O
verkar sprida sig rätt mycket, vad är det för nåt? Hur bekämpar jag det?
Växter som sprider sig på grusyta, eventuell oönskad vegetation eller ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en växtgren över grusig mark täckt av spridande ogräs.
Skapa konto

Vet inte.
Du gör som du visar att du har gjort på andra bilden men försök få upp mer rötter. Börjar du ta upp det nu så blir det inte lika jobbigt som om du väntar.

jag tycker det påminner om den invasion av praktlysing jag har hos mig efter att den spritt sig från en grannes trädgård. på pappret en perenn blomma men sprider sig som ogräs. det är i alla fall som det ser ut på dina bilder som jag tycker skotten här ser ut också. stjälkarna är spröda och går lätt av, rötterna är starka och rotsystemen riktigt knut-lika.

ska gå ut och se om jag har några skott där ute jag kan fota och jämföra med...

• Gilla
Axbard_89
  • Laddar…
O
major_tom major_tom skrev:
jag tycker det påminner om den invasion av praktlysing jag har hos mig efter att den spritt sig från en grannes trädgård. på pappret en perenn blomma men sprider sig som ogräs. det är i alla fall som det ser ut på dina bilder som jag tycker skotten här ser ut också. stjälkarna är spröda och går lätt av, rötterna är starka och rotsystemen riktigt knut-lika.

ska gå ut och se om jag har några skott där ute jag kan fota och jämföra med...
låter rätt på din beskrivning men tycker inte skotten liknar det som dyker upp när jag googlar ”praktlysing skott”...

O
Hittade en ”moderplanta” när jag började gräva lite, den satt väldigt ”grunt” i jorden, ser nästan planterad ut.

Hand håller en stor planta med synliga rötter över jordig mark.
Skapa konto

nej jag inser nu när jag kollar mer att min nog inte heller är praktlysing, jag trodde jag hade kört den via en identifierings-app jag har förra sommaren när den blommade, men det måste varit en annan växt som jag identifierade. sorry! men, det kan nog ändå vara så att vi har samma växt, men att den heter något annat. men den blir hur som helst hög och med gula blommor, rätt likt praktlysingen men med annan form på bladen

så här ser rackarna ut här

• Gröna ogräsplantor med långa smala blad som växer tätt i en trädgård.
    Skapa konto
  • Närbild av en hand som visar växter och rötter i mörk jord.
    Skapa konto
  • Vissnad planta med lång rot på stenmark.
    Skapa konto
Roten som du grävt upp är jättedaggkåpa Alchemilla mollis, en invasiv växt men det är inte den växt som den första bilden visar. Ock nej, det är inte praktlysing heller.

jag är rätt säker på att det är kanadensiskt gullris jag har, kan vara det du har med

major_tom major_tom skrev:
jag är rätt säker på att det är kanadensiskt gullris jag har, kan vara det du har med
Kolla på stor blåklocka Campanula percisifolia.

O
Tror inte gullris är rätt... har dem på ett annat ställe med, kommer upp väldigt utbrett och utspritt, dock inte särskilt tätt.

Ungt ogräs sprider sig sparsamt i en trädgård nära staket, blandat med gräs och löv på marken.
Skapa konto
Ungt ogräs sprider sig sparsamt i en trädgård nära staket, blandat med gräs och löv på marken.
Skapa konto
Utspridda unga växter som växer sparsamt i jord, eventuellt oidentifierade ogräs.
Skapa konto

O
Hittade en som grenade ut från en ihålig stam, bambuaktig. Är det någon form av slide?
Person håller en planta med grenad stam och gröna blad i handen, liknar bambu.
Skapa konto

O olsjo skrev:
verkar sprida sig rätt mycket, vad är det för nåt? Hur bekämpar jag det?
[bild] [bild]
Ny här på forumet. Av bilden att dömma ser det ut som såpnejlika. Om det är det så är den en ganska svår motståndare. Grova krypande rötter. Jag bruka dra upp så mycket rötter det går och sedan stryka på glyfosat på bladen som kommer upp.

• Gilla
Macrodus
  • Laddar…
Ja, ser ut som såpnejlika, Saponaria officinalis. Soapwoart på engelska. Fina blommor som blommar länge och doftar gott. Bra för bina. Går att göra såpa. Tyvärr är det en invasiv växt speciellt på sandiga jordar. Har själv problem. Har försökt gräva upp utan resultat. Vissa har lyckats med att täcka över med plast och vänta länge. Bär mig emot att använda giftet glyfosat men ser inget alternativ. Håller på att förlora, såpnejlikan har redan tagit över 30m². Lycka till!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.