Jag har googlat som en galning men hittar inga tumregler på vad som ser snyggt ut (jag har hittat reglerna om "klätterskyddat" om det är över 0,8 m högt).

Att ha lika långt mellan spjälorna som de är breda tycker jag måste se för glest ut, men ska man köra på 50% eller 75% av spjälornas bredd? (Staketet blir ju billigare ju större glipa man har, så därför vill man ju kanske ha så mycket man kan utan att det ser fult ut.)

Jag kommer troligen köra på 22x95 trallvirke (stolpar och staketreglar är tryckimpregnerade och grannen som staketet ska vara mot har redan liknande staket själv på sin tomt så det kommer matcha).

(För att förtydliga, de staket som grannen har är inte mot oss utan mellan deras gräsmatta och infart.)

Tycker inte det ser för glest ut med brett mellan spjälorna? Trästaket med breda mellanrum mellan vertikala spjälorna längs en grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns bättre sätt att googla på än som en galning. Jag testade färdiga staket och hittade bl.a. det här:
3D-rendering av ett brunt trästaket med angivna mått och mellanrum mellan spjälorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ja, din känsla för att halva till 75 % av spjälbredden kan vara ett lämpligt mellanrum är nog rätt bra. 2/3-delar ungefär är ovanstående exempel.

• Gilla
Karl1233
  • Laddar…
BirgitS
För att undvika att barn kan fastna mellan spjälorna bör avståndet inte vara mer än 10 cm.

• Gilla
Flospel
  • Laddar…
Fastnar med vad? Känns som oavsett hur man bygger ett staket kan någon göra sig illa. Tjock skummgummi kanske kan vara något, bara de inte klättrar på de o faller ner...

BirgitS
B larry78 skrev:
Fastnar med vad?
Huvudet, småbarn får in huvudet om avståndet är drygt 10 cm men får inte tillbaks det. Man kan ju ha det så glest så att även vuxna får in och ut huvudet utan problem men med 25 cm mellanrum upplevs det nog inte som ett staket längre.

Det handlar väl om att om barnet når upp över så kan det ramla och kila fast halsen mellan?

Men jag har ju som sagt var tänkt köra med trall, och eftersom jag tänker har mindre än brädans bredd mellan dem så kommer det ju att bli mindre än 9,5 cm så det bör inte vara nån fara.

Det jag var ute efter var det estetiska alltså, hur högt kan man gå utan att det börjar se konstigt ut?

(Och för att förtydliga så menar jag ju stående spjälor, jag har ju skrivit att jag har satt stolpar och staketreglar, har man satt staketreglar så är det ju rätt uppenbart att man tänker sätta stående spjälor, annars behövs det ju inga staketreglar.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.