Okej. I vår kommun gäller max 80 cm höjd 2,5 meter från egen utfart. I vårt fall gäller regeln bara norrut, eftersom gatan är enkelriktad. Lite udda.
 
snowjim skrev:
Verkar som att de flesta i denna mindre storleken inte har bromsväng tyvärr. Kan det vara att de tittar på för små maskiner? 1 ton?

En av uthyrarna tyckte det lät onödigt att hyra en grävare för detta, de rekommenderade en jordfräs istället?
Märkligt tycker alla små runtom svängande har bomsväng. Vet inte hur han tänkt använda jordfräsen men den skottar i alla fall inte upp några massor.
 
En 180 cm hög häck är inte 40 cm tjock, och om man klipper en till 40 cm blir den genomskinlig. Jag visade bilden för en kille som inte gör annat än att plantera, han sa direkt " flytta diket minst en halvmeter inåt"
 
Rikard Gjersvold skrev:
En 180 cm hög häck är inte 40 cm tjock, och om man klipper en till 40 cm blir den genomskinlig. Jag visade bilden för en kille som inte gör annat än att plantera, han sa direkt " flytta diket minst en halvmeter inåt"
Vi räknar med att plantera häcken mitt i den 50 cm rännan vi gräver nu och häcken således bli 50 + 10 på var sida så totalt 70 cm bred, visst måste det vara okay för en 180 cm hög häck?
 
År 2011 planterade jag min Thuja Brabant på min tomt. Jag grävde 50 cm brett och 50 cm. djupt men på en del ställen blev det lite grundare p.g.a stora stenar/berg som var i vägen. Jag använde mest ny jord men även lite gammal plus att jag hade i en del torv också.
Det är 135 plantor som är planterade 3 st. per meter. Allting handgrävdes och jag körde bort överblivet material på släpkärra, även det skyfflade jag för hand. Det var mycket jobb och i dagens läge skulle jag inte orka göra om det.
Första året vattnade jag mycket och plantorna växte ordentligt. De är mestadels planterat i syd/ sydvästläge och idag är häcken 2 meter hög och 60 cm bred.
Jag tuktar den en gång om året och då brukar det bli ett släpkärrelass fullt. Så här ser häcken ut idag, tät och insynsskyddad.
Välväxt Thuja Brabant-häck som är tät och fungerar som insynsskydd med gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välväxt Thuja Brabant-häck som är tät och fungerar som insynsskydd med gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välväxt Thuja Brabant-häck som är tät och fungerar som insynsskydd med gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fel av Åke skrev:
...
Bra info! Då växer den enligt vad som anges för Braband d,v,s som en raket! Hoppas på att Smaragd eller möjligen Idegran ger klart minde jobb.

60 cm bred låter som en bra bredd!

Hur höga var de när ni satte dem?

Det ser ut som att det finns lite brunt här och där? Men det är kanske så Thuja ser ut?
 
Har nu kört lite med grävaren och kan konstatera att det var helt klart värt priset!

sCbzIDL.jpg
http://i.imgur.com/sCbzIDL.jpg

dqePZLX.jpg
http://i.imgur.com/dqePZLX.jpg

VTzuqxC.jpg
http://i.imgur.com/VTzuqxC.jpg

Vi hinner färdigt med resten imorgon förmiddag.

Det kvarstår egentligen 2 problem, de ena är att vi inte grävt längst bort vid Syrenen där det lär finnas massor med rötter. Förhoppningen är att vi kan göra det från andra sidan muren utan att ha isönder något.

Det andra problemet är att bli av med jorden för även om vi vänder ner en hel del med lite ny jord så lär vi få en hel del över. Någon har sagt att man kan skänka bort det på blocket men det innebär att de får springa med rullebör fram och tillbaka troligen. Vi hade velat lägga det tillfälligt utanför muren men det känns inte tillåtet, de e såfall om man lägger det på uppfarten så länge även om det är tråkigt att ha det där.
 
Men den grävarn har väl bomsväng ?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
snowjim skrev:
Bra info! Då växer den enligt vad som anges för Braband d,v,s som en raket! Hoppas på att Smaragd eller möjligen Idegran ger klart minde jobb.

60 cm bred låter som en bra bredd!

Hur höga var de när ni satte dem?


Det ser ut som att det finns lite brunt här och där? Men det är kanske så Thuja ser ut?
Plantorna köptes som 60-80 cm. De allra flesta var närmare 80 cm, några t.om lite högre.
Jag har faktiskt inte tänkt på om det är lite brunt i häcken. Får titta när det är dagsljus i morgon.
Kan vara avklippta grenar som syns eller "döda" rester från det när jag tuktade häcken.
 
smurfen72 skrev:
Men den grävarn har väl bomsväng ?
haha, då måste jag fråga, vad innebär bromssväng? De jag hyrde ifrån hade ingen aning? Är det den där skopan som man fäller ner i marken framför? Eller är det att armen går att svänga några grader åt vart håll? Eller är det att hela hytten kan rotera?
 
Att du kan svänga armen kanske 45 grader i förhållande till hytten kan vara bra att ha vid grävning efter tex en mur.
 
Aha, ja jag var inne på det först också men insåg att maskinen hade inte fått plats längre bort på grund av syrrenen och dessutom så blev det en hel del fula märken i gräset. Så det fungerade bättre att köra baklänges längs med muren, det innebar så klart att gropen blev lite bredare men det ska inte spela någon roll.
 
Det borde väl gå att ha maskinen på asfalten och gräva på andra sidan muren?


EDIT:ser att du skrivit det själv :D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.