Har du utanpåliggande lina behöver du väl ingen flaggvikt? Då har du ju en lina fäst i nederkant på flaggan som du drar i för att hala flaggan. Eller?

A
Ville slippa höra på lina som slår i stången

Ja, fast är flaggan hissad har du ju ändå en lina som slår, och är den halad har du två (eller en då, om du hissar vikten utan flagga). Men visst kan du rent teoretiskt sätta på en flaggvikt, det är ju bara en ögla runt stången, den kan inte gärna ställa till något med mindre än att du drar fast den i löpöglan.

Snurra linan runt stången, eller ha en fästpunkt en bit från flaggstången och fästa linan där.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Precis, som seglare vet man att bästa sättet att slippa ljud från utanpåliggande fall som slår mot masten är att fästa fallen mot mantåget istället, dvs en bit ifrån masten.

A
Jag har roterande kula så snurra linan funkar inte men hittade en annan tråd där dom har köpt
http://www.lystraab.se/
Är det detta ni har som får linan ut från stången?

AbRhesus skrev:
Jag har roterande kula så snurra linan funkar inte ...
Det fungerar visst!

Linda upphissningslinan ett varv medurs och nedhalningslinan ett varvmoturs runt stången,
och knopa sedan båda vid knapen.

b8q skrev:
Precis, som seglare vet man att bästa sättet att slippa ljud från utanpåliggande fall som slår mot masten är att fästa fallen mot mantåget istället, dvs en bit ifrån masten.
Nja, bättre (och snyggare) att dra ut fallet vid nedre vantspridare, linda ett varv runt vantet under spridaren,
och sedan tillbaka till en knap på masten.
Då är fallet inte i vägen vid passage till och från fördäcket.

//Gammal Gotland runt- och Skaw Raceseglare.

• Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nja, bättre (och snyggare) att dra ut fallet vid nedre vantspridare, linda ett varv runt vantet under spridaren,
och sedan tillbaka till en knap på masten.
Då är fallet inte i vägen vid passage till och från fördäcket.

//Gammal Gotland runt- och Skaw Raceseglare.
Heh, jag är bara småbåtsseglare så min mast har inte ens vantspridare!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.