Trädgård allmänt
SofiaB: Jag vill hämta vatten från vår sjö, cirka 20 m och cirka 7 meters höjdskillnad, för att vattna i trädgården. Jag skulle vilja använda en så enkel lösning som möjligt som inte låter. Vad finns det för alternativ. Jag måste låna grannens tomt för att dra slangen ner, vilket de har godkänt.
kotten33: Behöver göra något åt detta bedrövliga dike och valet har nog gått åt att bygga ett staket. Då behöver man ju gjuta eller motsvarande och jag har en annan fråga ut nu om man skall gjuta själv eller köpa färdiga plintar. Problemet här är att gräsmattan och den bakre delen där det är grus inte har samma nivå (ritat i rött). Det finns redan idag som ni ser ett dike grävt ca 30
Lewdis: [citat] Eftersom jag har makadam från dräneringen som går en bit ut från huset står stenen på den. Hade inte satt den direkt i jord. Tråkigt att göra om när det flyttar sig och det märks ju tydligt på kantsten. Länk till Sten https://www.bauhaus.se/kantsten-gra-helpall?gclid=EAIaIQobChMIouPg7e7f6AIVx4GyCh2ZkgyIEAQYAiABEgJ8l_D_BwE
Silver78: Det innebär lite mer jobb att gjuta dom på plats men det är billigare och lite enklare. Man behöver betydligt större hål för färdiga plintar och man får gräva in mer och helst packa. Har du bra förutsättningar så att du kan borra med jordborr så är det att föredra.
Anonymiserad 175604: [citat] Om du menar hur de påverkar träd så kan jag inte hitta så mycket om just arten amerikanskt blåbär, Vaccinium corymbosum. Jag gissar att den kanske inte är lika stort problem för skogsbruket i Nordamerika som våra europeiska arter i samma släkte. Men alla arter i släktet Vaccinium har liknande mykorrhiza-arter eftersom de hjälper till med näringsupptag i sura miljöer. Men de
Anonymiserad 282191: https://www.biltema.se/bat/vvs/slangnipplar/slangnippelsortiment-68-delar-2000017746
Mazen: Gjort ett större staket jobb med två liggande 34x145 där cc på stolparna varierade från ca 180 - 230 cm och det blev riktigt stabilt med 90x90 stolpar, höjd runt 90 cm. [bild] Vad har du för total längd på staketet? Prova dela så du får ett antal stolpar symmetriskt med ett cc nära 200..
tommib: Om det bara är för tillfälligt bruk med ett så litet barn kan du ev överväga att sätta upp ett nät istället. Ett tennisnät infäst i rejäla krokar i väggarna stoppar nog barnet. Problemet är att om man inte alltid har det där kommer det inte sitta på plats när det behövs. Man glömmer helt enkelt. Det är erfarenhetsmässigt inte så lätt heller att tänka att "nu ska jag sätta
Mead: Hej allesammans! Staketet på min mors sommarstugas tomt är fallfärdigt och vi behöver i år dels riva det gamla, samt bygga ett nytt staket. (SE BILD) Då jag gärna vill göra det själv, för erfarenhetens skull, försöker jag hitta lösningar. Det befintliga staketet sitter på vinkeljärn som är gjutna i cement i marken, inga rediga plintar här inte ;) Jag har inte byggt något
zernit: Jag ska flytta in i ett nybygge, och vill lägga marksten (21x14x5) runt huset, ungefär 60-70 centimeter. Utanför ska det bli gräsmatta. I dagsläget ligger det cirka en meter med dränerande makadam runt hela huset (vet inte fraktionen men skulle gissa runt 10 millimeter eller lite mer). Jag fick tipset att lägga plattorna på 2-4 flis istället för stenmjöl. Om jag nu lägger ut duk och
Stuff: Vill grannen ha kvar träden? Kanske föreslå för grannen att ni tar ner dem och sätter en liten häck i tomtgränsen istället?
joohnte: Okej. Ja jag har surfat runt en hel del och MIG ser ju enklast ut enligt min mening, men en pinnsvets verkar ju onekligen lite billigare. Jag som okunnig är dock osäker på vad som är minimumkrav på vad som behövs för att kunna svetsa i 6mm stål. På de flesta billigare står det att den funkar till "tunnplåt" vilket jag får för mig är tunnare än de 6mm jag vill ha till en smoker,
djac: Efter vintern öppnar inte två av mina ventiler på styrsignal, de går att öppna manuellt men inte elektriskt. Någon som har erfarenhet av detta, misstänker ju att de kärvar men hur pilligt och möjligt är det att lösa detta? Kan tillägga att de sitter inomhus så frost är inte problemet iaf.
Keexet: Slänter är väldigt beroende på väderstreck. Man får utan vidare info även förutsätta att en slänt normalt sett är en ganska torr växtplats. Med detta kan det behöva stödvattnas i början, höstplantering kan vara en god idé. Norrläge funkar ganska få saker, då blir det nog mest prydnadsgrejer som murgröna och kanske ljung(?) Söderläge kan du välja på mycket, smultron,
Jorod: Hej funderar på hur vi ska göra med muren mellan vår tomt och grannens ( vi bor till vänster). Idag ligger där "ruttna" slipers 3st i höjd var av en mer eller mindre under jord och två synliga. vi vill nu sätta häck alternativt staket i tomtgräns för att barnen inte ska springa ut från tomten. kan vi sätta typ liguster på vår sida av stockarna utan att riskera att att marken rasar
Skånepöjk: Hejsan! har gjutit en betong blomlåda. Den är ca 1m lång, 25cm bred och 35cm djup(där växterna ska vara) Blomlådan kommer stå ute alltid... väger ca 300kg . Har borrat ett 16mm hål i botten så vatten kan rinna ut. Har inte bestämt mig vad jag ska ha i den ännu. undrar om jag bör ha något annat i blomlådan än jord? Leca? Markduk? Frigolit? tacksam för råd!
Keexet: Ja det är ju svårt för mig att ge några konkreta råd när man ska gissa hur konstruktionen är uppbyggd eller hur skadorna ser ut. Men hellre än att najja med ståldtråd så skulle jag förorda att använda små "beslag", dvs typ "spikplattor" eller liknande som skruvas fast med genomgående skruv och mutter i borrade hål och förstärker konstruktionen. Dörren kan vara knepigare att
Kjell_G: Det blev som många andra projekt - nedlagt. Dränkbar pump fungerade men gick inte att reglera flödet. murarbaljan som vattenreservoar borde varit större och nergrävd kanske. Men vem vet, pumpen finns kvar
Bertil Erik Ohlsson: Svarar mig själv. Att tillverka en i trä får vänta :-) Köpte ett "grindlås" hos Harald Nyborg istället. Stänger tråden...:-) [bild]
NorraS: Kör utan olja som Prototypen även föreslog. Insidan kan täckas med markduk bara, det räcker. Insidan Kan du ju ändå inte olja efter att du fyllt upp med jord. Det håller rätt länge och när den tillslut börjar se lite bedagad ut, så har du ju nöjet att få snickra en ny /Norra
Britas: Jag har en väldigt lite koloniträdgård där jag har tänkt att spaljera ett eller fler små fruktträd och bärbuskar, men spaljén måste stå fritt. Jag har tänkt att använda jordankare som man slår eller skruvar ner i jorden. Såg John Taylor använda det till humlestänger i ett trädgårdsprogram på TV för några år sedan. Jag har inte bestämt om jag ska bygga en rutspaljé eller
Annelie88: Tack för ditt svar! Bra att veta att ni grävde ca 25-30 cm. Vi behöver gräva på andra ställen då vissa delar av gången kommer att anläggas där det idag är gräsmatta. På vissa sidor läser jag att man bara behöver gräva ca 15 cm för en vanlig trädgårdsgång, men det är kanske bäst att ta i lite mer än så! Minns du vad för slags grus ni fyllde upp med? Spelar det någon roll
Prodigys: [citat] Närmsta från Trelleborg borde vara Sydstens brott vid blentarp, vet dock inte hur priserna står sig mot Ballast men transporten bör bli billigare
Mats-S: Finns inget rätt och fel här, din smak och tycke är det som ska avgöra :) Men absolut lättast att sätta ihop sektionerna på en arbetsbänk. Då kan du även göra slutmålningen så att alla skruvhuvuden blir osynliga, och det kan aldrig bli för mycket färg på ändträet :) Tycker egentligen att det är snyggare med ett staket ... men när jag köpte ett sommarställe så blev det
jonaserik: OK då blir en grindhalva ca 1,5 meter, en sak ska du veta att det kostar på att hänga en grind i den storleken i en stolpe av trä, stolpen kommer att krokna så småningom och grindar hänger sig rätt bra, stolpen måste ankras i marken med en betongklump på kanske min 100 kg och nedslag av ett kraftigt järn i marken genom betongen, i bland har man en pinne/stolpe som går upp 1 meter
lillsnickarn:): [citat] Ja! Har du något tips på grossister man kan fråga? :)
Abies koreana: Nu är jag inte så bekant med just berberis men det jag vet är att kraftfulla växter som slår jordskott inte behöver särskilt mycket av en rot för att påbörja ny växtlighet. Det du kan göra om du har möjlighet är att avvakta ett tag och låta platsen stå öppen tills växtligheten sätter igång ordentligt nu i vår. Du borde snart upptäcka nya skott. Om inte så har du lyckats
Johan456: Jag var inte imponerad när jag körde det på altanen. Det var så mycket påväxt efter en säsong. Jag fick tvätta så hårt att det slets bort. Att lägga på nytt varje år känns inte alls kul. Kör på Caparol Carat, den är grym.