Byggahus.se

Planteringslåda, modell stor

1k läst  21 svar

1. C
    Medlem · Nivå 13
    Delar av vår framsida består till stor del av sprängsten, kross och makadam... Som använts som tillfartsväg och lastplats under byggtid. På denna håller jag nu på att bygga upp en "planteringslåda" eller vad man ska kalla det, dvs bygga en stor låda i mursten som sedan fylls med jordmassor för att göra något snyggt på framsidan. Vet inte exakt vad men tankarna går väl kring att basen skall bestå av gräsmatta, med lite mindre träd eller planteringar som dekoration. Kanske lite dekorsten och liknande för att skapa liv. Även en stor sten kommer ligga mitt i lådan som en detalj (därav min andra tråd om att "flytta stor sten manuellt" ;) ).
    Måtten på lådan blir cirka 7x7meter.

Höjden på lådan, och således även mängden jord i denna "låda" kommer vara lite tajt tilltaget än vad man kanske egentligen önskar. Det kommer vara mellan 50-30cm skulle jag tro, alltså varierande mycket eftersom marken lutar.

Vad tror ni om möjligheterna att kunna odla någonting i denna, dvs mer än ogräs. :rofl:
    Funkar gräs? Funkar lite mindre stamträd som tex olivträd eller liknande? Vill ha något snyggt med stam och krona upptill, vet ej vad. Kanske lite marktäckande runt den stora stenen osv.

Och.... bör jag lägga en markduk i hela lådan innan jordmassorna fylls i?

Kommer bifoga en bild lite senare, har ingen tillgänglig för tillfället.

2. C
    Medlem · Nivå 13
  3. B
    Medlem · Nivå 17
    Gräs klarar sig med 10-20 bra matjord men det får inte vara för väldränerat utan det behöver finnas något som håller fukten också som lerjord under det översta matjordslagret. Om gräset ska överleva torra somrar.

Låga perenner brukar vilja ha kring 20 cm matjord om man inte satsar på sådana som är väldigt torktåliga som sedum (lägger man ju på tak med bara några cm jord) och andra liknande fetbladsväxter som normalt används i stenpartier.

Olivträd brukar inte vara vinterhärdiga i Sverige men det finns t.ex. små uppstammade syrener men då stiger kraven på mängden jord. En tumregel är att rötterna behöver lika mycket utrymme som kronan.

Markduk är väl någon sorts plast och det hör inte hemma i jorden, dessutom behöver t.ex. maskar kunna röra sig upp och ner i jorden beroende på våt den är. Men du måste förstås på något annat sätt säkerställa att jorden du lägger dit inte åker ner mellan större stenar när det regnar.

4. C
    Medlem · Nivå 13
    Tack för svar BirgitS!

Alltså, även om det är sten och grus under och givetvis bra dränerat. Så är det nog ganska packat, sprängstenen ligger ju under gruset. Så jag tror egentligen inte att varken jord eller vatten bara rinner rätt igenom hursomhelst. Men det har jag ju egentligen inte en aning om, det är bara en gissning.... :) Tänker också att en markduk kan vara dumt, eftersom det kanske rentav är bra om lite jord rinner ner mellan stenarna och skapar lite mer volym. I sinom tid kommer det nog inte rinna igenom så mycket mer och då får man väl eventuellt fylla på med mer jord. Kan inte tänka mig att det sjunker undan så mycket?

Med tanke på den begränsade höjden så känns det inte som att jag får plats med särskilt mycket fukthållande lerjord under, och det känns onödigt att ta dit en lastbil med bara några kubik lerjord. Så min tanke är väl egentligen att bara slänga på vanlig matjord. Om ni tror det funkar.

Jag kommer faktiskt, att dra fram PEM 25 slang för bevattning av träd och dylikt på denna ytan. Denna skulle jag såklart kunna nyttja till att vattna gräsmattan med lite automatik om man märker att det blir för torrt. Vilket av den anledningen kanske skapar utrymme att skippa lerjorden?

Slängde bara till med något, olivträd blir det inte.. men det är något med liknande utseende vi vill ha. Alltså stam med krona. Men bra att veta att dom inte är vinterhärdiga, ska ha det i åtanke. :)
    Tumregeln med rötterna, menar du att rötterna behöver lika stort utrymme som kronan är stor? Bra att veta! (y)

Något i stil med tex eukalyptusvide, fast vi vill nog ha något som är vintergrönt. Måste inte nödvändigtvis vara blommor heller utan gröna blad räcker.

5. B
    Medlem · Nivå 17
    Häll ut en hink vatten och se hur lång tid det tar innan det försvinner.

Risken är att det blir bevattningsförbud.

Ja, ungefär så är det. Stämmer rätt bra på perenner också, Sedum som bara är ett par cm hög klarar sig med ett par cm jord, sådana som är 20 cm höga vill ha 20 cm jord och sådana som blir ändå högre vill ha lite mer och dessutom sprider de ut rötterna i sidled.

När det gäller träd och buskar så har de mycket vattenuppsugande rötter just utanför trädkronan/grenarna därför att det rakt under trädkronan/grenarna blir för torrt. Det kan ju vara bra att tänka på vid bevattning, men oftast behöver man bara vattna träd och buskar de första åren.

Finns inte mycket blommande buskar som är vintergröna utan det är ju mest barrträd som är det. Köp ett blommande träd i stället och pryd det med en LED-slinga under mörkaste vintern i stället ;)

Tänk på att köpa växter med olika blomningstid eller som har vackra bladfärger (som eukalyptusvide) vid olika tider på året, vilket kan kräva att man köper växterna utspritt under året eftersom trädgårdsaffärerna ofta bara säljer dem när de är som vackrast.

• Laddar…
  6. C
    Medlem · Nivå 13
    • Laddar…
  7. C
    Medlem · Nivå 13
    Någon får jättegärna tipsa oss om fina träd som kan planteras längs med entregången. Vi tänker oss en 4-5 mindre träd på vardera sida upplysta för lite allékänsla.

Dessutom vill vi ha tips på buskar att plantera i den ”mindre” stenlådan som är framför altanen. Här tänker vi oss något som blir ungefär i höjd med räcket som gör det lite ombonat och mysigt på insidan samtidigt som det är vackert utifrån. Tänker oss sedan lite lägre planteringar framför dessa buskar i form av blommor.

Tips mottages tacksamt då ingen av oss har gröna fingrar överhuvudtaget!! :)

Lägg gärna in bilder på det ni tipsar om.

Denna sida är Väster och jag har förberett för bevattning.

8. B
    Medlem · Nivå 17
    Hur höga vill ni att träden ska vara om 10 år?

Vad sägs om vinbärs- och krusbärsbuskar vid altanen?
    De blir 1-1,5 m höga ungefär.
    Ölandstok finns i olika sorter och färger, är torktåliga, blommar under lång tid och blir också ungefär så höga (varierar en del mellan olika sorter).

• Laddar…
  9. A
    Medlem · Nivå 15
    Jag vet då vad jag skulle plantera i lådan - japanska lönnar! De största går bort förstås med det finns mängder att välja på i olika färger och storlekar. Utsökta växter som dessutom går bra att odla i krukor och lådor. Vackra från bladutspring till höstens sprakande avslut.
    Japanska lönnar bör få spela prima primadonnor i rabatten (lådan) så att sätta något annat framför som man vanligen gör förstör intrycket, det blir plottrigt och inte lika elegant men det är ju en smaksak.
    Här kan du botanisera bland bilder och uppleva lönnarnas olika uttryck.

https://www.google.se/search?q=Japa...iAhVRpYsKHf7PDS4QsAR6BAgAEAE&biw=1536&bih=745

• Laddar…
  10. C
    Medlem · Nivå 13
    Alltså det ska inte vara stora träd, runt 1,5-2m höga kanske? Det ska vara dekorativt, stilrent och lättskött. Helst blad även vintertid, men kanske inget måste om det begränsar det för mycket.

Tror inte bärbuskar är bra då risken är att det färgar av sig mot det vita räcket. Vi har dessutom tänkt att ha en hörna på tomten med just bärbuskar, tror dom gör sig bättre där.

Ölandstok är fin, men kanske lockar till sig mycket getingar och bin precis där man sitter? Tänker att en bladbuske utan blommor är bättre, och att man istället planterar lägre blommor framför dessa buskar. Kanske? :thinking:

11. C
    Medlem · Nivå 13
    Japansk lönn var väldigt vackra! Fanns så många olika variationer, former och färger dock... :D Ska kika närmare på dessa! (y)

En vinröd japansk lönnbuske hade om inte annat gjort sig mycket snygg mot den stora stenen vi har på framsidan, fast mot stenens baksida!

12. B
    Medlem · Nivå 17
    2 m höjd efter 10 år är inte en naturlig höjd för träd utan de är ju ofta 1,5 när man köper dem utan då passar det nog bäst med buskar som ympas på en stam typ "syrenträd", rosenmandel och liknande. Det är ytterst få lövträd som har kvar sina blad över vintern utan avenbok och bok är nog de enda jag kommer ihåg och de blir ju naturligt fullstora träd på minst 10 m om man inte klipper dem till häck. Det kanske finns någon tall i lagom höjd möjligen eller enbuske om man vill ha ett barrträd.

Alla buskar blommar någon gång under året eftersom det är så de naturligt förökar sig, men många blommar på våren när man kanske inte sitter så mycket på uteplatsen.

13. C
    Medlem · Nivå 13
  14. C
    Medlem · Nivå 13
    Har ni någon erfarenhet av bambu? Tänker att det kanske kan vara snyggt som ett inslag i lådan mot altanen...

15. B
    Medlem · Nivå 17
    Det där är typiska exempel på buskar som är ympade på en stam. Det är många som är allergiska mot pollen från sälg och vide.

• Laddar…