18 832 läst ·
9 svar
19k läst
9 svar
Äter rådjur thujor???
Jag har pricis registrerat mig och så kommer första problemet också.
Sitter vid fönstret och ser att dom f.......e rådjuren (tre stycken t om) käkar på våra fina smaragd thujor. Äter dom sånt? Jag som trodde att thujor var rådjorssäkra!?
Måsta vi bygga 1,8 hög staket runt om kring eller finns ngt annat vi kan göra för att få thujorna i fred?
Alla idéer välkommna utom bössa, sånt har vi inte - ännu-
Tack
Sybilla
Sitter vid fönstret och ser att dom f.......e rådjuren (tre stycken t om) käkar på våra fina smaragd thujor. Äter dom sånt? Jag som trodde att thujor var rådjorssäkra!?
Måsta vi bygga 1,8 hög staket runt om kring eller finns ngt annat vi kan göra för att få thujorna i fred?
Tack
Sybilla
Ja, de äter thujor! Jag har precis tagit ner en thujahäck som var ca 15 år gammal. Den satt här när vi köpte huset. De vintrar med lite snö har rådjuren låtit den vara. Kalla och snöiga vintrar har de ätit på den. I vintras kalåt dom flera buskar och lämnade bara små gröna knippen i toppen >
Nackdelen med thujan är att den bryter dåligt när den blir så kraftigt beskuren, så det är svårt att få den fin igen. Är nog svårt med staket också - då måste du ha det där hela tiden.
Viss effekt kan man ha av blodmjöl, råväck kuddar och ammoniak/blodmjölblandningar men rådjuren verkar vänja sig vid detta också, tyvärr.
Nackdelen med thujan är att den bryter dåligt när den blir så kraftigt beskuren, så det är svårt att få den fin igen. Är nog svårt med staket också - då måste du ha det där hela tiden.
Viss effekt kan man ha av blodmjöl, råväck kuddar och ammoniak/blodmjölblandningar men rådjuren verkar vänja sig vid detta också, tyvärr.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Är så nära att plantera en thujahäck att faktiskt tänkte beställa mull och makadam imorgon.
Men så får jag denna vetskap att rådjur gillar thuja
:banghead:
Det är för det mest barvinter hos oss zoon 4.
Bor i ett lantligt villaområde.
Jag vet att det finns en och annan thuja i området. Jag ska ta en promenad och kolla noga hur de ser ut.
Jag fråga någon kunnig person om det är ett stort problem med rådjur i trädgårdar i området.
För om man vill ha thuja smaragd så vill man ha thuja smaragd
Hur är det med haren? Äter hen thuja?
Men så får jag denna vetskap att rådjur gillar thuja
:banghead:
Det är för det mest barvinter hos oss zoon 4.
Bor i ett lantligt villaområde.
Jag vet att det finns en och annan thuja i området. Jag ska ta en promenad och kolla noga hur de ser ut.
Jag fråga någon kunnig person om det är ett stort problem med rådjur i trädgårdar i området.
För om man vill ha thuja smaragd så vill man ha thuja smaragd
Hur är det med haren? Äter hen thuja?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Pelartuja/ Thuja occidentalis ‘Holmstrup’ finns det något som heter den ska vist vara rådjurssäker kan det stämma?
Är den lämplig som häck?
Är den lämplig som häck?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
När det gäller rådjur så finns det ju sånt som de föredrar, men är det ont om sån mat kan de ju äta nästan vad som helst som inte är direkt giftigt. Det låter osannolikt att 'Holmstrup' skulle vara giftig när inte 'Brabant' och 'Smaragd' är det (samtliga har det latinska namnet Thuja occidentalis), men den kan ju smaka sämre.
https://www.byggahus.se/tomt/tuja-tujahackar-kopa-plantera-varda
Om nu harar skulle äta tuja så äter de ju inte lika mycket som rådjur och dessutom äter de ju bara närmast marken så harar är nog inte något stort problem när det gäller tujor.
Blomsterlandet skriver att även 'Holmstrup' kan användas till häck: https://www.blomsterlandet.se/Vaxtinformation/Tradgardsvaxter/Barrvaxter/Hoga/Tuja-Holmstrup/
https://www.byggahus.se/tomt/tuja-tujahackar-kopa-plantera-varda
Om nu harar skulle äta tuja så äter de ju inte lika mycket som rådjur och dessutom äter de ju bara närmast marken så harar är nog inte något stort problem när det gäller tujor.
Blomsterlandet skriver att även 'Holmstrup' kan användas till häck: https://www.blomsterlandet.se/Vaxtinformation/Tradgardsvaxter/Barrvaxter/Hoga/Tuja-Holmstrup/
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Hur ser thujorna ut såhär lite drygt 10 år senare?Sybill skrev:Jag har pricis registrerat mig och så kommer första problemet också.
Tack
Sybilla
Min granne håller på att bygga en hundgård på drygt 15 kvadratmeter som ska fyllas med jakthundar
Kanske borde jag leta upp ett annat ställe att starta en tråd om detta ämne på?
Ja, utan tvekan äter rådjur tuja. Man bör nog utgå från att det inte finns några rådjurssäkra växter, allt beror på tillgången till mat. Djuren äter det bästa först, blir det svårare att hitta mat så nöjer de sig med växter som inte är favoriter men som håller dem vid liv.
Det görs reklam för allehanda produkter som skall hålla rådjur på avstånd men det fungerar bara tillfälligt, om ens det. Dessutom blir det dyra lösningar då inget av produkterna varar i evighet utan måste ständigt fyllas på. Ingen bra strategi.
Många hemmagjorda tips florerar också men det är samma sak där, högst osäker verkan.
Vill man skydda sig mot djuren är det nät som gäller. Vi inhägnade hela trädgården med Allox nät för snart tio år sedan. Inte en besökare sedan dess. Tyvärr blev vi också tvungna att inhägna hela tomten, ca 4000 kvadratmeter med fyrtrådigt elstängsel för några år sedan. Det kryllar av vildsvin och de är nästa utmanare för våra trädgårdar.
På en natt kan grisarna böka upp en stor trädgård. Inte trevligt att bygga dessa stängsel men betydligt bättre - och billigare på sikt och man kan sova gott om nätterna.
Det görs reklam för allehanda produkter som skall hålla rådjur på avstånd men det fungerar bara tillfälligt, om ens det. Dessutom blir det dyra lösningar då inget av produkterna varar i evighet utan måste ständigt fyllas på. Ingen bra strategi.
Många hemmagjorda tips florerar också men det är samma sak där, högst osäker verkan.
Vill man skydda sig mot djuren är det nät som gäller. Vi inhägnade hela trädgården med Allox nät för snart tio år sedan. Inte en besökare sedan dess. Tyvärr blev vi också tvungna att inhägna hela tomten, ca 4000 kvadratmeter med fyrtrådigt elstängsel för några år sedan. Det kryllar av vildsvin och de är nästa utmanare för våra trädgårdar.
På en natt kan grisarna böka upp en stor trädgård. Inte trevligt att bygga dessa stängsel men betydligt bättre - och billigare på sikt och man kan sova gott om nätterna.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Gran vs thuja vad föredrar rådjur i så fall?
Det finns nämligen en himla massa nyplanterad gran i närheten av var jag bor.
Det finns nämligen en himla massa nyplanterad gran i närheten av var jag bor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Klicka här för att svara