G
Gran88: [citat] Smart. Kommer antagligen inte anlägga allt på en gång utan känna av vad som passar var, kan ju bli sten på en del och då skulle jag ju behöva ta bort den. Får bli så. Tack för svaren.
3 svar · 1,9k läst
·
Andreas266
Andreas266: [citat] Inte en aning, tyvärr. Det var tidigare ägare som gjorde så. Vi är ganska nyinflyttade.
6 svar · 2,4k läst
·
Tomtom79
Tomtom79: Byggvaruhusen har något som kallas PEM-kopplingar av allehanda varianter. Det är en sorts klämringskopplingar till just PEM-rör som man spänner fast. Samma grejor sitter ofta på inkommande vatten som kommer i ett PEM-rör. Så det är grejor som håller! Sen är det kanske enklare kvalitet på byggvaruhusen, gardena har sådana men man kan ju även kolla rinkabyrör exempelvis.
3 svar · 871 läst
N
Nathalie: [citat] Jag var inte på det tills jag gick ut och insåg att de var längre ner än jag trodde. Känns som fem meter från kanten av altan ner till marken är lite saftigt. Dock har vi en i närheten som gjort så (kanske inte riktigt lika högt dock).
4 svar · 1,2k läst
·
T
TobiasK233: Jag köpte Vit Kvartsit 8-11mm för att bättra på glesa partier. Jag köpte på snabba grus och via hemsidan tyckte jag det matcha. Nu när det är utlagt är det en klar skillnad på vitt o grått, men tittar man på närbilderna ser det ändå ut som det är samma sten även om den nya är väldigt ljus. Tycker inte jag hittar nån annan som är mer lik min. Är det någon med samma
0 svar · 1,3k läst
·
Jaxe
Jaxe: Har tänkt bygga ett enkelt staket med liggande trallbrädor, typ 28x120 alt. 28x95. Om de skruvas i stolparna från en sida så kommer antingen vi eller grannen att få ”baksidan”mot sin tomt. Behöver tips från er andra om ni har någon bra lösning så att både jag och grannen ska få det så snyggt som möjligt. Har själv lurat på ett par olika alternativ: alt.1 Fästa från varannat
0 svar · 3,3k läst
Silver78
Silver78: [citat] Inte helt säker. Jag vet att det är 110 cm om det är över 3 meter fallhöjd. Det måste även finnas en undre och mellersta ledstång. Har man heltäckande såsom glas, nät så behövs inte detta.
3 svar · 3,3k läst
A
AceVega: Hej, Jag har nyss köpt ett hus från 70-talet med en rabatt in mot husväggen (ingen källare). Jag ska nu göra om rabatten och plantera lite nya buskar och blommor. Jag vet att det inte är optimalt att ha rabatten mot husväggen på detta sättet när det kommer till dränering och liknande, men jag planerar att göra om dräneringen om några år och är ute efter en "quick fix"-lösning som
0 svar · 3,2k läst
·
K
Katrin And: Hej! Jag har en väldigt ovårdad och ful baksida på min lilla radhustomt som behöver fixas till! Jag har nyttjanderätt som vetter mot gatan där alla kan parkera och skulle vilja avskärma lite utan att det kostar en förmögenhet då det inte är en yta som utnyttjas - den blir mao en ren estetisk uppfräschning. Idag finns några spretiga nyponbuskar, ogräs och några klängväxter mot
0 svar · 1,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Jag ska nog skapa en röstning om häststaket, måste dricka mer viiin först ;)
12 svar · 2,1k läst
·
A
ajn82: Det blev en avant, funkade fint, flyttade singeln till en annan del av tomten och fyllde ut lite bredvid uppfarten istället.
6 svar · 2,9k läst
FluffyBergo
FluffyBergo: Fick du något svar kring detta? Löste du det tillslut och hur bar du dig åt eftersom jag själv är på jakt efter slanor till att bygga gärdesgård!
1 svar · 5,5k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Minimalt med kemikalier kvar i 5 år gammalt impregnerat virke.
1 svar · 1,0k läst
Petteri Koste
Petteri Koste: De är nog impade. Impregneringen är inte så bra för om du ska odla kryddor. Men du kan alltid klä blomlådan med plast invändigt. Då är det ingefära. Du kan bygga soffa eller utemöbler. Spalje eller vad som. Mer återbruk!
1 svar · 2,8k läst
A
Alexn72: Jag hade lagt markduk på befintligt underlag och sen singel ovanpå
3 svar · 2,4k läst
PNO
PNO: Vad du ska leta efter bland dokumenten på min fastighet på lantmäteriet är en förrättningskarta. Den brukar innehålla en förteckning över alla tomtens gränsmarkeringar. Det borde finnas minst fem stycken kring den tomten. Varje punkt benämns med ett nummer, X och Y koordinat i meter och en förkortning som anger hur punkten markerades när den sattes ut. Vanliga förkortningar är RM
14 svar · 4,7k läst
·
I
Infan: Jag försöker också förstå mig på det här med olika pumpar. Vill koppla droppslang från en IBC-tank, men har ej tillräcklig höjd för att klara självtryck. Skulle det fungera med en fontänpump eller liknande? Eller måste man upp i en dyrare pump för detta ändamål?
5 svar · 4,9k läst
L
LillaStugan: [citat] Tack för väldigt snabbt svar!
2 svar · 1,4k läst
Medo2121
Medo2121: Tack för hjälpen
2 svar · 1,1k läst
·
T
tangurin: [citat] Det var ju ett tag sedan du skrev, men bättre att svara nu än aldrig :) Såhär blev hela träningsställningen. Rätt likt 3D-ritningen ändå. Den blev väldigt stabil men som kanske väntat, inte så välanvänd som hoppats. Pullup-baren hållet för kippar, toes-to-bar och liknande. Repet är ett utomhusrep, hårt och svårt att klättra. Men det kanske skulle blivit bättre om jag
2 svar · 7,0k läst
·
W
williamspäron: Det blir ett tätt plank på ca 120cm. Låter som att vägen framåt är samma höjd och kapa med sänksåg uppe och nere för att få en jämn kant.
3 svar · 10,4k läst
·
H
Henrikleander: Hej! jag har tänkt bygga en låg mur utåt gatan i en sluttning bara för att avgränsa vår tomt har tänkt lägga endast en rad med mursten som är ca 390*150*150 mm Har tänkt att ca 2/3 av stenen är synlig kan jag lägga stenarna löst eller måste jag limma? När muren är så låg, hur gör man med underlaget? ut mot gatan är det asfalt som jag ska lägga mot och insidan blir det Singel
0 svar · 3,9k läst
hahalj
hahalj: [citat] Ok, själv har jag byggt flera 2 meter höga näthägn för att skydda nyplanterade fruktträd mot vilt, har då använt jordankare som jag skruvat fast 45x45 stolpar i och det har blivit stadigt nog. Dock kanske detta staketet blir lite tyngre. Jaja, jag kör som planerat och blir det svajigt med skruv så får det väl bli genomgående bultar, det har jag provat tidigare att fästa en 4
4 svar · 4,1k läst
·
Fadai
Fadai: Fäst ribborna på din sida. Det kommer att se bra ut även från grannens sida. Rek plintar så det blir riktigt stabilt.
6 svar · 2,8k läst
·
S
Svampe: [citat] Nej, inte särskilt länge sedan. Första värderingen gjordes nov 2017, lånet flyttades jun 2018 med gamla värderingen (då jag hade kunnat lämna in en ny värdering om jag velat) och utökning/nytt lån på ny värdering togs jul 2019 (så 2,5 år efter första värdering och inte 1,5 år som jag hade för mig). Vid byte av bank fick jag ner amorteringen trots att det var på samma
4 svar · 7,9k läst
tensiden
tensiden: Tryckfall: https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/ Dimension vet jag inte? 32mm har man ju normalt som inkommande. Jag kommer att lägga ner 25mm i trädgården för bevattning och annat, men då tänker jag inte driva fasta sprinklers med det, utan bara kunna ställa ut spridare vid behov.
2 svar · 3,0k läst
J
jonaserik: Kommer nog inte att bli problem med skatorna, dom vänjer sig med att det är ingen fara, klart du får prata med barnen att låta dom vara ifred
1 svar · 3,5k läst
BirgitS
BirgitS: Direkt solljus genom ett fönster kan göra att det blir för varmt, mät temperaturen just där och om den blir kring 30 grader bör ni nog se till att skugga solen när den är som starkast. Kolla noga på undersidan av bladen att det inte finns någon ohyra där, särskilt där det blivit grå fläckar.
2 svar · 3,5k läst
·
Silver78
Silver78: [citat] Jo. Det kommer ta tid men är nog det som ger bestående resultat. Annars kanske det funkar med vanlig stenskottsfolie? https://www.vnvinyls.se/product/transparent-vinyl-stenskottsfilm-lopmeter?referer=google-shopping&gclid=CjwKCAjw1cX0BRBmEiwAy9tKHrD1SUYyDAnD7pJMcW4SVW1pNiYsuBWRLD1tmodn_JpU99mVHe5vMRoC0eMQAvD_BwE
5 svar · 1,7k läst
S
SofiaB: Jag vill hämta vatten från vår sjö, cirka 20 m och cirka 7 meters höjdskillnad, för att vattna i trädgården. Jag skulle vilja använda en så enkel lösning som möjligt som inte låter. Vad finns det för alternativ. Jag måste låna grannens tomt för att dra slangen ner, vilket de har godkänt.
0 svar · 459 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.