Jag hade undersökt vad som ligger där, t.ex. om du har ett rör från grannens tomt eftersom du skriver att du har en brunn där. Känns som dagvatten med en spolbrunn. I så fall kan du sätta en t-koppling där brunnen är och flytta brunnen till bakre plank så du slipper ha den mitt i gräset, om du nu planerar gräs där.

Är det ett dike för att leda bort vatten så hade jag lagt ett dräneringsrör (med duk+sten) och även då fyllt igen diket.

• Gilla
nexustwins
  • Laddar…
Shakula Shakula skrev:
Sorry, mitt fel. Tyckte på bilden att det såg ut som två olika höjder.
Verkar i så fall väldigt konstigt.
Haha jag trodde också det va olika höjder och tyckte inte det såg så farligt ut men nu när man kollar igen så är ju diket enormt :rofl:

S
Samma här ,olika höjder men det är väl fotografiet som luras:) kan det vara så att det funnits ett dike sedan gammalt och som man inte får ta bort? Bästa är väl att fråga entreprenören varför de gjort så?

S
Iom att granntomten ligger högre än er mark hade jag inte gjort något med diket. Hellre ett fult dike än vatten på tomten....

Om ni vill göra något med diket, så var väl medveten om vad ni gör.

Och klaga inte på att grannens vatten rinner över till er tomt sedan

P Patrik_k skrev:
Hej!

Vi håller på att bygga ett nyckelfärdigt hus via en totalentreprenör. När vi tittade till bygget idag blev vi chockade över den riktigt fula inbuktningen på trädgårdsytan. Vad tusan ska vi kunna göra av detta utrymme när det ser ut som det gör?! Det finns ett brunnslock där det är som djupast i den så kallade skyttegraven (se bild med inringning).

[bild] [bild]

Vad tycker ni vi kan göra åt detta? Spontant tänker jag att man häller i matjord i skåran för att jämna ut underlaget innan vi sätter gräsmattan på plats. Själva brunnen förlänger jag upp med ett rör så att den inte hamnar under ytan.

Borde vi acceptera detta? Vi har grannar både väster och höger om oss med liknande lutning, dom har med brunnslock. Jag är rädd för att detta kommer skapa enorma pölar vid regn. Om jag förhöjer vår trädgård och gräver igen skåran, behöver jag tillstånd för detta eller kan detta ses som ett mindre ingrepp?

Vad hade ni gjort? All hjälp och råd uppskattas enormt!

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Detta är ju en avrinning för dagvatten.
Du skall inte göra någonting, innan du har pratat med din kommun.

Stickan

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Här är en liten uppdatering.

Brunn samt lutningar var utmärkta givetvis när vi skrev under. Dock var det svårt att visualisera exakt vilka lutningar man pratade om.
När projektören tittade på området/terrängen så kom denna fram till att det kan samlas mycket vatten vid kraftigt regn eller när snö smälter- detta måste kunna tas om hand om inte jorden klarar av att suga upp allt, samt att vattnet inte rinner över till grannen, för då tar respektive fastighetsägare inte hand om sitt vatten.
Vår kontaktperson ska ta kontakt med entreprenören för att få in ett kostnadsförslag på att justera lutningarna om möjligt utan att påverka avrinningen. Hoppas det går och att priset inte blir hutlöst (dom är ju redan på plats så det borde inte bli dyrare än att göra det i efterhand med annan firma tänker jag).

• Gilla
Sister ray och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.