34 113 läst ·
27 svar
34k läst
27 svar
Kan man sprida för mycket aska i trädgården?
Hej!
Till bärbuskar och fruktträd brukar jag ge aska från vedspis och kamin. C:a 1/2 liter till bärbuskar och c:a 1 liter till vuxna fruktträd. Inte vet jag om det är rätt men funkar gör det hos mig. Fruktsättningen ska gynnas av detta. Däremot kan tex potatis få skorv av aska. Inte heller är det lämpligt attt sprida bland surjordsväxter pga ph-halt.
Resten av askan hamnar i torrtoan, och då är det naturligtvis viktigt att det inte finns tillstymmelse till glöd kvar. (Att ha eld i baken är INTE bra i detta fall)
Till bärbuskar och fruktträd brukar jag ge aska från vedspis och kamin. C:a 1/2 liter till bärbuskar och c:a 1 liter till vuxna fruktträd. Inte vet jag om det är rätt men funkar gör det hos mig. Fruktsättningen ska gynnas av detta. Däremot kan tex potatis få skorv av aska. Inte heller är det lämpligt attt sprida bland surjordsväxter pga ph-halt.
Resten av askan hamnar i torrtoan, och då är det naturligtvis viktigt att det inte finns tillstymmelse till glöd kvar. (Att ha eld i baken är INTE bra i detta fall)
Förra året hade Odla med P1 en följetång där man fick skicka in aska från sin kamin/panna och få den analyserad för att en gång för alla ta reda på vad som faktiskt är i askan och om den skall slängas på bärbuskarna eller inte.
När jag fick svaret hemskickat samt hörde radioprogrammet bestämde jag mig för att inte göra det. Min aska låg en bra bit över gränsvärdet för kadmium i konstgödsel vilket verkar vara normen för askan. Jag har däremot använt den på de delar av trädgården som inte innehåller ätbara frukter som jag tänker skörda.
Tror avsnittet med resultaten är det sista dom sände i höstas, så kolla på SR play / podcastarkivet.
När jag fick svaret hemskickat samt hörde radioprogrammet bestämde jag mig för att inte göra det. Min aska låg en bra bit över gränsvärdet för kadmium i konstgödsel vilket verkar vara normen för askan. Jag har däremot använt den på de delar av trädgården som inte innehåller ätbara frukter som jag tänker skörda.
Tror avsnittet med resultaten är det sista dom sände i höstas, så kolla på SR play / podcastarkivet.
Började läsa tråden och tänkte nämna samma sak när jag såg du lyft tråden med just detta.tensiden skrev:Förra året hade Odla med P1 en följetång där man fick skicka in aska från sin kamin/panna och få den analyserad för att en gång för alla ta reda på vad som faktiskt är i askan och om den skall slängas på bärbuskarna eller inte.
Fast tror jag hörde de nämna det i vetenskapsradion, inte odla. (Refererar väl ofta till andra P1-program i vetenskapsradion).
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6513781
Sprider askan i trädgården fast främst under diverse häckar som jag inte heller tar reda på klippet från. Dvs inte riskerar att hamna i matodlingarna omgång två efter ev. sväng i komposten eller så. Eller på gräsmattan, som med robot inte blir något gräsklipp kvar att lägga på andra ställen.
Tack för det inlägget Yonna!yonna skrev:
Jag tillhör dem som envist hävdat att man inte skall slänga ut aska i trädgården eller komposten. Främsta skälet är att den är starkt basisk och större mängder aska kan ge växtligheten en smärre pH chock vilket inte är bra. I komposten höjer den pH värdet och mikroorganismerna som bryter ner materialet är känsliga för så kraftiga förändringar. Jag gissar (utan att veta) att komposteringen stannar av när mikroorganismerna dör av chocken. Nedbrytningen sätter säkert fart efter ett tag men vad har man då uppnått? I en fungerande kompost håller sig pH värdet runt det neutrala.
Många växter är också känsliga för snabba förändringar som man åstadkommer om man slänger ut för mycket aska, hallon som föredrar en något surare jord mår definitivt dåligt av askan.
Vad är skälet till att det är så populärt att slänga ut aska i trädgården? Svaret brukar vara att så gjorde mina föräldrar med vinbärsbuskarna. Förut var det viktigt att ta tillvara allt men jag undrar om dom visste varför dom gjorde det? Och detsamma gäller idag, varför gör man saker i trädgården utan att först konstatera att det råder en brist på något och att just den bristen kan avhjälpas med aska.
Aska + vatten blir lut, en kraftig lösning kan säkert avliva en växt ganska snabbt. pH värdet i jorden är viktigt för växtligheten, blir det fel drabbas näringsupptagningen hos växten. De flesta växter trivs bra med en något sur jord, vid pH värde 8 blir jorden giftig för all växtlighet och omöjlig för odling.
Och så detta med tungmetaller, askan innehåller de tungmetaller som trädet tagit upp under sin livstid och det varierar förstås beroende på var trädet vuxit. Kvävet som är den kanske vanligaste bristen i odlingar har brunnit upp. Grillaska är absolut förkastligt att slänga ut om inte grillkolen är certifierad och man vet varifrån den kommer. Annars är det förmodligen grillkol från Mellaneuropa med höga halter av tungmetaller. Pellets vet jag inte ursprunget till så det kan jag inte uttala mig om.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden