Hej Alla!
Jag bygger några odlingslådor/bänkar 3 x 1,2 m och 75 cm höga, och jag har lite ont om matjord. Vet nån om det kan vara dåligt att lägga 40 cm grus i botten innan jag lägger dit matjorden. Kan det kanske försämra fukt/vattensituationen i odlingen?
Tacksam för alla synpunkter.
mvh
Martin Sigge
Jag bygger några odlingslådor/bänkar 3 x 1,2 m och 75 cm höga, och jag har lite ont om matjord. Vet nån om det kan vara dåligt att lägga 40 cm grus i botten innan jag lägger dit matjorden. Kan det kanske försämra fukt/vattensituationen i odlingen?
Tacksam för alla synpunkter.
mvh
Martin Sigge
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Om du vill slippa vattna ofta så är d nog inte bra, då kan ingen fukt stiga underifrån. Vi har liknande lådor med jord hela vägen å funkar bra utan att jag behöver vattna särskilt ofta.
Du behöver fylla upp med 1440 liter. (30dmx12dmx4dm=1440kubikdm=1440liter.) Om du istället för grus åker och köper 36 säckar av den billigaste skitjorden du kan hitta får du en bättre lösning. Säg att du hittar någon som säljer 5 säckar á 40 liter för 99kr. Du köper 35 säckar, dvs 7x99kr = 693 spänn.
Du kanske har gruset tillgängligt gratis och då blir det såklart en "stor" kostnad med 700 spänn till, men å andra sidan: vad har lådorna kostat hittills?
Använder du grus ändå hade jag rekommenderat att åtminstone blandat ut gruset med jord så får du mindre problem med uttorkning.
Lycka till med odlingen! Och välkommen till Byggahus!
Du kanske har gruset tillgängligt gratis och då blir det såklart en "stor" kostnad med 700 spänn till, men å andra sidan: vad har lådorna kostat hittills?
Använder du grus ändå hade jag rekommenderat att åtminstone blandat ut gruset med jord så får du mindre problem med uttorkning.
Lycka till med odlingen! Och välkommen till Byggahus!
Tack. Bra idé att blanda ut gruset med jord, eller att dryga ut jorden med grus... Men kanske bäst att ta ett grepp i plånboken och köpa jord ändå...T ToRy skrev:Du behöver fylla upp med 1440 liter. (30dmx12dmx4dm=1440kubikdm=1440liter.) Om du istället för grus åker och köper 36 säckar av den billigaste skitjorden du kan hitta får du en bättre lösning. Säg att du hittar någon som säljer 5 säckar á 40 liter för 99kr. Du köper 35 säckar, dvs 7x99kr = 693 spänn.
Lycka till med odlingen! Och välkommen till Byggahus!![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 327 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 327 inlägg
I lådor är det viktigt att det är rätt bra väldränerat så att ha en del grus i jorden är bra. När man köper jord för stora krukor, brukar kallas urn-jord, så är den uppblandad med lecakulor just för att få det mer väldränerat och det ger också jorden en bättre struktur.
Billig "skitjord" brukar dock vara mest torv som löses upp efter ett tag och vips har jordnivån sjunkit med 10 cm i lådan...T ToRy skrev:Du behöver fylla upp med 1440 liter. (30dmx12dmx4dm=1440kubikdm=1440liter.) Om du istället för grus åker och köper 36 säckar av den billigaste skitjorden du kan hitta får du en bättre lösning. Säg att du hittar någon som säljer 5 säckar á 40 liter för 99kr. Du köper 35 säckar, dvs 7x99kr = 693 spänn.
Lycka till med odlingen! Och välkommen till Byggahus!![]()
Lägg hellre några kronor till och köp mer kompakt sort!
Eller så utnyttjar man det på så sätt att man nästa år har utrymme att fylla på med ny, fräsch jord då.anders07 skrev:
Kom på en annan sak: Jag har förutsatt att dina lådor är öppna i botten och kan både dränera ur och suga upp neråt/nerifrån. Är det så att de är slutna är det ju tvärtom, då är det bara bra att du har grus eller liknande i botten som kan magasinera överflödigt vatten. Men troligen är lådorna öppna i botten...?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 327 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 327 inlägg
Fast om man vill lägga på 10 cm ny jord nästa år beror ju på vad man odlar för något. Är det något som ska stå kvar år efter år kan man ju inte lägga på så mycket ny jord, däremot går det ju bra om det är något som dör varje vinter.
Vad man odlar har ju också betydelse för hur tjockt lager med bra matjord som behövs. Gäller det buskar så kan man ju behöva 50 cm men smultron och kryddörter klarar sig ju bra på 15 cm.
Vad man odlar har ju också betydelse för hur tjockt lager med bra matjord som behövs. Gäller det buskar så kan man ju behöva 50 cm men smultron och kryddörter klarar sig ju bra på 15 cm.
Jo, de är öppna i botten. Jag har kommit fram till att jag ska låna ett släp och hämta 800 kg matjord för 500:- på Hagbytippen i Täby. https://www.sorab.se/kop-kompostjord/kopa-jord-i-slapkarra/T ToRy skrev:Eller så utnyttjar man det på så sätt att man nästa år har utrymme att fylla på med ny, fräsch jord då.
Kom på en annan sak: Jag har förutsatt att dina lådor är öppna i botten och kan både dränera ur och suga upp neråt/nerifrån. Är det så att de är slutna är det ju tvärtom, då är det bara bra att du har grus eller liknande i botten som kan magasinera överflödigt vatten. Men troligen är lådorna öppna i botten...?
Inte alltför långt från Uppsala där jag bor. Det borde bli gott och väl en m3, kanske närmare 2?
Här är en bild på första lådan i vardande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har mest tänkt mig grönsaker och annat som är ettårigt, och som inte har så djupa rötter, men nu kommer jag nog att köpa matjord och fylla ända opp med. Lite dyrare, men överkomligt.BirgitS skrev:
Fast om man vill lägga på 10 cm ny jord nästa år beror ju på vad man odlar för något. Är det något som ska stå kvar år efter år kan man ju inte lägga på så mycket ny jord, däremot går det ju bra om det är något som dör varje vinter.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 052 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 052 inlägg
Det låter långt att åka till Täby från Uppsala.
Första googleträffen är den här:
https://www.mltab.com/tjaenster-och-produkter/jord-grus-och-krossprodukter/
Första googleträffen är den här:
https://www.mltab.com/tjaenster-och-produkter/jord-grus-och-krossprodukter/
Läste i någon annan tråd att man brukar räkna med ca 1.2 ton per kubikmeter jord...? I så fall borde 800kg bli en dryg halv kubik. Sen har ju vikt/volymförhållandet med fuktighet och beståndsdelar att göra såklart. Men kolla upp det först, jag hittade ingen volymangivelse i länken du lade in.
Blir en snygg odlingshörna där, är det pergola och sånt på gång också?
Blir en snygg odlingshörna där, är det pergola och sånt på gång också?
Det blir snarare en bra bit mindre, men det är förmodligen ändå billigare än att köpa säckvis. Här kan du se exempel på ungefärlig vikt per m3:M Martin Sigge skrev:
https://www.snabbgrus.se/shop/maengd-beraeknar.asp?groupid=30&productid=487
Det ser ut som impregnerat virke. Det är inte nyttigt. Använd någon form av liner för att skydda så att inte gifter sugs upp i jorden och det du odlar.M Martin Sigge skrev: