Är det rimligt att man måste betala för att någon kommer och tar ner träd på tomten? (ca 30st blandat gran,tall och nån björk)
Får personen ta med sig träden så borde väl det vara betalning nog?

Karlia
Då jag just nu håller på att såga ner förvuxna krikon - definitivt ska personen ha betalt! Veden han får är inte värt så mycket som tiden som läggs ner på att fälla!

Det beror väl helt på. Är arbetet värt mindre än virket? Det är inget som man kan ge ett entydigt svar på med den informationen. Marknaden avgör priset.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D Davbos skrev:
Är det rimligt att man måste betala för att någon kommer och tar ner träd på tomten? (ca 30st blandat gran,tall och nån björk)
Beror nog på var du bor. I Stockholm får man räkna med att betala några tusen per träd för att bli av med dem. På landet kanske intresset för ved är större så att det går att byta rakt av.

Betala trädfällaren och sälj stockarna själv. Det gjorde vi och det var förvånansvärt lätt att bli av med dom.

Karlia Karlia skrev:
Då jag just nu håller på att såga ner förvuxna krikon - definitivt ska personen ha betalt! Veden han får är inte värt så mycket som tiden som läggs ner på att fälla!
Fast det är väl en buske? Dvs inte användbart till något.
Detta gäller Luleå. Så gott som fulkvuxna träd.

wildeside
Skämtar du?
Det är inte 1 april idag, vill han som fäller träden ha betalt så är det självklart att du ska betala vad han vill ha, alternativt så får du pruta eller hitta någon annan som eventuellt vill arbeta gratis.
Lycka till!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Davbos skrev:
Prova att sätta ut en annons på blocket så märker du om det är någon som nappar ..

Man kan ju också fundera på om någon av träden står mera riskabelt till, dvs i närheten av byggnader, luftledningar etc., då kan det vara värt att en yrkesman med försäkring kommer och tar ner dem. (och nej, jag tror inte heller du hittar en sån som jobbar "för veden")

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Prova att sätta ut en annons på blocket så märker du om det är någon som nappar ..

Man kan ju också fundera på om någon av träden står mera riskabelt till, dvs i närheten av byggnader, luftledningar etc., då kan det vara värt att en yrkesman med försäkring kommer och tar ner dem.
Nja det är ju skog. Ingenting i närheten. Lutar mot att betala avverkning och sälja virket.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Kolla först att någon tar emot virket, beroende hur du transporterat det ur skogen, såvida det inte är ved/massa/etc, men du skrev virke så jag tolkar det som leverans till sågverk.

Är det tjock, hög gran och tall med lite grenar kan det bli en del timmer som är mer värt. Är det risgranar med grenar hela vägen ner kan det bli massaved eller flis. Björken kanske du kan sälja i 3m längder till de som hugger egen ved. Annars blir den nog massa eller flis. Förväntar du dig att de tar med sig grenar och lövverk?

Kan de jobba med maskin går det snabbare men det kostar att få dit maskiner och det behövs plats runt om.
Manuell huggning på en trång villatomt tar mer tid. Behöver de klätterfälla?
Men det tar säkert minst 20min per träd om det skall kvistas och delas upp.
Sen gamla ihop allt och köra iväg. Det blir ganska många timmar på 30 träd.
Är det någon liten entreprenör har han kanske 4hjuling med timmerkärra som inte orkar lyfta hur tungt som helst.

Som exempel så lät vi ta ner gran och tall på landet ganska stora upp mot 25m höga 30-40st. De fällde dessa med maskin när de ändå avverkade hos grannen och körde ut till stora vägen där det hämtades med timmerbil.
Fällandet tog kanske 30min varav men två granar var för stora så de fick manuellhugga dessa.
Skotningen tog nog kanske lika lång tid. Alla grenar lämnades där de låg.
När slutnotan kom fick jag ca 1000:- när de dragit av för maskiner och transporter men då var det ganska mycket som klassades som timmer. Jag var glad att jag inte behövde betala.

Inte lätt att svara på din fråga,allt beror på storlek på träd, hur lättillgängliga dom är, vilken kvalitet det är.
Är det sen på villatomt med risk för att skada hus så kan det bli nästan hur dyrt som helst.

Så är du inte nöjd med det bud du fått får du fråga någon annan.

Får vi lite mer information om hur stora träden är, och andra förhållanden på tomten så är det lättare att tala om om det är rimligt eller ej. kanske lite bilder med, och var i landet träden finns...
Vill du sen att allt ris skall tas bort så minskar dina chanser att få jobbet utfört mot virket ännu mer.

Tycker själv att "ris/buske" inte ligger i samma kategori som "träd" men det är lätt hänt att man gör en miss i formulerandet av en fråga i text.
Jag är nöjd med responsen.
Har faktiskt redan ringt en herre som ska hänga med ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.