É
Vi har en grävd brunn på vår platta del av tomten där vi har problem med stående vatten på gräs och grus. Inte så mycket just vid brunnen men längre bort bredvid och ovanför. Skulle vi kunna använda denna som en slags pumpgrop? Om vi pumpar iväg vattnet så fylls ju brunnen igen, och de vattnet måste ju tas i närområdet? Hur stort kan upptagningsområdet vara? Eller påverkat det bara max ett par meter runt om?

Vad tror ni om detta? Steg 2 skulle sen kunna vara att gräva ner ett par dräneringsrör 10-20m bort på de värst drabbade områdena och ansluta dem sen i brunnen. Om jag borrar ett hål för ett rör några dm under marknivå borde det bli lite lutning om rören inte måste ligga djupt för att deänera bäst?

Problemen uppstår så här års vid snösmältning samt vid större mängd regn på sommaren/höst. Upplever att det sker oftare sista året och misstänker det har att göra med att grannen tagit ner väldigt mycket träd på sin obebodda/sommarstugetomt i sluttningen ovanför. Bara en gissning. Ute vid vägen finns inget dike att leda vattnet till men jag tror jag kommer få om tre år när vägen byggs om.

Jag är inte så sugen sätta igång något jättejobb med maskiner, och funderar på om det kan vara värt satsa på detta innan all växtlighet dränks.

En bild på det platta området som är nedanför en sluttning.

Platt tomt med stående vatten på grus och gräs, snöpartier, och träd vid brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle avvakta och försöka undersöka vad som händer med vägen längre fram. Kanske kan du luska ut vad det är för entreprenör som anlägger vägen och beställa ett litet sidoarbete när de ändå är på plats senare? Bara en tanke.

Annars tycker jag din diagnos angående grannens träd verkar vettig. Och jag brukar vurma för just det, att jobba med naturen, inte emot den. Kanske kan du kompensera med egna planteringar? Träd dricker mycket vatten och det är ingen större ansträngning att plantera dem, eller att underhålla dem heller för den delen.

Med det sagt vill jag också påpeka att det råder rätt "svåra" omständigheter runt om i naturen just nu. Mycket snö och is har smält, men tjälen har inte riktigt gått ur än, därför ligger stora sjöar runt om på Sveriges åkrar och i trädgårdar. Under korta övergångsperioder får man acceptera att det inte är så trevligt utomhus så länge huset inte tar skada, men har man återkommande problem är det en annan fråga. Min egen trädgård är väldigt lerig på sina platser, men det blir det snart ändring på. :cool:

Utan att kunna regler för sånt här, men är det lämpligt att fylla en brunn med ytvatten finns det inte risk att det påverkar kvaliteten på grundvattnet i närområdet. Frånsett det så tycker jag att idéen är bra, att lägga ner lite dräneringsslag och sedan pumpa bort vattnet.

É
M Magnus5 skrev:
Utan att kunna regler för sånt här, men är det lämpligt att fylla en brunn med ytvatten finns det inte risk att det påverkar kvaliteten på grundvattnet i närområdet
Brunnen är kanske knappt 2 meter djup, och vattenfylld drygt en meter, om jag ska gissa.
Jag förstår din tanke men förklara gärna mer hur/varför grundvattnet skulle påverkas? Dränerar och skickar iväg vatten görs väl på fler ställen... Min borrade drickvattenbrunn ca 30m bort vill jag ju såklart inte påverka. Men det var inte kring den jag tänkte lägga slang.

Det jag tänkte på var att den gamla brunnen är väl säkert grävd för dricksvatten och har kanske direkt kontakt med grundvattnet, om man då fyller den med ytvatten så får det ju direkt kontakt med grundvattnet utan någon naturlig filterering. Om och hur det kan sprida sig vet jag inte, utan det var mer en tanke om det kan påverka dricksvattnet i närområdet så man inte gör något misstag.

wildeside
Släng i en dränkpump och prova !

É
Att tömma brunnen går bra, och nästa dag är den fylld igen. Men är ju väldigt svårt avgöra om det gör direkt skillnad. Som sagt hur stort upptagningaområde kan man förvänta sig brunnen har?

Brunnen är nog lite mer än 2 meter djup. Fast nog under 3.

Någon annan som tror sig veta nåt angående det Magnus5 skriver om påverkan på grundvattnet? Om vattnet filtreras upp i brunnen via nån mer eller mindre sandbädd, blir det inte samma sak åt andra hållet med? Regnvattnet håller sig i brunnen. Och ska det ut i grundvatten måste det såna fall tryckas ner genom samma bädd?

Har ett blött parti på tomten där det hade vart bekvämt dra ett rör till brunnen för dränering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.