Byggahus.se

Visa mig era stora stenar tips mottages!

1. S
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Hej!
    Har en skogstomt med bäck igenom och har nyligen gjort iordning en del i trädgården som var en bit vildvuxen ”skit-äng” mellan gräsmattan och bäcken, där växte i stort sett bara brännässlor och nån åkervinda typ. Nu är marken fixad och vi har sått gräs. Det är en skuggig del av tomten och jag ser framför mig att ska plantera stora bladväxter som hosta, parasollblad men även krolllilja mot skogsgränsen och ner mot bäcken.
    MEN!
    Vi har även under flera års markarbeten på våra marker hittat/ grävt upp stora fina stenar som hamnar som i ett stenröse i kanten av denna ”nya” trädgård. Nu vill jag göra nåt fint med dem. De är relativt runda och ca 1x1 meter stora, men det finns både större och mindre. Ska jag samla ihop alla och göra som ett mindre ”berg”? Eller placera ut som lite här och där längs bäcken/skogskanten? Jag skulle vilja få till nån slags ”John Bauer-känsla” men vill inte skapa hem åt ormarna.

Ni med stora/större stenar i trädgården, visa mig gärna bilder hur ni gjort, och kom gärna med tips!

2. Bästa svaret

A
    Medlem · Nivå 17
    Lite bilder från vår trädgård. Detta var skog med allt vad det innebär när vi flyttade hit. Sten överallt, både under och ovan jord. I trädgården finns inga grönytor, endast ett litet stråk på framsidan för snöskottningens skull.
    På framsidan har jag bundit ihop trädgården med gångar av kullersten, längre upp i trädgården är gångarna täckta med täckbark.

Det bästa tips jag kan ge RADA INTE varken sten eller annat i ringar, fyrkanter eller raka linjer. Naturen radar aldrig men vi människor är så strukturerade så det går med automatik. I en naturträdgård blir radade stenar en anomali och drar blicken till sig. Plantera gärna någon växt utanför rabatterna som bryter av stela kanter.
    Tänk asymmetri i allt, det är svårare än man tror.

Vi har också haft stora högar med uppgrävda stenar, alla stenar går inte att använda men man lär sig snabbt när man håller på. Små stenar blir plottrigt, använd så stora stenar som möjligt dvs vad som är hanterbart.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC07287.JPG

DSC07290.JPG

DSC07283.JPG

DSC05808.JPG

DSC05698.JPG

DSC_2699.JPG

DSC_5871.JPG

DSC07488.JPG

DSC_9464.JPG

DSC_2711.JPG

DSC_2710.JPG

3. Lexington
    Medlem Nivå 14
    Tråden kan låsas, ett bättre svar än det där går ju aldrig att få :rofl:
    Magiskt!

4. S
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Åh herregud vad fint du har gjort! tack så hemskt mycket för superbra Info och inspiration, speciellt bilden med caféborden och stenarna bakom, vilken känsla! vilket jobb!

5. S
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Haha jag är beredd att hålla med dig!