3 417 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Så förbannat goda äpplen! Vad heter sorten?
Absolut! Finns guider på hur man gör. Hittade denna som första träff när jag sökte.J Johan41 skrev:
https://www.maskinklippet.se/sa-ympar-du-ditt-appeltrad
Om du vill testa är det inte omöjligt att det växer en liten äppelplanta i någon dikesren nära dig, brukar finnas längs gångstråk och cykelvägar där folk kastar skruttar. Bra tid att flytta nu och sen test att ympa till våren. (Nackdelen är ju dock att du inte vet vilka egenskaper grundstammen har, svag eller kraftigväxande är kanske det främsta men även härdighet kan skilja - kanske är det en planta från ett sydafrikanskt importäpple, då klarar den nog inte vintern så väl).
Inga problem, jag kommer från en odlar/trädgårdssläkt, min far hade ett träd hos sina föräldrar som han hade ympat in 7 olika sorter på, kallas för familjeträd.J Johan41 skrev:
Man måste ha en bra grundstam för det men det är väldigt kul med ett sådant!
Och naturligtvis lite tålamod då det tar ett antal år för den sensationen med många olika sorter på samma träd.
Familjeträd ser för övrigt väldigt roliga ut när de blommar om sorterna har olika färg på blommorna.
Kan för övrigt rekommendera att försöka ha koll på när det kan finnas pomologer på plats på någon "äppeldag" på odlingar eller handelsträdgårdar eller liknande nu denna tiden på året. I år är det säkert inga evenemang, men tidigare har vi haft stor glädje av att kunna ta med ett par äpplen och få dom artbestämda av experter.
Kan för övrigt rekommendera att försöka ha koll på när det kan finnas pomologer på plats på någon "äppeldag" på odlingar eller handelsträdgårdar eller liknande nu denna tiden på året. I år är det säkert inga evenemang, men tidigare har vi haft stor glädje av att kunna ta med ett par äpplen och få dom artbestämda av experter.
Det här måste jag provatensiden skrev:
Familjeträd ser för övrigt väldigt roliga ut när de blommar om sorterna har olika färg på blommorna.
Länkar på instruktioner för ympning?
J Johan41 skrev:
Nu vet jag inte var i landet du befinner dig men här på Lidingö så har det lokala musteriet en pomolog som kommer och under en dag arbestämmer besökarnas äpplen, kravet är att man har med fem äpplen av samma sort.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tacksam för snabba goda råd!
El -
Länsförsäkringar skryter med sitt goda rykte. Hur är det möjligt när det finns så många klagomål??
Juridik -
Saknar fabrikat på läckande kran kök samt goda råd
Vatten & Avlopp -
Vad är det som påverkar vår goda väns hälsa i hans hus?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
USA behöver svenska recept på goda bullar!
Övrigt Off Topic