.m de grövsta stammarna som kommer upp, tricket är att skala dessa och skära ner i mindre bitar. och all träighet försvinner till användbar frukt :D Har precis mumsat i mig lite kompott med mjölk, mumma! ps. Det är lätta att skala, bara att dra av långa revor...Faktum är att jag skalar all rabarber. Det man förlora i färg (röd) vinner
Åbacka: Du kanske redan har löst det, men jag har fått samma problem. Titta här: http://www.movetech.com/slang-4-00-8-16x4 Bara ett exempel. Finns nog lite varstans, som Jula, Biltema, Classe etc.
Esam: Ah frost kan vara absolut ett problem. Nej, bladen är fina inget sjuklig. Och mjuka öven tack. Det förklrar en del
Keld: Sen finns cesium vissa ställen i landet, att ta hänsyn till. Här står lite: http://www.svenskved.com/vedskolan/askhantering.asp
Kipa: [citat] Snabbväxande ja, Lönn växer som ogräs i våra Syrénbuskar. Några skott som stuckit säkert 1,5m sen vi flyttade in i Augusti.
P28: Kan inget om pumpar, men när man köper droppslang/microdrip system från antingen Gardena eller Hozelock så har dom en tryckminskande produkt som sänker trycket ner till 1,5 bar. Den sätts på före droppslang/microdrip-systemet.
mexitegel: Det borde väl gå att ha maskinen på asfalten och gräva på andra sidan muren? EDIT:ser att du skrivit det själv :D
nino: Vet precis hur de e, körde en brook bilmaskinsrobot på larvband var inte alls nån lek
Klabbarparn: Hehe, det kan ha varit jag som var otydlig ;) Nej, kör du på den modellen med någon typ av vall upp mot skivan så behöver du inte gå djupare än ner till backen men det blir ju såklart stabilare om du gräver ner dem en bit... Hur långt är planket? :D En budgetlösning "alá nästan gratis" vore väl om du kunde hitta betongplattor typ 40x40cm som folk ofta slänger ut på blocket som
Sangris: Jag ska byta plattbeläggning intill min garageinfart. Plattorna ligger i nivå med asfalten ca 1,5 meter och på andra sidan har jag gräsmatta och en rabatt. Gräsmattan ligger lite lägre så där har jag som ett trappsteg. Tidigare har jag haft en kantsten utmed gräsmattan/rabatten, men den är för vek så den har gett med sig. Jag planerar också att uppföra en skärmvägg, alt ett plank,
claesborjesson: Hej här är en länk till en bra site: http://xn--villastngsel-mcb.com/ Själv har jag ett klassiskt "Gunnebo stängsel" fastgjutet sedan c:a 60 år. Fortfarande still going strong, har gjutit om någon enstaka fäste, samt bytt en spännare. Tillverkas dock inte längre. I ditt fall rekommenderar jag ett "viltstängsel", det kan du ställa upp och lätt ta bort (när du och grannarna kommit
Mittbygg: Och så blev det till slut :) //Magnus [bild] [bild] [bild]
polarsson: Hej! Köpte hakgångjärn till en liten grind jag gjort. Problemet jag har är att det är ganska mycket glapp i gångjärnen och jag vill helst inte montera dem snett för att få en rak grind. Vilket är det smidigaste sättet att montera en grind så att både grinden och gångjärnen blir raka? Tack på förhand!
Thomas_Blekinge: Det fanns faktiskt ett problem. Jag skulle ju bärga hullingen men jag kunde inte dra ut den för den satt ju fast som den skulle. Det blev en massa extra jobb för det. I dagens övning hade jag en till lina åt andra hållet bara för att dra ut hullingen efter avlastningen. Nu fungerade det perfekt! Och så lärde jag mig att ta bort bakre och främre underlemmen i släpet på väg till
Claes Sörmland: Två mycket tåliga häckväxter som funkar i lera! Risken med att gräva på djupet är att man sabbar vattentransporten från djupare liggande mark. Det ger knepigare etablering det första året eller två. Jorden är som en veke som kapillärt suger upp vatten underifrån. Så vanligen så ska man bara gräva brett och inte djupet. 50 cm är jättebra. 1 m brett är ännu bättre. Om du har
Torkil: Gammal tråd, men om någon ser: vet ni var man kan köpa Top Gun ogräsmedel i Sverige?
Hemmakatten: Är det inte bättre att sätta ett partikelfilter på den slangände som ligger i dammen?
Satsuki: Får inte in något annat än en minigrävare, men det är iofs ändå snabbare än att gräva för hand. Hur mycket kan man lasta i kontainers och finns det mindre som man kan gå in i? Eller är det enklare att lägga allt på hög och ha en lastbil med kran/skopa som lyfter bort/upp det?
viktor83: Tack för bra och utförligt svar. Känns bra att höra att det verkar vara ett schyst pris. Då återstår bara att bestämma sig huruvida det är värt det eller inte. =)
verobar: [citat] Kör med högtrycken bara, gör underverk, lite som att trolla :-) Med dämpa tror jag Yonna menar att minska skillnaden mellan sten och grund. Lägg markduk och sedan grått grus bara, snygg och enkelt. Skicka gärna bilder på resultatet:thumbup:
Abies koreana: ...och många växter utomhus har en rödaktig färg som skyddar mot kylan på våren. Den försvinner när det blir varmare.
plaggis: Getingar kan bekämpas med vanligt avfettningsmedel. Man kan nästan säga att de dör som flugor...
holetaker: Såhär efter så kan jag svara mig själv, utifall nån annan undrar. Man ser exakt hur det minskar i behållaren och för mig var detta ett perfekt sätt att gödsla på. Det bästa är ju att man inte behöver vattna sönder det efter spridning som man ju måste med en del torra gödselprodukter. Nu återstår bara att se effekten