Tomter
billy_baver: Råmark utan bygglov är i det närmaste värdelös. Men också värdet på byggbara tomter varierar kraftigt med hänsyn till avstånd från tätorter och annat. Ifall det handlar om en färdigbildad fastighet är det mycket lätt att besvara din fråga. Kontakta först av allt bygglovsenheten i kommunen där tomten ligger! Det kan mycket väl hända att någon tidigare ägare redan begärt
foxmulder: Vi bor på Värmdö, så det borde vara inom räckhåll. Jag känner på mig att det kan löna sig att betala milersättningen för de extra milen, om det skulle behövas, med tanke på offerterna hittills :). Det vore kanon med en rekommendation av en pålitlig entreprenör som jobbar till rimligt pris.
evasch: Vad jag förstod när jag pratade med en mäklare om en tomt som inte var godkänd ännu så handlade det om att lägga en handpenning och resten när det var godkänt. Tänk bara på att du inte kan beställa något hus innan avstyckningen gått igenom
kajsalajsa: Tack för svaret! Då ska jag bege mig ner till Informationskontoret och be dem visa de tänkta ritningarna för tomterna. Då det står samma text på flera tomter som ligger i linje, misstänker jag att det kommer gå ledningar parallelt med gatan, men det är som sagt bara en gissning.
kajsalajsa: Du kan alltid leta efter ett hus där du har en altandörr på vänster sida sett från framsidan. Då kan du ha en uteplats i väster, där är rätt soligt från ca mitt på dagen fram till kvällen. Vill du ha ett vinkelhus kan huset byggas som ett bakvänt L, du får då lite skugga från huset längst in, men fortfarande är det öppet mot väster. :)
Nilfyr: [. Tillstånd för nybygnation från länsstyrelsen är ännu inte klart. ] Är det inte kommunen som avgör vad som ska byggas och hur? Såvida ingen överklagar ett specifikt ärende till länsrätten? Om det finns begränsningar i vad som får byggas i ett visst område så ska detta finnas dokumenterat hos kommunen. Finns inga utryckliga förbud är det väl bara att söka bygglov och se vad
hempularen: Om jag förstår ditt inlägg så har du kommit ifrån servitutet. Det som står i ditt köpeavtal är ju en affär mellan dig och säljaren, om din granne trots säljarens försäkran har ett gällande servitut så kan inte din säljare avskaffa det genom att till dig påstå att det inte finns. Nu verkar det som att din granne frivilligt avstår från sin rätt, så det är ju bara att
Tjacko: [citat] Här finns formeln för att räkna om koordinater http://www.lantmateriet.se/upload/filer/kartor/geodesi_gps_och_detaljmatning/Transformationer/Transformationsmetoder/XYZ-latlongh/XYZ_geodetiska_koord_och_exempel.pdf Annars är det bara att ringa lantmäteriet eller stadsbyggnadskontorets kartavdelning så kan dom säga vilka koordinater du har på tomtgränsen. Edit Ifall man inte vill
billy_baver: En bestämmelsegräns visar för vilken yta inom ett detaljplanelagt område, som vissa regler gäller. Vilka regler som gäller på ömse sidor av gränsen framgår i detaljplanen.
-MH-: En del kommuner i periferin ger bort tomter (och lite pengar tom) om man flyttar dit. Om det är dyrt eller billigt? Tja, jämfört med vadå?
dangerousdave: My god Billy du e ju otroligt duktig! tack för hjälpen, blev lite fundersam då jag läste igenom planen. Mvh Dave
patrik659: [citat] Nedanstående svar fick jag från Lantmäteriet, jag har "krypterat" svaret från LM så att personer och beteckningar inte kan spåras (det i fetstil). Hej! Ursprungligen fanns beteckningen v i samma läge på en karta med fastighetsredovisning från 1940 (akt Xxx 000 i lantmäteriarkivet). I tillhörande förteckning redovisas att det handlar om "Brunnskällan med 9 alnars utrymme
sponken: våran granne sprängde för sin platta samt en rörgrav till VA. Det kostade över 350' Självklart så skiljer det ifrån bygge till bygge beroende på omfattningen men det är så klart mycket dyrare så fort det blir sprängning. Underarbetet när sprängningen är klart är ju i stort sätt den samma som om man inte behövt spränga... Tror att du behöver ta ut en firma som utför
Bjarven: Hej, Söker efter fyllnadsmaterial (ej lera) för grovplanering av trädgård. Kontakta oss gärna om ni vill bli av med det! /Stefan 0706-626792
KnockOnWood: [citat] Spännande historia, Hempularen! Men det låter lite osannolikt att ett antal hus på tomter i ett fritidshusområde skulle "jämnas med marken" för att en parkeringsplats skulle anläggas. Kan du dokumentera detta, eller är det bara en kul skröna?
tallmilan: En fråga som jag inte kan hitta svar på är om man behöver godkännande av grannar ungefär som för bygglov när man ska stycka ?
asdl_2: En bra sak med den tomten är att den bara har 1 granne när nästan alla tomter har 2 eller 3 grannar. Jag vill nog ändra mitt svar lite till att det är positivt att bara ha 1 granne(jämfört med tomter som har 2 eller 3.
malmborg: Jag byggde ca 300m väg över gammal betesmark. jag banade av matjorden, gjävde fram blågrus som jag la på ca 20-100cm + ett lager 10-15cm 0-45 bergskross. Efter att alla tunga transporter ner till ny bygget var klara la jag asfaltskross 8-10cm (billigare än bergskross + inget damm) Jag lånade vält körde hem krossgrus själv och fick asfaltskrossen hemkörd. vi har egen grävmaskin (endast
frjo7205: Tja, det låter som risky business att ge sig in i en affär under de beskrivna förhållandena. Om det är ett arrende som ligger till grund för huset så skall det vara skriftligt. Däremot är det inget krav på inskrivning eller publicering. Så det är möjligt att arrendatorn har ett avtal som dödsboet har slarvat bort eller inte känt till. Det kan också finnas varianter som gör att
per hed: Hej jag har tomtmark i kåddis,kan det vara nåt ? ring på 070 639 57 55 Mvk Per
svartöra: Om jag inte fattat alldeles fel äger staten all mark ovanför odlingsgränsen, och vill du anlägga något nytt privatbostadsliknande där får du vara renskötande same, annars kan du glömma det. Så en ny Lisas stuga blir nog svår att få till.
anaitis: 1 Det är du som är byggherre. Entreprenören kanske kan kallas byggaren. 2 Finns mig veterligen inga regler på släntlutning i lagtext. Däremot får en fastighet inte "spilla över", dvs rinna ner på angränsande lägre fastighet. 3 För att få en stabil slänt med friktionsjord rekommenderas allmänt att lutningen understiger 35 grader mot horisontalplanet. Gärna några grader mindre för
Cheesus: I "min" kommun finns det t.om ett avtal man kan teckna med kommunen om fritidshuggning på kommunal mark. I korthet går det ut på att man kan få tillstånd att hugga på kommunal mark därför att kommunen inte har tid o resurser att ta hand om skogen själva. Det som gäller är att man hugger på ett korrekt sätt enligt god skogsvårdssed eller vad de nu kallade det för. Eget ansvar
Hemmakatten: Grattis! Jag skulle försöka lägga huset åt nordöst, dvs långt in på tomten. Jag skulle dessutom på ett mycket tidigt staium (dvs. nu, ta kontakt med trädgårdsarkitekt för att få hjälp med uteplatser i sol (morgon, middag, kväll), gångstråk och utelek). Det bästa vore om trädgårdsarkitekten kunde samarbeta med husföretaget för att få bästa möjliga resultat. En hög häck
billy_baver: Nej, mig veterligen står det mycket sällan några detaljerade regler för tillhörande täppor i BRF-stadgar. I praktiken brukar små täppor som hör till borättsradhus vara i förväg planterade med häck och insådda med gräs. Man förutsätter att medlemmarna sköter sina små täppor, och den som inte gör det kan utsättas för tvångsingripande. Det vill säga, föreningens
billy_baver: Det finns absolut ingen generell regel om andel byggbar tomtyta. Däremot kan man generellt säga att du är skyldig att begära rivningslov innan du avlägsnar befintligt hus. Att din fastighet är bebyggd kan du utnyttja som ett trumf på hand. "Pågående markanvändning" kan sägas vara "bostadsändamål", även om inte en kotte skulle ha övernattat i kåken senaste halvseklet. Sannolikt
TorOdd: Vi har också en rätt stor tomt, 2300 kvm, och huset kommer att placeras i en änden. Halva tomten blir då "över". Vi tänkte spara några av träden och sedan slå av 1 gg per år och sköta marken lite som en slåtteräng. Förhoppningsvis kommer det efter några år bli en fin äng med vackra växter som sköter sig själv förutom att det behöver slås på hösten och städas av på
beachhouse: Tackar för sunda tankar. Då våra grannar på respektive sida ska bygga tvåplanshus, som kommer att stjäla lite morgon och kvällssol, så kommer vi ändå att placera huset ungefär som på skissen för att maximera tomtens soltimmar. Uteplats blir i vinkeln mellan garage och hus, med någon form av extra insynsskydd i den främre garagekanten.