hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 158 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 158 inlägg
Bästa svaret
Liljebagge. Det är framförallt deras larver som äter, och bara liljeväxter. Kläm ihjäl dem, vilket är lättast då de parar sig (de har annat att tänka på då). Klämmer man de man ser nån gång om dagen de första 1-2 veckorna brukar man klara sig sedan.hsd skrev:
De har egenheten att om man närmar sig dom lite oförsiktig så slänger dom sig ner på backen och ligger still på rygg. Då ser man dem inte då magen är svart och får återkomma lite senare på dagen då de återigen sitter i din lilja. (Man kan lägga ett papper under liljan så lyser de svarta magarna som små svarta lampor )
Jag brukar kalla dessa odjur för kn...baggar då de oftast är i färd med att göra fler av sin sort.
Jag brukar kalla dessa odjur för kn...baggar då de oftast är i färd med att göra fler av sin sort.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 153 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 153 inlägg
Jag brukade hålla en sandlådehink under bladen där liljebaggarna satt så att de ramlade ner i hinken och när man samlat ihop ett antal var det lätt att ha ihjäl dem.
Det är ju bra att också hålla koll på om det är några larver (svarta kletiga) som sitter på undersidan av bladen och äter upp dem . I så fall kan man peta ner dem också i hinken med en liten spade.
Liljebaggar och dess larver äter bara liljor så om även andra blommor blir uppätna så är det något annat kryp som gör det, t.ex. små sniglar.
Det är ju bra att också hålla koll på om det är några larver (svarta kletiga) som sitter på undersidan av bladen och äter upp dem . I så fall kan man peta ner dem också i hinken med en liten spade.
Liljebaggar och dess larver äter bara liljor så om även andra blommor blir uppätna så är det något annat kryp som gör det, t.ex. små sniglar.
Klicka här för att svara
