Fick en tomatplanta av grannen så får ju göra ett försök att rädda den... Häromdagen hade dt kommit sex tomater o plantan har vuxit över en meter o började hänga. Frågade grannen va kunde binda upp den? 'Vilket snöre eller tråd som helst' blev svaret.
Såhär i efterhand, nix inte björntråd enl mig. Den fullkomligt 'halshögg' plantan som Ni ser...
Ngn duktig m gröna fingrar som kan säga om den går att rädda överhuvudtaget, o isf hur???
Levande växter är inte, o aldrig varit min melodi så ska fortsätta hålla mig till plastblommor at usual hädanefter...
Såhär i efterhand, nix inte björntråd enl mig. Den fullkomligt 'halshögg' plantan som Ni ser...
Ngn duktig m gröna fingrar som kan säga om den går att rädda överhuvudtaget, o isf hur???
Levande växter är inte, o aldrig varit min melodi så ska fortsätta hålla mig till plastblommor at usual hädanefter...
Tomatplantor överlever ganska mycket. Se till att ha en tillräckligt lång pinne och lite grövre snöre än sytråd. Alternativt ett långt snöre som du binder löst om stammen längst ner, lindar om stammen och fäster högt. När plantan fortsätter att växa så lindar du på den på snöret. Den kan både klara sig över skadan och förgrena sig under den. Plastblommor får oftast inte lika goda tomater.
Avemo, dt har du rätt i. Ha ha.
Tack för tipset
Tack för tipset
Ja överlägset bäst att stötta tomater är med en lina som hänger uppifrån. Det kräver ju såklart att det finns något ovanför plantan som man kan fästa linan i. Linan lindas sedan runt plantan längs stammen och tack vare friktionen behöver den inte knytas fast i stammen. Allteftersom plantan växer fortsätter man linda linan runt plantan.
"Blompinnar" i dessa sammanhang brukar inte räcka så långt.
"Blompinnar" i dessa sammanhang brukar inte räcka så långt.
Går sådär.... Ovanför "brottet" e plantan väldigt deprimerad, DÄREMOT hänger dom 9 tuffa tomaterna kvar, men de varken växer eller ramlar av.A Avemo skrev:Tomatplantor överlever ganska mycket. Se till att ha en tillräckligt lång pinne och lite grövre snöre än sytråd. Alternativt ett långt snöre som du binder löst om stammen längst ner, lindar om stammen och fäster högt. När plantan fortsätter att växa så lindar du på den på snöret. Den kan både klara sig över skadan och förgrena sig under den. Plastblommor får oftast inte lika goda tomater.
Under "brottet" frodas det hej vilt precis som Du sa.
Klicka här för att svara