Hallå där.
Jag ska försöka mig på att svara på dina frågor. Mitt svar är nog inte heltäckande eftersom jag inte är någon expert, men det blir nog fler svar på dina frågor som säkert kompletterar.
För att ta reda på vem som äger marken runt din tomt kontakar du lantmäteriet. De kan enkelt svara på detta. Du kan också själv ta reda på detta genom en fastighetskarta och den kommun där din tomt finns.
Om du får köpa tomten så är den ju din, ingen annans.
Jag vet inte om du kan "sammanfoga" de två tomterna (fastigheterna) till en. Även detta kan lantmäteriet svara på.
Fastigheter är typade på olika sätt. Samma regler gäller inte för fastighet för bebyggelse som för jordbruksfastigheter. Det borde rimligen gå att typa om i samband med avstyckning.
När du pratar med lantmäteriet (vilket jag rekommenderar) så passa på och fråga om byggnation på den "nya" fastigheten.
/R