Hej, nu har vi efter mycket letande hittat en tomt!! Då man är ny i hela köpa-tomt-svängen undrar jag om det är något specifikt man ska tänka på att skriva med i köpekontraktet? Avslutningsvis kanske den dummaste frågan, när ska man betala hela köpesumman? Är det lugnt att betala när man har fått positivt förhandsbesked eller ska man vänta tills man har bygglovet i handen?
 
Handpenning 10% vid kontrakt och resterande vid tillträde.
Säljaren bryr sig inte om du får bygglov eller inte.
Finns det nån form av planbestämmelser där tomten ligger?
Har du finansieringen klar?
Annars kan man ta med det som villkor i kontraktet att du får backa ur om du inte får lån.
ta hjälp av en mäklare om du känner dig osäker.
 
Hemmakatten
Att köpa tomt är mycket svårare och besvärligare än att köpa en tomt med hus på!
Anledningen till detta är att om du köper ett hus så är allting redan reglerat och klart.
Om du köper via ett husföretag är det enklare, om inte bör du kontrollera följande.
1. Är tomten redan avstyckad? Om inte, måste avstyckning sökas av kommunen och fastställas av lantmäteriet. Kostnaden (är flera 10.000-tals kr) kan bekostas av säljaren eller köparen.
2. Ligger tomten inom detaljplanerat område? Får tomten bebyggas? Finns generell byggrätt eller kanske bygglov? Kolla med kommunen.
3. Finns det kommunalt vatten och avlopp? Om inte, finns det tillstånd att anlägga avloppsanläggning? Är det möjligt att borra efter vatten på tomten? Kolla med kommunen. Om kommunalt VA finns, kolla med säljaren om anslutningsavgiften är betald (kostar >100.000kr).
4. Är el framdraget? Om inte, vem betalar det, köparen eller säljaren?
5. Finns servitut på tomten? Antingen till förmån för tomten eller som belastar tomten? Förmån kan vara rätt att anlägga väg på granntomten tex. Belastande kan tex vara rätt för granntomten att köra över er tomt. Kollan med kommunen, lantmäteriet och inskrivningsmyndigheten (tingsrätten). Det kan även finnas servitut och/eller andra avtal som bara finns skriftiligt mellan fastighsägare.
6. Finns officiell värdering på tomten? Gjord av mäklare eller värderingsman eller bank?
7. Vad är taxeringsvärdet på tomten? Kan vara bra att veta för framtida tax.värde. Kolla också (hos skattemyndigheten) vilket värdeområde tomten ligger i, utifrån det kan man göra en grov beräkning av tax.värdet när huset är byggt.

Allt detta bör stå noga specificerat i köpekontraktet. Är det vid något tillfälle läge att ta hjälp av mäklare eller jurist för att skriva ett köpekontrakt så är det just när man köper en tomt.
Lycka till!
 
Hemmakatten skrev:
Att köpa tomt är mycket svårare och besvärligare än att köpa en tomt med hus på!
Anledningen till detta är att om du köper ett hus så är allting redan reglerat och klart.
Om du köper via ett husföretag är det enklare, om inte bör du kontrollera följande.
1. Är tomten redan avstyckad? Om inte, måste avstyckning sökas av kommunen och fastställas av lantmäteriet. Kostnaden (är flera 10.000-tals kr) kan bekostas av säljaren eller köparen.
2. Ligger tomten inom detaljplanerat område? Får tomten bebyggas? Finns generell byggrätt eller kanske bygglov? Kolla med kommunen.
3. Finns det kommunalt vatten och avlopp? Om inte, finns det tillstånd att anlägga avloppsanläggning? Är det möjligt att borra efter vatten på tomten? Kolla med kommunen. Om kommunalt VA finns, kolla med säljaren om anslutningsavgiften är betald (kostar >100.000kr).
4. Är el framdraget? Om inte, vem betalar det, köparen eller säljaren?
5. Finns servitut på tomten? Antingen till förmån för tomten eller som belastar tomten? Förmån kan vara rätt att anlägga väg på granntomten tex. Belastande kan tex vara rätt för granntomten att köra över er tomt. Kollan med kommunen, lantmäteriet och inskrivningsmyndigheten (tingsrätten). Det kan även finnas servitut och/eller andra avtal som bara finns skriftiligt mellan fastighsägare.
6. Finns officiell värdering på tomten? Gjord av  mäklare eller värderingsman eller bank?
7. Vad är taxeringsvärdet på tomten? Kan vara bra att veta för framtida tax.värde. Kolla också (hos skattemyndigheten) vilket värdeområde tomten ligger i, utifrån det kan man göra en grov beräkning av tax.värdet när huset är byggt.

Allt detta bör stå noga specificerat i köpekontraktet. Är det vid något tillfälle läge att ta hjälp av mäklare eller jurist för att skriva ett köpekontrakt så är det just när man köper en tomt.
Lycka till!  
Många köper ju annars kommunal tomt... Å de e enkelt ;)
 
Hemmakatten
ulan skrev:
Många köper ju annars kommunal tomt... Å de e enkelt  ;)
Ååh, det var så enkelt så det tänkte jag inte ens på. ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.