Trädgård allmänt
Trrttsch: Om man svarar sig själv får man bäst svar... eller hur det nu var. :-) Jag tog helt enkelt en tur till närmsta plantskola och fick bra hjälp där. Det behövs oftast inte grus eller leva i ett öppet rör. Jag ville ha nåt högt gräs i men de hade bara några gamla halvvissna som jag fick billigt. [bild]
KnockOnWood: Här har getingarna byggt bo i en fågelholk. Ser väl inte så olika ut? [bild] [bild] [bild]
BirgitS: Jag hade fänrikshjärtan och de är bra för att de blommar hela sommaren till skillnad från de flesta perenner som bara blommar i ung. 3 veckor. Har för mig att de vill ha fuktighetshållande jord. På ett annat ställe hade jag Karpaterklocka som hade sin huvudblomning i juni men fortsatte blomma resten av sommaren men då inte lika mycket. Om ni har svårt att bestämma er nu så kan ni ju
Ennazus: Jag har tänkt olika alternativ som att lägga tegelstenar och sen gjuta. Men jag har tummen mitt i handen i bägge händerna :)
MariaiÖstergötland: Tack för era svar, men det var fel svar. ;):crysmile: Jag vill ha vitt staket, så om ni säger att det blir svårt att få det utan att byta staketet så väntar vi nog tills dess. Vill inte lägga tid och pengar på nuvarande staket om det i slutändan ändå är lika murrigt som nu.
Isakare: Klippte ner mina pelargoner (som är över 25 år gamla !!) utomhus en vårdag. De hade då övervintrat i ett fönster i ett svalt rum men växt till sig ordentligt trots avsaknaden av vatten. Klippet kastades ner i en slänt där jag tippar kompost, men en kvist hamnade hängande i en klyka på ett träd. Mitt i sommaren fick jag syn på en klarröd stor blomma i trädet ?? Gick dit o kollade,
Bowser: Kemankare (ankarmassa) är det du ska använda. Finns många olika fabrikat, Hiltis Hit använder man för att borra ner bultgrupper och armeringsjärn för flerbostadshus, men för ett staket så skulle jag köpt det som fanns närmast, typ biltemas eller liknande.
Macrodus: Ja, ser ut som såpnejlika, Saponaria officinalis. Soapwoart på engelska. Fina blommor som blommar länge och doftar gott. Bra för bina. Går att göra såpa. Tyvärr är det en invasiv växt speciellt på sandiga jordar. Har själv problem. Har försökt gräva upp utan resultat. Vissa har lyckats med att täcka över med plast och vänta länge. Bär mig emot att använda giftet glyfosat men
Svampe: Gräv runt, borra (hyr ordentlig borr) och använd snigeldynamit, men det kan ta några dagar innan stenen spricker. Annars ta in någon som kan spränga så går det fort och kostar inte särskilt mycket. Tror vi betalade en tusenlapp eller två per sprängning när vi skulle ha bort några enorma stenar
Eribe: Generellt svårt att få sådana stenar att ligga still. Både i sidled (räcker om någon sparkar till så rör de sig) och vertikalt (sättning/tjäle). Minimum jordfuktad betong, som någon nämnde, men att gjuta fast är givetvis ännu bättre. Finns ju också andra lösningar, som exempelvis kanter i corten, vilka inte kräver gjutning och annat underarbete. Ska man ändå sätta spaden i
Davbos: Tycker själv att "ris/buske" inte ligger i samma kategori som "träd" men det är lätt hänt att man gör en miss i formulerandet av en fråga i text. Jag är nöjd med responsen. Har faktiskt redan ringt en herre som ska hänga med ut.
BirgitS: [citat] Som sagt några få minusgrader under natten och plusgrader under dagen brukar inte få jorden att frysa. Men du kan ställa dem mer skyddat inne vid husväggen för där blir det inte fullt så kallt under natten för takutsprånget skyddar en del mot avkylning och väggen blir lite uppvärmd dagtid. Att ta in krukorna i rumstemperatur kan nog göra plantorna väldigt förvirrade.
Solskensbonden: [citat] Haha jag är beredd att hålla med dig!
Forssons: [bild] [bild] [bild] Hej! Vi har fått en stooor tomt med vårt nya fritidshus. Den är stenig och tidigare ägare har anlagt små gruspartiet för att slippa klippa/köra på stenar. Lite märkligt tycker vi men två anlagda rabatter finns. I båda växer ogräs och smultron. Jag saknar verkligen mina gamla perenner och vill nu göra om åtminstone en av dem till perennrabatt. Barnen älskar
Modig: [citat] Ha ha, sorry! Det blir lätt så när trådar "lyfts" i navigeringen :-)
Inge01: Hej på er alla duktiga händiga människor någonstans ute i Sverige, Jag har en utmaning till er som jag tyvärr inte själv kan lösa. Jag har en 11 meter lång rabatt som går längs med en bergsvägg. Från denna bergsvägg kommer det tyvärr alldeles för mycket vatten när det regnar. Dvs jorden hinner helt enkelt inte svälja vattnet utan det blir istället en liten översvämning i
Jontish: Får överge tanken att fuska då, bör 5cm bort räcka? Behöver jag lägga något under stenmjölet eller kan jag lägga 5cm stenmjöl direkt på duken?
Patrik440: [citat] Låg en Irus med 10hp dieselmotorn (E780) med jordfräs och snöslunga för 3200:- igår.. Den annonsen försvann förstås innan solen gick upp i morse.. Hade den funnits närmare än Ronneby (40mil kanske?) så hade jag gärna köpt den. Har man två med diesel kan man ju lika gärna ha tre stycken. / Patrik
Skånepöjk: [citat] hej körde på ”vanlig” fog :)
tompax: [citat] Det går att polera upp. De som är duktiga kan göra det, men frågan är om det är värt det. Låt det åldras med värdighet. där kommer förmodligen bli fler repor längre fram. Om du får den uppolerad idag till en kanske större summa, så får du göra om det snart igen förmodligen. Det är lite som med en diskbänk, den första repan är alltid värst. Den svider, sen ju fler
lingonsoppa: Hej, har en brant slänt som jag försöker snygga till med olika buskar etc. Men gillar inte jorden som ligger i slänten och vill kasta dit täckbark. Då slänten är ca 45 grader så åker täckbarken ner när det regnar kraftigt. Någon som har tips på hur man kan lösa det?
anders07: Jag har sökt runt en del men inte hittat någon träff... Finns det någon som hyr ut markskruvningsmaskin(?) i Stockholmsområdet? Min tanke är att köpa Jula skruvar och dra ner dem själv men efter att ha dragit ner 2½ skruvar med järnspett fasar jag inför de återstående ca. 30 skruvarna... "Sluta gräv" skulle ha 600 kr per skruv så det är inte relevant!
WzOn: Hej! Jag har köpt markduk klass N1 att ha under gruset i den grusgång vi håller på att göra i ordning. Räcker N1 för att hålla ogräs borta eller hade vi behövt byta till N2? Stort tack!
EvaMLin: Det kanske är sandbin som bosatt sig där. Om du gör ett attraktivare ställe på en plats där det är mer acceptabelt att hysa dem kanske de flyttar dit? Googla för förslag på bon. Hursomhelst så ska man vara rädd om dem. En liten artikel att läsa så länge :) https://fragaenbiolog.blogg.lu.se/sandbi/