Vi har köpt en tomt (den markerad med 1 på kartan) där vi ska bygga fritidshus. Någon gång i framtiden vill vi bygga det riktiga fritidshuset, och jag är rätt säker på att jag vill placera det ungefär som jag satt ut det på kartan nu, alltså ett vinkelhus i det nordöstra hörnet av tomten, med uteplats i vinkeln mot söder. Vardagsrum och kök kommer att ligga i den västra vinkeln med mycket fönster mot väster och söder.
Men just nu finns varken tid eller pengar till storstugan. Så därför vill vi börja med att bygga en lillstuga, storlek friggebod eller lite större, som vi kan bo i några somrar. Men frågan är nu vart vi bäst placerar den.
Tomt 2 och 4 är just nu obebyggd skog. Tomt 3 är svärföräldrarnas, så i vår tomts sydöstra hörn kommer det att vara en passage mellan tomterna. Tomt 5 är bebyggd med sommarstuga, det är några träd emellan, men lite insyn. Norr om vår tomt finns ytterligare en tomt som inte är såld ännu.
Förslag på vart vi ska placera lillstugan tas tacksamt emot! När stora huset är byggt vill jag gärna att lillstugan ska kännas som en del av gemenskapen men ändå lite privat eftersom den då kommer bli gäststuga.
Men just nu finns varken tid eller pengar till storstugan. Så därför vill vi börja med att bygga en lillstuga, storlek friggebod eller lite större, som vi kan bo i några somrar. Men frågan är nu vart vi bäst placerar den.
Tomt 2 och 4 är just nu obebyggd skog. Tomt 3 är svärföräldrarnas, så i vår tomts sydöstra hörn kommer det att vara en passage mellan tomterna. Tomt 5 är bebyggd med sommarstuga, det är några träd emellan, men lite insyn. Norr om vår tomt finns ytterligare en tomt som inte är såld ännu.
Förslag på vart vi ska placera lillstugan tas tacksamt emot! När stora huset är byggt vill jag gärna att lillstugan ska kännas som en del av gemenskapen men ändå lite privat eftersom den då kommer bli gäststuga.
Tack för ditt svar Hemmakatten!
Vägen till tomten kommer in i det nordöstra hörnet. Söder om tomten är det skog. Den fina utsikten, över åker och äng, är åt väster och nordväst. Åt norr kommer vi kanske så småningom få en granne, medan marken väster om tomten kommer att förbli obebyggd.
Vägen till tomten kommer in i det nordöstra hörnet. Söder om tomten är det skog. Den fina utsikten, över åker och äng, är åt väster och nordväst. Åt norr kommer vi kanske så småningom få en granne, medan marken väster om tomten kommer att förbli obebyggd.
Klicka här för att svara
