Snart kommer getingarna, om dom inte redan börjat. Var för jävligt förra året så jag har tänkt var proaktiv i år. Jag har läst en massa om att gå efter dom med gift och göra fällor med t-röd och lägga myrr där dom går in i boet.

Jag undrar dock om man inte kunde göra en fälla dit man lockar getingar men den dödar inte dom med t-röd eller på annat vis fångar dom, utan dom landar i myrr och tar åt sig mat och åker sen tillbaka till boet med myrr på sig. Bam, boet var det än är så dör och man behöver inte söka upp det.

Någon som provat något liknande?

Med tanke på att världens pollinerande insekter håller på att dö ut, så skulle jag snarare hjälpa getingarna på en plats en bit ifrån där jag inte vill ha dom. Anlägg edens lustgård för getingar i ett hörn av trädgården där ni inte är? Ge dom platser att bygga bon som inte är i ditt hus (för har du mycket getingar finns det ett bo någonstans)?

• Gilla
Maveric77 och 5 till
  • Laddar…
Getingar pollinerar väl inte den lever på pollinerande insekter.

• Gilla
Plutus och 3 till
  • Laddar…
Gift bryr sig inte heller om vem som kommer till "smörgåsbordet", så det är av hänsyn till dom andra jag skrev det. Dessutom är det förvånande många som misstar bin eller andra liknande insekter för getingar.

MissAnpassad skrev:
Gift bryr sig inte heller om vem som kommer till "smörgåsbordet", så det är av hänsyn till dom andra jag skrev det. Dessutom är det förvånande många som misstar bin eller andra liknande insekter för getingar.
och ganska många blandar ihop olika insekters funktion..

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Jag har använt Myrr D med framgång mot oönskade getingsamhällen i anslutning till bostadshuset. Har använt ett långt pvcelrör som jag sätter en tuss papper i ena änden och i häller i lite Myrr D och blåser i andra ändan ut giftet i närheten av ingångshål till bon som jag sett. Det har fungerat med stor framgång. Något år när det varit mycket aktivitet på våren runt takfoten har jag även blåst upp gift under takpannorna i förebyggande syfte och då haft lite getingar det året runt bostaden! Att på något sätt agna en fälla kan kanske få konsekvenser att att andra smådjur och tamdjur kan få i sig gift!

• Gilla
Buford
  • Laddar…
Fixar_Krille skrev:
Getingar pollinerar väl inte den lever på pollinerande insekter.
Jodå, getingar pollinerar när de besöker blommor för att samla nektar. Att de även äter andra insekter e ju en annan tia...

• Gilla
Lasse Ln och 1 till
  • Laddar…
Ja getingarna ger jag ingen pardon så det behövs inte funderas på. Humlor och sådant är välkomna, dom byggde bo bakom panelen på garaget och jag har fortfarande inte satt dit listerna runt en dörr för dom gick in och ut där och jag ville inte störa dom.

I år ska jag sätta dit dom snart så dom inte tar sig in på samma ställe igen. Att spruta myrrpulver upp i mellantaket låter som en potentiell åtgärd så att bon inte ens blir etablerade. Ett rör med kompressorns luftspruta i andra ändan bara...

Att spruta in pulvergift preventivt på godtyckliga ställen kan jag tänka mig framtida hantverkare/hempulare kommer ha åsikt om när de behöver riva i det vid renovering, det försvinner ju inte av sig självt om det ligger skyddat.

Myrr D är väl inte så farligt för människor, det är väl inte som man sprutar in plutonium i huset. Annars är detta huset jag tänker dö i.

harry73
Vill du dö i huset då kan du spruta in betydlig allvarligare gifter. Jag föreslår DDT i sängen mot vägglöss ;)

Om en 100 år tänkte jag (vid 135 års ålder, optimistisk?)

Redigerat:
harry73
andersmc skrev:
DDT lär inte förkorta TS liv. Det är inte farligt för människor.
[länk]
Jag uppfattade det som att spreja DDT inomhus (på väggar och tak) inte bedöms vara farligt för människor, och fördelen i bekämpningen av malaria är mycket större än eventuella hälsorisker.

Det är dock inte samma sak som att DDT inte skulle vara farligt för människor. Tittar man på DDTs Safety Card, då ser man att den har hälsoeffekter på människan, och skulle TS spruta det i sängen lär det absolut förkorta livet

Det viktiga är att ingen ska spruta något DDT här dock.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.