Förvildade blomsterlupiner är ett miljöproblem. De stör ekosystemet när andra blommor konkurreras ut och pollinerande insekter svälter före och efter lupinernas blomningstid.
Från och med första juni i år är det därför en straffbar handling att så eller plantera lupiner i Finland.

Här i trakten är vi ännu ganska lindrigt drabbade men jag har satsat några timmar på ett försök att bli av med de förvildade lupinerna i grannskapet. Plockat bort alla blommor och lagt i sopsäcker som skall gå till sopförbränning och slagit plantorna med lie. Grävt upp en del med rot. Hittills har det blivit 5 sopsäckar blommor och rötter.

Nu funderar jag vad ni andra har för erfarenheter av lupinbekämpning!
Hur många år blommar samma planta innan den dör?
Blir det något resultat när man plockar bort blommorna och slår eller river bort bladen?
Har ni någon bättre metod?

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Claes Sörmland
I dessa trakter är lupinerna ovanliga, de trivs inte längs vägarna eftersom lera dominerar.

Jag försökte så in dem i trädgården för många år sedan med det gick inte. Ett år fick jag och sen var de borta. Kortlivade saker. Slår du dem lär de snabbt försvinna - det du får kämpa emot är fröbanken. Men bara om det är sandig/grusig mark.

Jag gjorde en instat med lien på sommarstuge tomten i går. Tyvärr finns det enorma mängder längs med de större bägarna i närheten.

Att bränna lupinerna är rejält överdrivet. Det räcker med att slå dem innan de går i frö, dvs när de börjar blomma. Får man med lite av riden blir det definitivt effektivare. Men det är inget problem att kompostera lupiner. De trivs när de få vara i fred, men det räcker med att de slås en gång per år för att de ska tröttna över tid. De är inte att jämföra med parkslide.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Lupiner det är sånt man sett efter vägarna när man kört söderut.
Men har nu sett dom här har också hört om att dom är problem.
Vi har haft lupiner på gården planterat men dom har aldrig varit långlivade.
Nu blir det inga såna mer när man hört att växten är dålig iaf.

Här i Stockholmsområdet är det ont om lupiner. De jag försökt få att överleva i trädgården har självdött efter någon sommar eller två...

H heimlaga skrev:
Har ni någon bättre metod?
Bra jobbat, du har nog gjort vad man kan göra.

Här trivs lupinerna ganska bra och självdör ytterst sällan. Trots sulfidleran.

Det låter som om jag får fortsätta såhär.
Hur många år brukar de tåla sån här behandling?

Det är svårt att få ögonen på dem bland sly och gräs och vilda blommor i vägdikena innan de har börjat blomma och därför går det inte så bra att slå dem före blomningstiden. Jag vill inte kompostera lupinblommor eftersom de ofta fröar av sig även efter att man har slagit dem och jag vill ju inte ha ännu fler lupiner. Därför går blommorna till förbränning.

BirgitS
Naturvårdsverket listar tester med olika metoder för utrotning av blomsterlupiner: https://www.naturvardsverket.se/upl...g/artskydd/ias/metodkatalog-vaxter-2maj19.pdf
Den är avsedd som hjälp för kommuner och liknande för utrotning i stor skala men de tester som har fått Bra som resultat är uppgrävning, fårbete (före blomning) och uppdragning. Vid uppgrävning och uppdragning står det om att grävmassorna resp. plantorna ska tas om hand på ett säkert sätt resp. destruktion.

Men om man tar blommorna innan det blivit mogna frön, så gror väl inte fröerna? Vi har kastat hinkvis med plockade blommor på komposten och där gror inga lupiner.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Är det omogna frön så kan de efter mogna. Men jag håller med om att risken är överdriven. Skulle det gro i komposten är det inget problem att ta bort den. Det viktiga är att inte torra växtdelar transporteras öppet eller dumpas i naturen där det inte växer lupiner.

Jag tror det är relativt enkelt att utrota lupiner!
Ett ställe jag arbetade på, hade en slänt där en av cheferna tyckte det kunde förskönas med lupiner! Han gick omkring och satte frö i hela slänten och sedan blommade det följande år. Till hans förtret kom villaägare dit på helgerna och plockade blommorna och efter ett par års blomplockande var hela lupinbeståndet försvunnet.
Det gör att jag tror det räcker att plocka bort alla blommor, för att bli av med dem.

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Här trivs lupinerna ganska bra och självdör ytterst sällan. Trots sulfidleran.

Det låter som om jag får fortsätta såhär.
Hur många år brukar de tåla sån här behandling?

Det är svårt att få ögonen på dem bland sly och gräs och vilda blommor i vägdikena innan de har börjat blomma och därför går det inte så bra att slå dem före blomningstiden. Jag vill inte kompostera lupinblommor eftersom de ofta fröar av sig även efter att man har slagit dem och jag vill ju inte ha ännu fler lupiner. Därför går blommorna till förbränning.
Vid vår stuga i Bohuslän har vi samma erfarenhet; de växer i ren lera. Jag la i oförstånd ut lite fröställningar en sommar i en slänt som vi hade schaktat upp för att få lite växtlighet. Det ångrar jag bittert idag, dom stormtrivs i blåleran och har tjocka rötter som går djupt. Slår med lie och bränner blomställningar varje åt. Ser inte ut som om de vill ge upp!

Slå dem tidigare men skippa bränningen.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
T term skrev:
Här i Stockholmsområdet är det ont om lupiner. De jag försökt få att överleva i trädgården har självdött efter någon sommar eller två...
Jag som bor i södra roslagen säger tvärtom. Vi har enorma mängder inne i området längs vägarna.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Men om man tar blommorna innan det blivit mogna frön, så gror väl inte fröerna? Vi har kastat hinkvis med plockade blommor på komposten och där gror inga lupiner.
Ett av ställena där jag försöker bekämpa lupiner blev lupinförpestat just föer att någon körde dit jord som innehöll lupinfrö. Nu är det ett lupinhav där.
Den dumheten tänker jag inte göra om.

• Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.