Tomter
KnockOnWood: [citat] Har fått meddelande om taxeringsvärde på 101.000 kr, och undrar varför inte 100.000 kr? Kommer SKV att avrunda uppåt så skatten blir 2000 kr, och det är därför de lade taxeringsvärdet på liiite över 100.000 kr? Misstänksam mot allt! //KoW
ollelarzon: Ringde till skatteverket för någon månad sedan och frågade. Hon jag pratade med sa att om jag köpte mark och fixade så att det blev samma fastighetsbeteckning som min tomt skulle det övergå till lantbruksfastighet automatiskt om den totala ytan översteg 2 el. 2,5 ha, minns inte riktigt.
-MH-: [citat] Det är väl inte riktigt sant? Momsen får du tillbaka oavsett vinst eller förlust i näringsverksamheten.
P-G: Tror att Vellinge fortfarande har en kommunal tomtkö som man kan stå i för 750 kr om året (tror jag) men när den gav utdelning senast har jag ingen aning om. För ett par år sedan var det en kille som vädrade sitt missnöje i Sydsvenskan över att samtliga kommunens tomter hamnade på hemnet och yrkade på återbetalning för de år han väntat... Men Skegrie är ju ett riktigt guldläge,
frjo7205: Tilläggas kan att en del kommuner har suspenderat sin förköpsrätt. För att kunna utnyttja förköpsrätten krävs då fullmäktigebeslut om att återkativera den och ge delegation till lämplig enhet. Anledningen till detta är att man har velat signalera till marknaden att kommunen inte kommer att lägga sig i och därmed underlätta fastighetstransaktioner. Jag vet att bl a Uppsala har
Wester: Variera nog kraftig. Ibland köper de upp lösa tomter för marknadsmässiga priser men ibland så köper de upp större områden och står för uppstyckning etc själva. Det är ju inte sällan husföretagen har 5 st tomter som hänger ihop.
wedge73: Är det möjligt att köpa till ett helt skogsskifte som ligger i anslutning till min villatomt??? Är det då möjligt att göra om fastigheten till jordbruksfastighet?? Vore helt underbart att ha lite buffert mot eventuell framtida bebyggelse.. men verkar inte helt enkelt:rolleyes:
Farzan: Det här med överflygningar ska man inte ta lätt på. Vi bodde i centrala Väsby när, sommaren 2004, Arlandas bana 3 togs i bruk. När vindriktningen var sådan att 3:an användes för landning passerade planen nästan rakt över oss på 600 meters höjd. Bullret var sådant att det inte gick att tala i telefon utomhus medan plan passerade, vilket de gjorde med två-tre minuters mellanrum.
Farzan: Jag bodde sex år i Väsby (flyttade för tre år sen) och det är inte "max en halvtimme från stan". Pendeln tar den tiden men från Brunnby Park måste man först åka buss till pendelstationen. Med bil kan du ta dig till S:t Eriksplan på en halvtimme - utanför rusningstid...i rusningstrafik är det en helt annan historia.
mycke_nu: Antagligen kan du få arrendera marken, men om du sedan får/vill bygga på ofri grund är ju en annan sak.
KnockOnWood: [citat] Nja.. Jag skulle nog inte betala innan lantmäteriet har genomfört fastighetsregleringen. Det är en myndighet som kan vara lite grinig. Kontrakt hittar du här: http://www.ekonomiprogram.biz/fastighet.htm Lycka till med affären! //KoW
cactuz: [citat] Håller med ovan + har ni kollat vad komunen ska ha tomten till. Kanske inte är så roligt med en skola eller ett dagis som granne.
Hemmakatten: Det bästa är om ni själva söker tillstånd, eftersom det är ni som kommer att anlägga vägen/infarten. När tillstånd getts, med många anvisningar om hur och var, så skall infarten vara färdig inom två år, och då skall en besiktning ske av väghållaren. Så var det iaf när vi anlade en infart från en 70km -väg där väghållaren var Vägverket.
lindagiraff: Vi har nyligen fått beviljat förhandsbesked för att bygga vårt hus. Kruxet är bara att kommunens handläggare har ritat om tomgränserna på den karta som hon lämnat till byggnadsnämnden och som de fattat beslut om. I hennes underlag står som villkor för byggnation att det skall finnas en 10-15meter bred passage mellan den tilltänkta tomten och grannfastigheten. Vi har alltså fått
Conan: Allt är till salu. Fredrik Lundberg skickade fram sina advokater för att köpa en fastighet han hade fastnat för när han hade bestämt sig för att flytta hem igen. Advokaternas replik på fastighetsägarens svar "det är inte till salu" var "vi tror att det är det". Och när sedan affären blev av så sa advokaterna "ni kan behålla nycklarna. Vi behöver dom inte..." Priceless :-)
johnalder: i vårt fall skulle en gränsutvisning (enklare förfarande) kosta 7000 kr, medan en fastighetsbestämning kostar ungefär det dubbla. Det är en gammal villatomt i icke detaljplanerat område. Grannen har en uppfattning om gränsen och jag har en annan... jag har hittat en punkt, sedan mätt ut de andra mha avstyckningskarta (från lantmäteriet), kompass och 20 m måttband. Sen gäller det bara
Magnus69Falk: Vi har fyra tomter just styckade mellan 1800-2100m2 utanför Frillesås samhälle mellan Kungsbacka och Varberg. 5km från hav och badsö. 3km till E6 för snabba transporter. 5 mil till GBG. Naturskönt läge i ekbacke med 5 hus totalt som bildar Slättaråsbacken - en ny ekologiskt fokuserad by. Ring 070-5461601 vid intresse Magnus och Sara
billy_baver: I annan tråd ser jag att ni funderar på ett enplanshus. Om ni istället kan tänka er en stuga med brantare tak för inredd ovanvåning har jag ett tips, som jag kan förmedla privat.
billy_baver: Handelsbolaget är en separat juridisk person. Om denna person ska äga byggnaden som hamnar på "annans" (din och vännens) mark hamnar huset på ofri grund, vilket iochförsig är fullt möjligt. Detta bör ni då reglera med någon sorts arrendeavtal. Det klokaste är att ni överlåter fastigheten på företaget, så att byggnad och mark hamnar i samma hand. Juridiska personer betalar tre
KnockOnWood: Hemmakatten, med "från skrivbordet" menade jag inte att lantmäteriet skule slarva ifrån sig ärendet (Gud förbjude) utan att det inte skulle behövas en förrättning "på fältet". Jag vet var gränserna går, jag vet precisionen i lantmäteriets GPS-koordinater (+- 25 mm)och jag vet var jag vill lägga de nya tomtgränserna. (F.ö. har inte lantmätaren satt pinnar på alla hörn på min
Mikael_L: Det beror helt och hållet på hur belastade de är på kommunen. Vårt tog ca 2 månader, såvitt jag nu minns. (Strängnäs kommun). Grannhörande är ibland ett måste, och grannarna har 3 veckor på sig, så mindre än en månad tror jag inte det finns en chans till.
Chips: När vi kontaktade skogshuggare med skördare fick vi i princip dealen 'Vi hugger ner alla träd på tomten gratis, men ni får inget betalt för det heller'. Det på en skogstomt på 1600 kvm med hyffsat tät skog och i samband med 5-10 andra lika stora tomter som skulle röjas... Men då skulle i princip all skog fällas, dom kunde tänka sig att spara ett fåtal träd. Vi fällde sen hälften
hempularen: Jag tror att den springande punkten här är om trådskaparens utgrävning är gjord så att ingen påverkan har skett på granntomten? Om er utgrävning har fått till resultat att material från granntomten rasar, då måste ni åtgärda det, med en slänt på er sida eller en stödmur. Sedan får grannen fixa motsvarande lösning för att klara sin nya utfyllnad. Och OM detta är läget att ni
Eqliza: Hej Söker tomt öster om Karlstad, typ Alster, Skattkärr, Väse, för att bygga "nygammalt". Någon som kan tipsa? :)
Swetrot: Det där med "underpris" är mest ifall skatteverket skulle få för sig att tro att det skrivits en summa på köpebrevet, och så har det betalats något annat under bordet. Då blir de blåsta på reavinstskatt. Jag tycker till att börja med att ni skall gå till banken och gå igenom er ekonomi. Berätta för dem vad ni vill göra och höra vad de anser om möjligheterna att låna pengar
AoR: Hejsan! Har varit lite frånvarande p.g.a. jobb. Det är en större väg, gissar att det är kommunen som är väghållare då den har ett vägnummer som är fyrsiffrigt (2***). Vägen är genomfartsväg genom ett litet samhälle där vi bor i ena ändan. /Roger
eriklif: Hej och tack för svar. Ok, det kanske var dumt av mig att inte ta hänsyn till hushållsapparater. Du har ju helt rätt i att vissa apparater som klockradio t ex står påslagna hela tiden nära en (iaf under nattsömnen). Tror också att vi kommer få veta mer om strålning i framtiden. Om man ska få fram säkra forskningsrön på genetiska variationer orsakade av magnetfält måste man nog