2 094 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Beskära Björk
Rekommendationen för kapning av grenar är max 5-10 cm. 20 är ... mycket. Sen kan det så klart gå bra men det är rätt stor risk att det kommer bli knas, röta osv. Björkar är rätt så klena och far illa av stora skador.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 191 inlägg
Som sagt, JAS, juli, augusti och september, är att rekommendera.
Jag gillar björk, men har man en som blir för stor i en villaträdgård skulle jag inte vara orolig för att beskära den lite för hårt. Blir den mot förmodan dålig får man väl ersätta den. Såga på och gör det nu!
Jag gillar björk, men har man en som blir för stor i en villaträdgård skulle jag inte vara orolig för att beskära den lite för hårt. Blir den mot förmodan dålig får man väl ersätta den. Såga på och gör det nu!
Här i Skåne växer björken som ogräs. Skulle inte vara orolig för att kapa en gren i storlek 15-20 cm.
I mitt område finns det massor av björkar och har aldrig sett några rötskador däremot mängder av misskötta träd, där man har låtit trädet växa vind för våg med resultatet att björken börjar likna en buske.
Vi fällde en björk för många år sedan, från stubben växte sedan upp en ny björk, dom är väldigt livskraftiga.
I mitt område finns det massor av björkar och har aldrig sett några rötskador däremot mängder av misskötta träd, där man har låtit trädet växa vind för våg med resultatet att björken börjar likna en buske.
Vi fällde en björk för många år sedan, från stubben växte sedan upp en ny björk, dom är väldigt livskraftiga.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Är det verkligen björk du pratar om?E etompau skrev:Här i Skåne växer björken som ogräs. Skulle inte vara orolig för att kapa en gren i storlek 15-20 cm.
/ATW
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden