Trädgård allmänt
Bjerke88: Har tänkt att bygga två trappor utomhus till två altandörrar. Tänkte bygga dom av tumlade murstenar (byablock) Nu till min fråga. Fungerar det att använda tunnfog? Eller rekommenderas stenlim? Stenlim är ju mycket dyrare. Har för mig att jag va med och byggde en stödmur med tunnfog för tio år sedan. Men kan ha varit något annat bruk.
Erik Salhammar: [citat] i Mölndal centrum vet jag att de satte ek som kantstött. Ca 30 cm djupa och 10 tjocka. Som en kantsten i storlek alltså, fast upp till två meter. Obehandlade såklart. Håller nog ett bra tag. Men granit håller ca tusen gånger så lång tid, kanske längre. men är det verkligen trä du vill ha så hade jag kört på pallkragar. Formen går väldigt bra att variera när man bankar
Raskus: Håller på räta upp en mur som fått slagsida med åren. Jag har grävt bort tjälskjutande material ngn decimeter närmast muren och skall återfylla med en dräneringsslang och grus 16-32. Är det någon vits att isolera närmast muren med cellplast? Ska jag isolera marken också och lägga dräneringsslangen på markisoleringen?
arena: Hur gör man för att snyggast inte få någon fram/baksida på ett ribbstaket? Alltså att man sätter ribborna mellan stolparna och inte på dem så det blir en avigsida. Tack :)
Zixten: Jodå, dom funkar men inte så lätt alltid, man får ha en del tålamod. Men så länge du har roboten igång så har man väl inte problem med sork, dom verkar inte gilla robotar, utan håller sig undan... Så skaffa lite sand / jord att fylla ut hålen med så blir det nog bättre och bättre.... Möjligen använda fällan på vintern när du plockat in roboten...
M.W.: Hej! Jag undrar vad det är för hål i min trädgård? Jag har försökt hitta svar... och förstår att sorkar har mindre hål än råttor och att råttor har mindre hål än detta. Jag kan få in min arm (om jag skulle vilja, vill inte).
Lenza: Ja gränsen ligger någonstans runt 3-4 cm från plintens ytterkant för vart ingjutningsgods eller armering bör placeras som sämst. Om man är osäker på betong gjutning behövs mer marginal, då dåligt vibrerad betong kan kräva större kantavstånd.
andy_999: Har en stödmur av trä och skulle vilja klä in den med skiffer. Går detta att montera på trä eller vad är alternativen?
Zynvinkeln: Jag föredrar fyllhammare, speciellt om det är svårgrävt. https://www.byggmax.se/fyllhammare-p287075?gclid=CjwKCAjw4871BRAjEiwAbxXi2y8qKwL1mIW_5b6hbcBmT3Ov75iqoXd0ZuU5iz2bGX6lpst8vKCqNRoCzBsQAvD_BwE
Promiscuos Monkey: Jag har en liten bevattningskanal som rinner bakom huset, Jag tänker dämma upp lite så att jag får ett "kärl" där jag kan ha en pump. Denna pump skall lyfta vattnet ca 4 meter upp till ett 200 liter kärl. Det betyder att kärlet skall förse vår ca 100 m2 terrass/trädgård med vatten för automatisk vattning. Ett överfyllnadsrör gör att vattnet rinner tillbaka ner i kanalen. Pumpen
witten: Runt odlingar kan man ju också lägga kartong i botten och ett tjockt lager flis ovanpå. Första 1-2 åren ser kartongen till att döda allt rotogräs, sen när den förmultnat så behöver du bara ta bort frösått ogräs med fingerspetsarna, dvs jättelätt och liten insats.
kristofer12345: Jag tänkte mer att jag armera ”uppåt” o på tvären med tjocka armering som ett ”nät” o sedan klär detta bakom med tjockt hönsnät o sedan slänga i massa större stenar i denna form o häller murbruk eller betong som ska hålla fast stenarna som fyller ut rummet emellan...såklart inte mkt betong eller bruk sedan såklart ska jag ha en skiva bakom detta men vill helst ej fylla så
Derbyboy: När precis och det borde därmed förhindra erosion av vatten (men även vind)
etompau: Gardena-pumparna håller en högre kvalité än biltemprylarna. Ett högre inköpspris, men längre livslängd och tillgång till reservdelar.
hedde: Ja, det är inte djupa gropar på så sätt, så jag försöker fylla på med ett par cm dressjord.
tensiden: Gräv ner all kabel. Skit i märlor. Strunta också i alla försök att bygga någon maskindriven mackapär som skall göra ett spår åt dig. Snöre, kantskärare och sen moraknivsfodral är allt som behövs. När du fått in knixen kan du peta ner två meter per minut. Dvs för en normal villatomt lär du vara klar på en halvdag.
Emil D: [citat] Tack för svar! Laddade upp bild nu i tidigare inlägg.
lubbe75: Ja, fast istället för att skruva fast den på en kran så vill jag sätta fast den på en "Gardena" snabbkoppling-hane. Den ska alltså passa på en sån här: https://www.jula.se/catalog/tradgard/bevattning-och-dranering/bevattning/kopplingar/skarvkoppling-052621/
Taxture: Mer nyfiken på vad det är då det börjat sprida sig på en yta som är under planering..... En del växtlighet blir till besvär annan växer upp till fina buskar som inte funnits tidigare. Men ”problemväxter” ska man ju bekämpa så fort man ser dom. Har haft ett mindre bestånd av björnloka men det växte inte upp nån förra året så jag hoppas den försvinner
b8q: [citat] Oroa dig inte sönder och samman, då kan du inte äta grönsaker alls (var tror du böndernas katter skiter?) Lägg ett hönsnät eller liknande över pallkragen så det inte upprepas, och tvätta skörden.
Rolle85: bara o lägga en matta då allt under dör. Jämna till innan mattan läggs ut.
Murbrukaren: Hej! Vi håller på att mura upp drivbänkar i gammalt skorstenstegel. Har hört att teglet kan spricka och luckras upp.. ska man lägga en byggplast på insidan för att inte den fuktiga jorden ska få kontakt med teglet och murbruket? En fråga till... Vi har lagt marksten runt drivbänkarna och haft grus som paddats enligt konstens regler... bör vi gräva bort gruset i drivbänkarna och
Solskiftet: Kanske Renfana? Den får små gula blommor och är ett ganska vanligt ogräs.
Zynvinkeln: Jag har bara en 28x120 som överliggare på snedkapade stolpar, fungerar bra. Lade dock en bit papp mellan den och stolpen. Satte även stolparna direkt i betongen så det blev riktigt stadigt, inga problem när ungarna klättrar på det. [bild]
Trrttsch: Om man svarar sig själv får man bäst svar... eller hur det nu var. :-) Jag tog helt enkelt en tur till närmsta plantskola och fick bra hjälp där. Det behövs oftast inte grus eller leva i ett öppet rör. Jag ville ha nåt högt gräs i men de hade bara några gamla halvvissna som jag fick billigt. [bild]
KnockOnWood: Här har getingarna byggt bo i en fågelholk. Ser väl inte så olika ut? [bild] [bild] [bild]