Byggahus.se

Plantera i vintunna.

300 läst  6 svar

1. JEGS
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Jag ska plantera träd i några vintunnor. Inga stora träd men ändå. Maxhöjd på träd blir 2 m. Vad bör jag fylla tunnorna med?
    100% jord?
    Frigolit i botten för att spara pengar?
    Ett tjockt lager sten i botten för att de ska få låg tyngdpunkt?
    Lägga i några lecablock?
    Lecakulor känns både som för lätta och prismässigt är väl de dyrare än jord?
    Räcker 4-5 st, ca 1-2 cm stora hål i botten för drän?
    Tack för hjälpen
    Johan

2. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 10
    Tunnan i sig är väl rätt tung? Men ett är väl klart att det underlättar med lite tvättad makadam i botten för att få ned tyngdpunkten. Dock tror jag inte det spelar så stor roll. Jämfört med leca i botten så sänker du nog tyngdpunkten ett par centimeter. Är det halvfat? I så fall ligger de på 110 liter ungefär. De kommer att bli tunga i alla fall, typ 150 kg. Dränering i botten med hål som du tänkt borde funka utmärkt. Glöm inte att lägga fiberduk mellan bottenmaterialet och jorden.

3. T
    Besserwisser · Nivå 8
    Ska du plantera träd är det viktigt att du använder riktig mineraljord (t.ex. från din trädgård) och inte enbart jord på påse. Jord på påse innehåller nästan bara torv, och kommer att sjunka med tiden eftersom den bryts ned. Rötterna och hela trädet riskerar då att skadas, och det är svårt att fylla på ny jord.

4. JEGS
    Medlem Nivå 3
    Det är hela fat på 225 lit. så de kommer kanske bli tillräckligt tunga med bara jord i. Blir hanteringen av makadam onödig då? Men vilken fraktion skulle lämpa sig?
    Jord, ja köpa på påse går ju inte. Får ta släpet och hämta hos jorddepån.

5. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 10
    Nä. Det är knappast onödigt. Det underlättar dräneringen. Är det helfat hade jag kanske till och med kört 15 cm makadam i botten. 8-16 borde funka. Eller vad du har? Utan nollfraktion bara.

6. JEGS
    Medlem Nivå 3
    Markduk - kan tänka mig att man lägger duk i botten och fyller på med makadam, varpå man viker över hörnen på duken och på så sätt bakar in högen med sten. Då kommer ingen jord att sippra ner i makadmlagret. Känns det som doable? Jag får köpa McAdam också...

7. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 10
    Makadam brukar gå att få i mindre volymer hos lokala stengrossisten. Typ två 40-liters säckar för nån femtiolapp.