Larben Larben skrev:
Köper du ett äppelträd och det visar sig vara fel sort borde du kunna ta en kvist från det gamla trädet och ympa på det nya?
kan man ympa olika sorter på varandra?

MultiMan
Det går. Finns äppelträd med iaf 3 olika sorter inympade på samma stam. Finns t o m tråd om det på forumet tror jag.

Om du vill testa är det inte omöjligt att det växer en liten äppelplanta i någon dikesren nära dig, brukar finnas längs gångstråk och cykelvägar där folk kastar skruttar. Bra tid att flytta nu och sen test att ympa till våren. (Nackdelen är ju dock att du inte vet vilka egenskaper grundstammen har, svag eller kraftigväxande är kanske det främsta men även härdighet kan skilja - kanske är det en planta från ett sydafrikanskt importäpple, då klarar den nog inte vintern så väl).

T
Jag kan tipsa om Sveriges Pomologiska Sällskap på FB :)

• Gilla
Johan41
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
kan man ympa olika sorter på varandra?
Inga problem, jag kommer från en odlar/trädgårdssläkt, min far hade ett träd hos sina föräldrar som han hade ympat in 7 olika sorter på, kallas för familjeträd.
Man måste ha en bra grundstam för det men det är väldigt kul med ett sådant!
Och naturligtvis lite tålamod då det tar ett antal år för den sensationen med många olika sorter på samma träd.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Familjeträd ser för övrigt väldigt roliga ut när de blommar om sorterna har olika färg på blommorna.

Kan för övrigt rekommendera att försöka ha koll på när det kan finnas pomologer på plats på någon "äppeldag" på odlingar eller handelsträdgårdar eller liknande nu denna tiden på året. I år är det säkert inga evenemang, men tidigare har vi haft stor glädje av att kunna ta med ett par äpplen och få dom artbestämda av experter.

• Gilla
Johan41
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Familjeträd ser för övrigt väldigt roliga ut när de blommar om sorterna har olika färg på blommorna.

Kan för övrigt rekommendera att försöka ha koll på när det kan finnas pomologer på plats på någon "äppeldag" på odlingar eller handelsträdgårdar eller liknande nu denna tiden på året. I år är det säkert inga evenemang, men tidigare har vi haft stor glädje av att kunna ta med ett par äpplen och få dom artbestämda av experter.
Det här måste jag prova
Länkar på instruktioner för ympning?

J Johan41 skrev:
Som rubriken lyder. Vad heter dessa helt förträffligt goda och saftiga äpplen. Någon äppelfantast som vet?

Nu vet jag inte var i landet du befinner dig men här på Lidingö så har det lokala musteriet en pomolog som kommer och under en dag arbestämmer besökarnas äpplen, kravet är att man har med fem äpplen av samma sort.

• Gilla
Johan41
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.