Vad menas med kommunal förköpsrätt?

Jag har förstått det som att om en tomt på mer än 3000 kvm ska säljas så har kommunen förköpsrätt, och man måste då få ett papper på att de inte kommer att utöva denna innan köpet kan gå igenom?

 
Hemmakatten
Ja, så var det för oss. Om det gäller i alla kommuner vet jag inte.
Praktiskt så går det till som så att köpekontrakt och köpebrev skrivs som vanligt. Kopior av dessa sänds till kommunen. Kommunen skickar ett brev till dig att de inte önskar utnyttja sin förköpsrätt. Först därefter kan man söka lagfart på tomten. Tingsrätten kräver nämligen att ett sådant brev medföljer lagfartsansökan.
Ett tips är ju att innan man köper tomten kontrollera kommunens inställning i frågan.
 
Gäller detta enbart för tomter över 3000 kvm?

Jag har laddat hem en ansökan som jag tänkt fylla i när jag har fått kontraktet för tomten.

/ Tony
 
"Enligt förköpslagen SFS 1967:868 har kommunen rätt att i vissa fall köpa fastigheter som försäljs. Om kommunen utnyttjar förköpsrätten förvärvas fastigheten på samma villkor som av den tänkta köparen.
Förköpsrätten gäller med vissa undantag samtliga bebyggda och obebyggda småhusfastigheter, industri-, lantbruks- och hyresfastigheter. De vanligaste undantagen är bebyggda småhusfastigheter med areal under 3000 kvm."
 
Pratade med en på kommunen under e.m. Han berättade att förköpsrätten gällde alla tomter utan bebyggelse och tomter med bebyggelse som är över 3000 kvm.

I stort sätt samma sak som du beskrev!

/ Tony
 
Du behöver dock inte vara orolig....i nästan 100% av fallen blir det inget förköp..... :D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.