hsd
Röd skalbagge på en persons hand mot suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och hur blir jag av med dessa som käkar upp blommorna

Bästa svaret

hsd hsd skrev:
[bild]
Och hur blir jag av med dessa som käkar upp blommorna
Liljebagge. Det är framförallt deras larver som äter, och bara liljeväxter. Kläm ihjäl dem, vilket är lättast då de parar sig (de har annat att tänka på då). Klämmer man de man ser nån gång om dagen de första 1-2 veckorna brukar man klara sig sedan.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
j.erkers
De har egenheten att om man närmar sig dom lite oförsiktig så slänger dom sig ner på backen och ligger still på rygg. Då ser man dem inte då magen är svart och får återkomma lite senare på dagen då de återigen sitter i din lilja. (Man kan lägga ett papper under liljan så lyser de svarta magarna som små svarta lampor )

Jag brukar kalla dessa odjur för kn...baggar då de oftast är i färd med att göra fler av sin sort.

• Haha
faf och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag brukade hålla en sandlådehink under bladen där liljebaggarna satt så att de ramlade ner i hinken och när man samlat ihop ett antal var det lätt att ha ihjäl dem.

Det är ju bra att också hålla koll på om det är några larver (svarta kletiga) som sitter på undersidan av bladen och äter upp dem . I så fall kan man peta ner dem också i hinken med en liten spade.

Liljebaggar och dess larver äter bara liljor så om även andra blommor blir uppätna så är det något annat kryp som gör det, t.ex. små sniglar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.