Jag har köpt murstenar från St Eriks, modell Iglo och ska bygga en liten stödmur. Ca 11 meter lång och 2 stenar hög. Återförsäljaren där jag köpte muren hade redan murstenarna hemma men jag beställde nytt eftersom dom stått ute i säkert flera år och inte alls såg snygga ut. Trodde då att mitt problem var löst.

När stenarna kom så var dom fuktiga av regn så det var svårt att se hur dom såg ut. Nu står dom utanför mitt hus och har torkat. Dom ser inte alls fina ut och då är jag snäll. Murkrönen tex har massor av vita fläckar och repor efter felaktig hantering av återförsäljaren. Vissa av murstenarna har så mycket kalkutfällningar (min gissning) att man får smått panik.

När jag gått runt området där jag bor och tittat på andra murar så har dom inga såna problem alls. Dom är jämna i färgen och jättefina.

Jag har pratat med återförsäljaren redan när jag hämtade stenarna och fick idiotsvar. Som att dom ser ut sådär eftersom dom står ute. Ja men muren är ju ny. Inga vettiga svar. Jag får lämna tillbaka stenarna om jag vill så det är inte ett problem men jag vill ju hellre bygga en snygg mur. Jag har lagt upp några bilder ni kan titta på. En av dessa bilder visar en sten som ser bra ut, men det är nog den enda stenen av över 100 st.

Kan någon ge mig tips hur jag går vidare med detta?

• Mursten med vita fläckar och repor ligger på ett rutigt underlag i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mursten med vita fläckar och repor, indikationer på kalkutfällningar och skador från hantering.
    Skapa konto
  • Mursten med vita fläckar och repor, tecken på felaktig hantering och möjlig kalkutfällning.
    Skapa konto
  • Mursten med vita kalkutfällningar och repor som ligger bland andra stenar.
    Skapa konto
Redigerat:
Skånepöjk
E Elnovis skrev:
Jag har köpt murstenar från St Eriks, modell Iglo och ska bygga en liten stödmur. Ca 11 meter lång och 2 stenar hög. Återförsäljaren där jag köpte muren hade redan murstenarna hemma men jag beställde nytt eftersom dom stått ute i säkert flera år och inte alls såg snygga ut. Trodde då att mitt problem var löst.

När stenarna kom så var dom fuktiga av regn så det var svårt att se hur dom såg ut. Nu står dom utanför mitt hus och har torkat. Dom ser inte alls fina ut och då är jag snäll. Murkrönen tex har massor av vita fläckar och repor efter felaktig hantering av återförsäljaren. Vissa av murstenarna har så mycket kalkutfällningar (min gissning) att man får smått panik.

När jag gått runt området där jag bor och tittat på andra murar så har dom inga såna problem alls. Dom är jämna i färgen och jättefina.

Jag har pratat med återförsäljaren redan när jag hämtade stenarna och fick idiotsvar. Som att dom ser ut sådär eftersom dom står ute. Ja men muren är ju ny. Inga vettiga svar. Jag får lämna tillbaka stenarna om jag vill så det är inte ett problem men jag vill ju hellre bygga en snygg mur. Jag har lagt upp några bilder ni kan titta på. En av dessa bilder visar en sten som ser bra ut, men det är nog den enda stenen av över 100 st.

Kan någon ge mig tips hur jag går vidare med detta?
Bygg din mur.

kalkutsöndringen och det vita kommer försvinna med tiden. Det är normalt.

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Bygg din mur.

kalkutsöndringen och det vita kommer försvinna med tiden. Det är normalt.
Tack för ditt svar. Intressant. Kan du videreutveckla detta lite?

Skånepöjk
E Elnovis skrev:
Tack för ditt svar. Intressant. Kan du videreutveckla detta lite?
hur menar du att jag ska vidareutveckla?

köpte tusentals stenar från stenbolaget. Hade samma fundering.
Snacka med dem och fick det svaret jag lämnade till dig.
Nu 1 år senare det det mycket bättre ut

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
hur menar du att jag ska vidareutveckla?

köpte tusentals stenar från stenbolaget. Hade samma fundering.
Snacka med dem och fick det svaret jag lämnade till dig.
Nu 1 år senare det det mycket bättre ut
Du gjorde just det, tack!

• Gilla
shtob och 3 till
  • Laddar…
Jag ringde precis kundtjänst på Stenbolaget och pratade med en mycket trevlig tjej. Hon förklarade allt så nu känns det mycket lugnare. Kalk finns i alla stenar och det är en naturlig process som alla stenar går igenom. Om det ser mycket illa ut så finns det en produkt från St Eriks som heter DeSalin.

https://steriks.se/produktsortiment...lbehor-och-hjalpmedel-mark/desalin-rengoring/

Detta medel gör att stenen ser bättre ut i väntan på att all kalk går ur stenen. Detta kan ta 2 säsonger. När det gäller repor så försvinner oftast dessa om man tvättar stenen med vatten och använder en skurborste. Djupare repor kan tyvärr inte lagas. Undvik egna lösningar som tex citronsyra då detta i vissa fall kan förstöra betongens porer.

Vill dela med mig av detta ifall någon annan har samma panik som jag har.

• Gilla
Modig och 17 till
  • Laddar…
Synd att man inte kan ge bästa svar till sig själv :)(y)

• Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ja fullt naturligt, har själv satt upp 36 pall av Brilliant från st Eriks.

Tack så mycket för alla fina råd. Jag uppskattar det verkligen. Jag har byggt mur varje dag. Tror jag ska bli klar idag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.