Hej god folk,
vi bor i en del av en gammal gård där en tomt med några ekonomibyggnader är avstyckat- alltså inte tillhör oss. En byggnad (hälften garage utan platta och hälften förråd (varm) ligger ca 2.5-3 m ifrån var tomt. Detta stör inte oss något, men jag undrar hur det blir om någon får för sig att bygga ett bostadshus där. Är det givet att man få bygglov för ett sådant? I övriga området gäller det att det ska vara 4.5m ifrån tomtgräns. Har någon erfarenhet om att ett befintlig byggnad som stå "för nära" fick omvandlas till bostadshus? "Optiskt" hör byggnaden till gården...
Jag undrar också om tumregeln att 1/5 del av tomten får användas för husbygge syftar på 1/5 del av tomten inkl prickad mark eller utan prickad mark och slutligen: har någon erfarenhet om hur nära cyckel och gångväg man få bygga (4.5 eller 6).
Jag vet att jag kan få reda på en del av mina frågor genom att titta på detaljplanen, men det skulle ändå vara interessant att höra andra erfarenheter..
Stor tack
