Generellt nej, men möjligen kan det finnas regler i exempelvis en bostadsrättsförening. Du behöver läsa föreningens stadgar/regler och se om du hittar något där.

Vad är det för förening?

Helena Mickolson Helena Mickolson skrev:
Jag fick brev från föreningens styrelse att träden som jag har i min trädgård ska lappas till 2m höjd. Träden stör inte grannar och är klippt så att den inte hänger övan på gångvägen. Finns det regler hur höga träden ska vara i trädgårdar?
Mvh
Är din mark?

Aär det en bostadsrättsförenings mark och det tagits beslut om trädhöjd på rätt sätt så kanske en medlem skulle vara bunden av det...

Föreningen kanske inte vill bli ansvarig för 20 meters granar som kan blåsa omkull.

/ATW

T ToRy skrev:
Generellt nej, men möjligen kan det finnas regler i exempelvis en bostadsrättsförening. Du behöver läsa föreningens stadgar/regler och se om du hittar något där.

Vad är det för förening?
Marietorp i Oxie

:D Tänkte mer på vad för typ av förening det är; bostadsrättsförening, vägförening...? ;)

T ToRy skrev:
:D Tänkte mer på vad för typ av förening det är; bostadsrättsförening, vägförening...? ;)
A ArneTW skrev:
Är din mark?
Bostadsrättsföreningen

Aär det en bostadsrättsförenings mark och det tagits beslut om trädhöjd på rätt sätt så kanske en medlem skulle vara bunden av det...

Föreningen kanske inte vill bli ansvarig för 20 meters granar som kan blåsa omkull.

/ATW

Det tycks vara en HSB bostadsrättsförening med mestadels radhus med mindre trädgårdar och det kan mycket väl finnas krav på träds maxhöjd. Läs vad som står i stadgarna.

Om det åligger innehavaren av bostadsrätten att sköta träd mm så så borde du har fått information om vad som gäller för träd mm. vid inflyttning eller via något utskick imho.

Staffans2000
Begär att få ett utdrag ur stadgarna där trädhöjden begränsas. För risken är att en självutnämnd trädhöjdsexpert i sturelsen hittat på alltihop.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Begär att få ett utdrag ur stadgarna där trädhöjden begränsas. För risken är att en självutnämnd trädhöjdsexpert i sturelsen hittat på alltihop.

Staffan
Det behöver väl inte stå i stadgarna... bör väl räcka med ett beslut på årsmötet kanske tom ett styrelsemöte om beslut om trädgårdarna är delegerade dit av årsmötet.

/ATW

Staffans2000
A ArneTW skrev:
Det behöver väl inte stå i stadgarna... bör väl räcka med ett beslut på årsmötet kanske tom ett styrelsemöte om beslut om trädgårdarna är delegerade dit av årsmötet.

/ATW
Det har du rätt i.
Då får TS be om ett utdrag från lämpligt protokoll istället.

Staffan

• Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det tycks vara en HSB bostadsrättsförening med mestadels radhus med mindre trädgårdar och det kan mycket väl finnas krav på träds maxhöjd. Läs vad som står i stadgarna.
Jag har läst stadgarna men det finns ingenting om hur höga träden ska vara. På föreningens gröning, 1,5 meter från min träd växer kastanjer som är mycket högre.

Be då om skriftlig information om mot vilken bakgrund (och vem) det beslutet fattats (och av vem), styrkt med stadgar, regler, protokoll etc. som Staffan säger.

Du får följa Staffan2000's råd.

Det kan nog vara befogat med maxhöjd i "era" trädgårdar men personligen tycker jag att 2 m höjd låter väldigt lågt - det kan man väl nästan inte kalla träd utan snarare buske. Inte ens ett miniäppleträd kan hållas under den gränsen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.