Vi står i kommunens tomtkö och väntar på att ett område om 32 tomter ska bli klara för försäljning. Har varit och tittat på området nyligen och vi blev lite förbryllade. Vägarna är asfalterade och allt är framdraget till tomterna. Men dom verkar inte klara. Vissa tomter har ganska mkt berg och träd på sig medan en del är utjämnade och belagda med makadam. Det kan ju vara så att dom inte är klara än, de ska vara det i oktober. Men min fråga är: finns det reglerat hur tomterna ska se ut vid försäljning? Alltså hur mkt jobb kommunerna ska lägga ner på varje tomt innan den säljs?

Nu har jag aldrig köpt en tomt, inte heller tittat på någon från kommunen. Men jag är nästan övertygad att det inte finns några sådana regler

När kommunen sålt tomter där vi byggt så har de inte gjort någonting, det har bara varit en bit skog eller vad det nu varit på den aktuella markbiten.

Mao har kommunen inte lagt ner något jobb alls.
Träd, berg, mossa, blåbärsris, myr, stubbar, lera osv får man fixa bort själv.

De tomter som är belagda med makadam kan vara där entreprenörerna för vägarna haft sina maskiner och ev. baracker uppställda.

Jesca_j skrev:
De tomter som är belagda med makadam kan vara där entreprenörerna för vägarna haft sina maskiner och ev. baracker uppställda.
Eller så är de redan sålda till någon annan som har börjat sitt markarbete.

Jag tror att det är rätt ovanligt at kommunen gör något med tomterna innan försäljning. Hade du tänkt att de skulle vara tömda och "avslätade"?

Den del som är fixad är nog som någon sa till för maskiner o.d för inga tomter är sålda än. Trodde väl inte att dom skulle vara helt släta och fina men ändå att dom hade röjt bort skog när dom ändå höll på. Det verkar som att det skiljer sig lite från kommun till kommun. En del kommuner säljer tomter som är färdiga att bygga på men de flesta gör nog inte mer än dom behöver. Jaja, det verkar som att det bara är att börja spränga och röja om man nu köper någon tomt. Men tack för era svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.