Hej!

Jag har fått en möjlighet att få ta del av ena halvan av en styckad tomt som tillhör släkten. Dock vill jag betala för denna delen men undrar då hur man kan göra detta på bästa sätt (så att det gynnar både mig och släktingen).
Jag har kikat igenom forumet men inte hittat något riktigt svar. Vad är skillnaden för mig respektive släktingen om jag får den som gåva(men ändå betalar för den,köpa den som gåva?) alternativt köper den på vanligt sätt. Vad blir skillnaderna vid köp samt vid ev. senare försäljning.

Tacksam för svar,
Nybyggarn'

Om du får en tomt som gåva så utgår ingen reavinstskatt, dvs givaren slipper betala skatt. Itsället frå du betala skatt den dag du säljer. Rå räknas ingångsvärdet på vad tomten en gång köpts för. Om detta värde är omöjligt att få fram (en tomt kan ju har ärvts, givits bort osv i flera hundra år) så finns det regler om shablonvärdering där ingångsvärdet sätts till ex 20% av frösäljningspriset den dag du säljer (jag har ingen koll på exakt hur shablonvärdrringen går till).

Om du skall få den som gåva men ändå betala för den så bör du kolla med en riktig jurist hur du skall gå tillväga. Jag vet att förfarandet existerar, men om du gör fel så kan det räknas som ett dolt köp. Om det räknas som ett dolt köp så blir tomten aldrig din, lagfarten är ogiltig. Säljaren eller dennes arvingar kan komma om många år (gräns på 10 eller 20 år, kommer inte ihåg) och kräva tillbaka tomten. Det gäller även om du då redan sålt tomten vidare. Då får din köpare lämna ifrån sig tomten och stämma dig.

Det är säkert inga problem att ordna en sådan affär med rätt hjälp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.