Jag är inne på skatteverkets fastighetstaxering och kikar för vi ska köpa mark men Tanten som äger vet inte vad hon ska ta för pris. Då blev jag tipsad av Lantmäteriet om att man kunde titta på skatteverkets sida. Men jag fattar noll! :o
Det finns något som heter Riktvärdeangivelser och sen står det:
SK-nivåfaktor 25.0
Men jag förstår inte vad det betyder ju ???
Och så läser jag hjälp filen:
Riktvärdeangivelserna anger de värdenivåer m.m. för mark och byggnader som används inom ett värdeområde. De är anpassade så att de ska leda till ett taxeringsvärde som genomsnittligt motsvarar 75 procent av marknadsvärdenivån.
Hmmmm...då förstod jag ännu mindre. Är det någon här som förstår och kan förklara.....jag skulle bli superglad då ;D
 
Med detta menas att tomtens taxeringsvärde är 75 procent av dess verkliga värde. Om skatteverket gissar rätt!

Med andra ord: Värdera tomten på vettigare sätt...

Ett vanligt sätt att värdera tomter är att jämföra vad om det finns kommunala (eller andra privata) tomter tillsalu i närheten.

Har du redan begärt förhandsbesked från byggnadsnämnden?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.