Idag såg jag ett litet hål i vår älskade vitoxel. Ur hålet hänger det lite brunrosa smet och jag kan pilla loss lite bark. Det visar sig att bakom det lilla hålet är det en ordentlig skada och att hålet går hela vägen in i stammen.
Jag antar att det någon slags borre som orsakat detta. Vad är det? Finns det något vi kan göra?
Kommer trädet klara detta eller är det kört?
Tacksam för all hjälp.
Jag antar att det någon slags borre som orsakat detta. Vad är det? Finns det något vi kan göra?
Kommer trädet klara detta eller är det kört?
Tacksam för all hjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är trädet en E-planta kan det vara en chipmärkning som har misslyckats och röta har trängt in i trädet.
Träd klarar av många utmaningar, annars skulle vi inte ha några träd alls så jag tror trädet klarar av att hantera skadan. Vad du inte skall göra är att kleta på något medikament som enbart förvärrar skadan.
Lita på ditt vackra träd att det vet bäst hur skadan hanteras.
https://www.eplanta.com/chipp-markning_av_e-trad.htm
Träd klarar av många utmaningar, annars skulle vi inte ha några träd alls så jag tror trädet klarar av att hantera skadan. Vad du inte skall göra är att kleta på något medikament som enbart förvärrar skadan.
Lita på ditt vackra träd att det vet bäst hur skadan hanteras.
https://www.eplanta.com/chipp-markning_av_e-trad.htm
Tack för svar...
Nu efter några dagar så upptäcker jag små "bollar" av sågspån nedanför hålet. Jag tror inte det är en chipmärkning som gått fel utan någon form av borre som sakta käkar sönder vårt älskade träd
Jag har mejlat plantskolan för att få deras förslag på vad det kan vara men har inte fått något svar ännu.
Det är väl inte så mycket mer att göra än att hålla alla tummarna för att trädet orkar stå emot...
snyft.
Nu efter några dagar så upptäcker jag små "bollar" av sågspån nedanför hålet. Jag tror inte det är en chipmärkning som gått fel utan någon form av borre som sakta käkar sönder vårt älskade träd
Jag har mejlat plantskolan för att få deras förslag på vad det kan vara men har inte fått något svar ännu.
Det är väl inte så mycket mer att göra än att hålla alla tummarna för att trädet orkar stå emot...
snyft.
Klicka här för att svara