Jag klipper med cylinderklippare (handjagare, även en motordriven), tycker det blir fint klippt, och trevligt att klara sig utan bensinångor och störande ljud om möjligt. Robot klurigt på vår uppvuxna tomt med vårlökar, många rabatter, träd, grusgångar, mur etc.
Problemet är dock höstlöven. Där vore det trevligt med en vanligt rotorklippare som kan mala löven ordentligt så de kan ligga kvar på gräsmattan. Lövblås med sugfunktion maler visserligen något, men sätter ju igen när det är blött ute vilket det blir i Sverige på hösten.
Vill ha nåt minimalt map utrymme och pris. Funderat på att köpa minsta bensin-Klippon från Blocket, men nu tänker jag på om man inte kan köpa en eldriven Bosch Rotak 32, kostar ju bara 895 på bauhaus och är en lätt liten maskin. Vår tomt är 1200 m2 (knappt hälften utgör gräsyta tror jag), men här kan jag tänka mig att kratta ihop o köra över. Fixar Rotak det, eller krävs det kraft från en riktig bensinmotor? Lånade brorsans värsting-Toro med 50cm klippbredd får nåt år sen, och då gick det på nolltid att blir av med detta höstproblem