Hejsan!

Jag ska plantera en thujahäck och har grävt ett dike 50x50 cm. Jag funderar på hur jag ska skapa de bästa förutsättningarna för de nya plantorna som kommer snart.

Jag läste någonstans (minns ej var tyvärr) att man inte ska lägga ner jordförbättrande produkter (som innehåller organiskt material, (nedbrytningsbara ämnen som mull, torv) djupare än drygt 15 cm. Anledningen till det skulle vara att djupare än så saknas det syre som krävs för att nedbrytningsprocessen inte ska bli anaerob (nedbrytning utan syre). Nedbrytningsprocessen i sig kräver ju också syre och det är viktigt vad jag förstår att plantans rötter ska ha tillgång till syre. Annars riskerar rötterna att ruttna. Det kan till exempel även hända om man vattnar alltför kraftigt så att rötterna aldrig får en chans att torka.

Nu har jag studerat ett antal olika instruktionsvideo där man bottnar planteringsdiket med jordförbättrande produkter blandat med befintlig jord. Min slutsats är att detta måste vara helt förkastligt. Jag anser att mylla hör inte hemma på detta djupet och att nedbrytningen av det man lagt i botten kommer att förbruka det eventuella syre som redan finns och försvåra plantornas etablering.

Så min plan är att bottna diket med befintlig uppluckrad jord (jorden är fin, ingen lera, förmodligen näringsfattig och saknar mylla). Då får jag ett "golv" med den gamla jorden och av diket återstår bara 33 cm djup. Plantorna ställs på detta "golv" och jag fortsätter fylla på med den mullfattiga befintliga jorden tills att det återstår endast 15-20 cm. Då lägger jag på en blandning av 50% befintlig jord och 50% jordförbättrande produkter med mycket torv i. Jag förstår att det kommer att sätta sig och att jag behöver fylla på med mer jordförbättrande produkter efterhand då dessa sjunker in och även bryts ned.

Ytterligare en fundering... Leverantören av plantorna, Plantinavia rekommenderar väldigt lite jordförbättring (endast en säck per 5 meter häck) vilket jag tycker verkar jättelite. Orsaken till detta skulle vara att plantorna annars kan hamna i en miljö med för mycket näringsämnen än vad som är optimalt. Samtidigt har jag för mig att Thuja ska trivas i mullrik jord. Hur löser jag det för det finns knappt någon mylla i min befintliga jord? Åter så har jag sett otaliga videor där man tycks blanda 50/50 beroende på den befintliga jordens kvalitet naturligtvis. Min tanke är att det kanske inte är så dumt ändå att lägga in mer jordförbättrande material än vad plantleverantören rekommenderar och jag skulle ju kunna använda en en hel del Rhododendronjord som dels är surare (det gillar Thujor) och dels är mycket sparsamt gödslad. Hur låter det?

Ja det var mycket olika tankar i ett enda inlägg. Är jag helt "ute och cyklar" eller ligger det något i det jag säger?

Tusen tack på förhand för åsikter och tips.

// Kramfors

Mikael_L
Egentligen kan jag inget speciellt om detta.
Men dock tror jag precis som dig, jordförbättring och gödsling hör ytan till, 10-15 cm ner, max.

Från de djupa rötterna tror jag växterna tar nästan bara vatten, medan de ytliga rötterna tar både vatten och näring.

Har du kompakt jord, och ska plantera sånt som inte bör ha för kraftigt med näring kan du blanda ut jorden med torv, så blir det luftigare och mulligare, utan att tillföra speciellt mycket näring.

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
Tack @Mikael_L för ditt svar. Hoppas få in lite fler åsikter. Ämnet är intressant om jag nu får säga det själv. Det borde finnas en hel del kunskaper bland forumets medlemmar.

BirgitS
Det är normalt att man har mullhaltig jord ner till 50 cm när man planterar träd och stora buskar. En mullhaltig jord med bra konsistens innehåller luft, och den gör att rötterna kan ta sig fram till skillnad från i en tät kompakt jord. Även bönderna har kommit fram till att de behöver ha bra matjord på mer än 15 cm djup.

Däremot gödning hör till det övre lagret (10-15 cm).

kramfors kramfors skrev:
befintlig uppluckrad jord (jorden är fin, ingen lera, förmodligen näringsfattig och saknar mylla)
Låter som en jord som blir väldigt kompakt när det har regnat genom den några gånger.

kramfors kramfors skrev:
Annars riskerar rötterna att ruttna. Det kan till exempel även hända om man vattnar alltför kraftigt så att rötterna aldrig får en chans att torka.
Jord ska vara väldränerad så att vattnet fortsätter neråt i marken.

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.