2 570 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Höjden på träden.
Sida 1 av 2
Jag fick brev från föreningens styrelse att träden som jag har i min trädgård ska lappas till 2m höjd. Träden stör inte grannar och är klippt så att den inte hänger övan på gångvägen. Finns det regler hur höga träden ska vara i trädgårdar?
Mvh
Mvh
Är din mark?Helena Mickolson skrev:
Aär det en bostadsrättsförenings mark och det tagits beslut om trädhöjd på rätt sätt så kanske en medlem skulle vara bunden av det...
Föreningen kanske inte vill bli ansvarig för 20 meters granar som kan blåsa omkull.
/ATW
T ToRy skrev:
A ArneTW skrev:
Det behöver väl inte stå i stadgarna... bör väl räcka med ett beslut på årsmötet kanske tom ett styrelsemöte om beslut om trädgårdarna är delegerade dit av årsmötet.Staffan2000 skrev:
/ATW
Jag har läst stadgarna men det finns ingenting om hur höga träden ska vara. På föreningens gröning, 1,5 meter från min träd växer kastanjer som är mycket högre.yonna skrev:
Det är HSB bostadsrättsföreningen.
Du får följa Staffan2000's råd.
Det kan nog vara befogat med maxhöjd i "era" trädgårdar men personligen tycker jag att 2 m höjd låter väldigt lågt - det kan man väl nästan inte kalla träd utan snarare buske. Inte ens ett miniäppleträd kan hållas under den gränsen.
Det kan nog vara befogat med maxhöjd i "era" trädgårdar men personligen tycker jag att 2 m höjd låter väldigt lågt - det kan man väl nästan inte kalla träd utan snarare buske. Inte ens ett miniäppleträd kan hållas under den gränsen.