10 376 läst ·
42 svar
10k läst
42 svar
Gräva grop för häck?
Märkligt tycker alla små runtom svängande har bomsväng. Vet inte hur han tänkt använda jordfräsen men den skottar i alla fall inte upp några massor.snowjim skrev:
En 180 cm hög häck är inte 40 cm tjock, och om man klipper en till 40 cm blir den genomskinlig. Jag visade bilden för en kille som inte gör annat än att plantera, han sa direkt " flytta diket minst en halvmeter inåt"
Vi räknar med att plantera häcken mitt i den 50 cm rännan vi gräver nu och häcken således bli 50 + 10 på var sida så totalt 70 cm bred, visst måste det vara okay för en 180 cm hög häck?Rikard Gjersvold skrev:
Husägare
· Västerviks kommun
· 465 inlägg
År 2011 planterade jag min Thuja Brabant på min tomt. Jag grävde 50 cm brett och 50 cm. djupt men på en del ställen blev det lite grundare p.g.a stora stenar/berg som var i vägen. Jag använde mest ny jord men även lite gammal plus att jag hade i en del torv också.
Det är 135 plantor som är planterade 3 st. per meter. Allting handgrävdes och jag körde bort överblivet material på släpkärra, även det skyfflade jag för hand. Det var mycket jobb och i dagens läge skulle jag inte orka göra om det.
Första året vattnade jag mycket och plantorna växte ordentligt. De är mestadels planterat i syd/ sydvästläge och idag är häcken 2 meter hög och 60 cm bred.
Jag tuktar den en gång om året och då brukar det bli ett släpkärrelass fullt. Så här ser häcken ut idag, tät och insynsskyddad.
Det är 135 plantor som är planterade 3 st. per meter. Allting handgrävdes och jag körde bort överblivet material på släpkärra, även det skyfflade jag för hand. Det var mycket jobb och i dagens läge skulle jag inte orka göra om det.
Första året vattnade jag mycket och plantorna växte ordentligt. De är mestadels planterat i syd/ sydvästläge och idag är häcken 2 meter hög och 60 cm bred.
Jag tuktar den en gång om året och då brukar det bli ett släpkärrelass fullt. Så här ser häcken ut idag, tät och insynsskyddad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra info! Då växer den enligt vad som anges för Braband d,v,s som en raket! Hoppas på att Smaragd eller möjligen Idegran ger klart minde jobb.Fel av Åke skrev:
60 cm bred låter som en bra bredd!
Hur höga var de när ni satte dem?
Det ser ut som att det finns lite brunt här och där? Men det är kanske så Thuja ser ut?
Har nu kört lite med grävaren och kan konstatera att det var helt klart värt priset!

http://i.imgur.com/sCbzIDL.jpg

http://i.imgur.com/dqePZLX.jpg

http://i.imgur.com/VTzuqxC.jpg
Vi hinner färdigt med resten imorgon förmiddag.
Det kvarstår egentligen 2 problem, de ena är att vi inte grävt längst bort vid Syrenen där det lär finnas massor med rötter. Förhoppningen är att vi kan göra det från andra sidan muren utan att ha isönder något.
Det andra problemet är att bli av med jorden för även om vi vänder ner en hel del med lite ny jord så lär vi få en hel del över. Någon har sagt att man kan skänka bort det på blocket men det innebär att de får springa med rullebör fram och tillbaka troligen. Vi hade velat lägga det tillfälligt utanför muren men det känns inte tillåtet, de e såfall om man lägger det på uppfarten så länge även om det är tråkigt att ha det där.

http://i.imgur.com/sCbzIDL.jpg

http://i.imgur.com/dqePZLX.jpg

http://i.imgur.com/VTzuqxC.jpg
Vi hinner färdigt med resten imorgon förmiddag.
Det kvarstår egentligen 2 problem, de ena är att vi inte grävt längst bort vid Syrenen där det lär finnas massor med rötter. Förhoppningen är att vi kan göra det från andra sidan muren utan att ha isönder något.
Det andra problemet är att bli av med jorden för även om vi vänder ner en hel del med lite ny jord så lär vi få en hel del över. Någon har sagt att man kan skänka bort det på blocket men det innebär att de får springa med rullebör fram och tillbaka troligen. Vi hade velat lägga det tillfälligt utanför muren men det känns inte tillåtet, de e såfall om man lägger det på uppfarten så länge även om det är tråkigt att ha det där.
Husägare
· Västerviks kommun
· 465 inlägg
Plantorna köptes som 60-80 cm. De allra flesta var närmare 80 cm, några t.om lite högre.snowjim skrev:
Jag har faktiskt inte tänkt på om det är lite brunt i häcken. Får titta när det är dagsljus i morgon.
Kan vara avklippta grenar som syns eller "döda" rester från det när jag tuktade häcken.
haha, då måste jag fråga, vad innebär bromssväng? De jag hyrde ifrån hade ingen aning? Är det den där skopan som man fäller ner i marken framför? Eller är det att armen går att svänga några grader åt vart håll? Eller är det att hela hytten kan rotera?smurfen72 skrev:
Aha, ja jag var inne på det först också men insåg att maskinen hade inte fått plats längre bort på grund av syrrenen och dessutom så blev det en hel del fula märken i gräset. Så det fungerade bättre att köra baklänges längs med muren, det innebar så klart att gropen blev lite bredare men det ska inte spela någon roll.
Klicka här för att svara