Är det någon som försökt sig på en sån här stödmur någon gång? Finns en hel del att läsa om på amerikanska sidor och youtubekanaler men hittar inget på svenska. Är fruktansvärt nyfiken på era erfarenheter och tankar kring ett sånt projekt. Bifogar några googlade bilder för att ge en idé om vad som kan åstadkommas!

Konstruktion av stödmur med betongblock, arbetslag syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En pågående konstruktion av en stödmur med staplade säckar av betong längs en rödbrun jordbacke.
Skapa konto
Skadad stödmur byggd av betongblock längs en gräsmatta nära en asfalterad gångväg.
Skapa konto

tompax
Aelo Aelo skrev:
Är det någon som försökt sig på en sån här stödmur någon gång? Finns en hel del att läsa om på amerikanska sidor och youtubekanaler men hittar inget på svenska. Är fruktansvärt nyfiken på era erfarenheter och tankar kring ett sånt projekt. Bifogar några googlade bilder för att ge en idé om vad som kan åstadkommas!

[bild] [bild] [bild]
Ja, till slut så brinner även det, av all fukt :D
Problemet är väl säcken runt som oftast även har en plastbeläggning invändigt, den förmultnar inte och förhindrar att betongsäckarna brinner ihop med varandra på ett bra sätt.
Sen är det väl en kostnadsfråga också :)

Men visst ser det lätt ut att "mura" dessa, det gör det ju.

Nej just det, man skulle behöva välja säcken med omsorg. I USA (såklart) verkar det finnas en variant som är avsedd att byggas med, mindre storlek och packad i en brun påse som förmultnar snabbt. Rip Rap tror jag den heter.

Kostnadsmässigt kanske det jämnar ut sig då man inte skulle behöva så mycket annat?

Claes Sörmland
Testa med några säckar grovbetong! Här är möjligheten att få en rejäl skyttegravsanläggning hemma på nolltid!

Stapla, perforera dem med en grep (eller om man ska bygga en rejäl stamp med spik) och vattna. När det brunnit lite efter någon vecka är det väl bara att smälta av plasten med en gasolbrännare för ogräs. Sen får de bränna färdigt.

• Gilla
Aelo
  • Laddar…
Jag är onekligen nyfiken på att testa! Kanske starta med en grillplats eller nåt bara för att se hur säckarna låter sig hanteras. :D

Flertalet gånger har halvpallar grovbetong i den äldre modellen säckar(ej plast) stått alltför länge i regn och rusk på byggen. De bränner var och en för sig och kommer ej fästa i varandra ö.h.t.
Dessutom blir de ändå ganska porösa och inte alls som att blanda "på riktigt".

Men jag håller med om att det ser ganska coolt ut. Tänker man till lite när man slänger ut dem så blir det så klart lite annorlunda än att bara låta dem ligga på pall.

Vad tror ni skulle vara bästa alternativet till cement/betong till nåt sånt här? Jag kan tänka mig att de blir relativt sköra.

Plintbetong

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.