Vilken lägsta temperatur tål terrakottakrukor med växt och jord i innan de spricker?

BirgitS
Det kan inträffa när jorden fryser för is tar mer plats än vatten. Det kan alltså inträffa vid 0 grader men en enstaka frostnatt brukar inte göra att jorden fryser.

Okej, funderar nämligen om jag borde ta in krukorna nu när det kommer bli minusgrader under natten.

J jendapen skrev:
Okej, funderar nämligen om jag borde ta in krukorna nu när det kommer bli minusgrader under natten.
Frågan är väl kanske om växten i terrakottakrukan tål minusgrader? :thinking:

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Frågan är väl kanske om växten i terrakottakrukan tål minusgrader? :thinking:
Jo, det tror jag nog. Det är penséer jag har i den ena krukan. I den andra krukan har jag någon slags påsklilja som aldrig blommar så den bryr jag mig inte så mycket om.

J jendapen skrev:
Jo, det tror jag nog. Det är penséer jag har i den ena krukan. I den andra krukan har jag någon slags påsklilja som aldrig blommar så den bryr jag mig inte så mycket om.
Ah ok, då så. (y)

BirgitS
J jendapen skrev:
Som sagt några få minusgrader under natten och plusgrader under dagen brukar inte få jorden att frysa. Men du kan ställa dem mer skyddat inne vid husväggen för där blir det inte fullt så kallt under natten för takutsprånget skyddar en del mot avkylning och väggen blir lite uppvärmd dagtid. Att ta in krukorna i rumstemperatur kan nog göra plantorna väldigt förvirrade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.