Hej!

Har beställt 6 ton stenmjöl, tänkte mig en 25 meter gång med ca 5cm tjockt lager stenmjöl. Eftersom detta endast är en gång att gå på till baksidan av huset. Räcker det med att sätta stenmjölet direkt på gräset som växer? Vill helst undvika att sätta markduk då det kommer bli höjdskillnad med några granitstenar som är satta.

Så tjock är väl inte markduken?

Även om inga växter tar sig upp igenom (vilket jag tror de gör) så kommer ju stenmjölet blanda sig med jorden under...

Jag kunde inte komma på något bra sätt att lägga markduken med en kant mot de satta stenarna och få markduken täckt så att den inte syns utan höjdskillnad. Hur mycket kommer det blanda sig och hur fort?

gräset går igenom på någon månad, så det är ogjort arbete

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
5cm stenmjöl är mumma för växtligheten, kommer växa fint där och fort går det.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Skulle de funka o spraya gräset med roundup, markduk på och sedan stenmjöl?

Du måste ta bort gräset, det kommer förmultna över sommaren och du kommer få sättningar i din stenläggning

Räcker det med endast bort med gräset? markduk på sedan stenmjöl, om jag får sättningen kan jag då inte endast kratta till det alternativt beställa ett ton till för att jämna ut? Känns lite som markduken är onödig såvida det inte skulle blandas fort då det ändå skulle va frön från ovan som skulle sätta sig och börja växa

Bort med organiskt material om du inte vill göra om det.

Det finns inga genvägar till det perfekta lju..... gången!

Får överge tanken att fuska då, bör 5cm bort räcka? Behöver jag lägga något under stenmjölet eller kan jag lägga 5cm stenmjöl direkt på duken?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.