7 035 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Stenmjöl direkt på gräs
Hej!
Har beställt 6 ton stenmjöl, tänkte mig en 25 meter gång med ca 5cm tjockt lager stenmjöl. Eftersom detta endast är en gång att gå på till baksidan av huset. Räcker det med att sätta stenmjölet direkt på gräset som växer? Vill helst undvika att sätta markduk då det kommer bli höjdskillnad med några granitstenar som är satta.
Har beställt 6 ton stenmjöl, tänkte mig en 25 meter gång med ca 5cm tjockt lager stenmjöl. Eftersom detta endast är en gång att gå på till baksidan av huset. Räcker det med att sätta stenmjölet direkt på gräset som växer? Vill helst undvika att sätta markduk då det kommer bli höjdskillnad med några granitstenar som är satta.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Så tjock är väl inte markduken?
Även om inga växter tar sig upp igenom (vilket jag tror de gör) så kommer ju stenmjölet blanda sig med jorden under...
Även om inga växter tar sig upp igenom (vilket jag tror de gör) så kommer ju stenmjölet blanda sig med jorden under...
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
5cm stenmjöl är mumma för växtligheten, kommer växa fint där och fort går det.
Räcker det med endast bort med gräset? markduk på sedan stenmjöl, om jag får sättningen kan jag då inte endast kratta till det alternativt beställa ett ton till för att jämna ut? Känns lite som markduken är onödig såvida det inte skulle blandas fort då det ändå skulle va frön från ovan som skulle sätta sig och börja växa
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Bort med organiskt material om du inte vill göra om det.
Det finns inga genvägar till det perfekta lju..... gången!
Det finns inga genvägar till det perfekta lju..... gången!
Klicka här för att svara