R
Rotehjon: Hej! Jag och min sambo söker efter en tomt att bygga ett familjebostad på. Bor i dagsläget i lägenhet i Kalmar men saknar närhet till naturen och möjligheter att odla, vilket är ett av min sambos stora intressen. Det är svårt att hitta större tomter till salu, så vi försöker här och hoppas på svar. Är öppna för alla förslag men ser gärna följande Pris: Upp till 2,5mkr
0 svar · 2,0k läst
I
Idea: Vi är en familj på mamma, pappa, barn (2 år) och väntar barn nummer två framåt sensommaren. Nu söker vi tomt för att bygga hus som passar vår framtida familj bättre. Vi söker tomt inom följande kommuner: Mölndal (Lindome, Kållered) Kungsbacka (Centralt, Vallda, Forsbäck, Anneberg, Särö) Härryda (Mölnlycke, Landvetter och ev Hindås) Tomtstorlek: 700kvm och uppåt Prisbild: Upp
0 svar · 1,6k läst
Baffin
Baffin: Jag vill påstå att det är helt uppenbart att grannfastigheten satt stödmuren vid schaktningen. De som ägde vår fastighet på 50-talet var inte så noga med att muren stälkdes lite på vår tomt.
4 svar · 2,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Jodå båda varianterna av huvudmannaskap fanns redan strax efter förra sekelskiftet: "Stadsplaner har antagits enligt flera äldre lagar: 1874 års byggnadsstadga, 1907 års planlag, lagen om fastighetsbildning i stad från 1917," samt "Som byggnadsplan räknas också de fåtaliga så kallade ”bondplanerna” som antogs enligt 1907 års planlag inklusive 1917 års
14 svar · 6,4k läst
·
J
josa100: Jo man kan runda strandskyddet genom att helt enkelt hålla sig 100m ifrån. Dock större ingrepp i naturen då man behöver fylla mer på den platsen etc. Havsutsikten är också något sämre där. Hade föredragit att bygga längre fram. Avgränsande effekt har tomter i sig vad jag kan förstå. Så åt ena hållet kan man ev. få strandskyddsdispens. Vägen på bilden är för liten att i sig
7 svar · 2,2k läst
·
K
Krille887: Hej, Vi är på jakt efter en tomt i salem/rönninge/Huddinge kommun. Är det någon som har en på lager i området? Med vänlig hälsning, Krille
0 svar · 1,1k läst
K
Krille887: Hej vi söker en tomt ute i Huddinge/Rönninge på minst 1000-2000 kvadrat! Hojta till om något sådant finns.... Med vänlig hälsning, Krille
0 svar · 891 läst
K
Keld: nackdelar med stödmurar. bildörrar slår i så man måste parkera längre ifrån, har man gräsmatta intill måste man köra med trimmer o man kan inte ha automover utan att fixa till nån yta längs muren. Det vore bättre att grannen har slänt. Skulle det ändå bli en mur, se till att det blir skrivet papper att det är grannen som äger muren, Så att man i framtiden vet vem som skall
9 svar · 2,0k läst
P
pingflood: Hej, Enklast hade varit att inte prata med dem, men de var redan medvetna om läget eftersom vi drog om vatten och el och de försökte reda ut var tomtgränsen låg då servisen inte var där den "skulle" så tänkte att det är nog bäst att ta ett snack med de om de ändå "upptäckt" detta. Men som läget är nu så låter det som de inte brydde sig särskilt mycket utan "kanske" skulle
2 svar · 1,7k läst
K
Kattja: [citat] Hej! Tack för svar. Antar att du menar kontraktet med markägaren? Det kontraktet har vi inte sett ännu, men jag tänker också att det kommer att stå där. Vad jag funderar mest på är vad en rimlig tid är...handlar det om veckor eller månader? Skulle vilja ha en uppfattning ialafall. Vi väntar på att få byggkreditiv godkänt nämligen och vill ju inte mista tomten. (Vi är
2 svar · 1,6k läst
simon12345
simon12345: [citat] Ja jag förstår. Detta är en situation som är pågående och utvecklas dag för dag verkar det som. Kommunen har tagit in extern hjälp. Dom ger besked och sen backar/ändrar dom sig...
9 svar · 3,3k läst
SarB
SarB: [citat] Du vill alltså köpa ett skifte av en lantbruksfastighet och då stycka av det skiftet? Om det bara är mindre åker på det skiftet så gör det sig förmodligen bättre som en stor bostadsfastighet om du får bygglov på den än som ett litet skifte i en större lantbruksfastighet. I detta specifika fall tror jag inte att åkern kommer betraktas som särskilt skyddsvärd, men det beror
9 svar · 2,9k läst
catherineb
catherineb: [citat] Precis! Och om det är myr så märks det väldigt snabbt !
17 svar · 5,5k läst
·
R
rallysmulan: [citat] Haha, mitt i prick! Vi tänkte försöka med det också:) Det är en tomt som ärvts för många år sen av fyra stycken från andra änden av Sverige.
6 svar · 1,3k läst
H
H90: Hej! Vi är en familj som söker efter en tomt utanför Brokind, Linköping. Önskemål är lantligt läge utan för många grannar. Vi önskar också att köpa en tomt som är ca 1500 m2 eller större. Om ni är intresserade av att sälja en tomt eller ett stycke mark till oss får ni gärna kontakta mig på haannnaa_@hotmail.com
0 svar · 1,3k läst
Okarlsson
Okarlsson: [citat] Då bör det enkelt samtal till LM bekräfta att det bara är att ta bort röret, då det sannolikt inte är en gränsmarkering.
23 svar · 2,9k läst
B
ByggBase: Hej alla, Vi är ett barnfamilj som vill bygga första eget hus. Om ni eller någon ni känner vill sälja en tomt i Lindome / Mölndals eller Kungsbacka Kommun med omnejd, vänligen hör av er. Vid avstyckning, hjälper gärna till med processen. Öppen för förslag! Med vänlig hälsning, Familjen
0 svar · 1,5k läst
·
P
Prophet85: [citat] Tack!
7 svar · 12,0k läst
J
J83: Tackar för svaren - ja det låter som det kan bli dumt att göra något större innan man fått godkännande.
4 svar · 3,1k läst
F
fixit: Jag söker en tomt på Sturkö i Blekinge för att bygga ett fritidshus. Alla tips mottages! Även närliggande öarna med broförbindelser är intressant.
0 svar · 1,4k läst
H
Hannalinnea: Bra tips om bygglagstiftningen, får kolla det lite extra. Jag har som sagt inget krav på hav, pratar om vatten, och har nog sett några vattennära tomter segla förbi inom denna budget, men få. Därför, liksom övriga sökande här tacksam tips utanför de stora internetsajterna!
8 svar · 2,2k läst
S
skogstomten: Skulle aldrig lägga ner tid/energin på att själv bygga på en tomt med en sådan ”begränsning” kraftledning bredvid. Sen att man sällan hittar ”den perfekta tomten” är en annan sak. Men kraftledningen kommer för alltid att påverka hyfsat många potentiella köpare så att de är beredd betala mindre eller avstå. Sen att vi själv precis köpt ett hus som ligger vid en mindre
6 svar · 3,5k läst
N
Nils Terminus: [citat] Enligt fastighetsbildningslagen 14:16 ska sökande betala en särskild gränsutmärkning (ovavsett om det är en sakägare eller inte), det är därför du får betala. Dom skulle sökt från början så hade det inte vart några problem. Men för att lösa situationen skulle jag få den som ska betala att bli medsökande och sen tagit tillbaka ansökan för egen del så att den som ska
19 svar · 4,4k läst
·
E
Erik Salhammar: [citat] 12. tveklöst. Vet att tråden är av ett äldre snitt. Men min motivering är att den kraftiga stigningen skjuter upp vidare expansion under överskådlig framtid.
39 svar · 13,8k läst
·
catherineb
catherineb: Kanske inte är exakt svar på frågorna men lantmäteriet tog 1600kr för att komma ut till oss och klargöra var två av våra hörn var :)
2 svar · 2,2k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: https://www.hemnet.se/bostader?item_types[]=tomt edit: konstigt, jag fick en annan sorts länk? och två på bollen.
2 svar · 1,0k läst
GIX
GIX: [citat] Hej! Tyvärr, är allt sålt.
8 svar · 6,8k läst
·
K
Katja1234: Hej! Är det någon här som sitter på en tomt eller någon som vet att någon vill sälja en tomt i Rönninge/ Salem/Botkyrka/ Grödinge? Är öppen för förslag :)
0 svar · 997 läst
H
hempularen: Det är nog rätt vanligt att man påbörjar bygget så att det skall bli klart när VA är planerat att vara klart. Det är ganska riskabelt, Det är mer regel än undantag att sådana planer blir försenade, ofast kanske bara någon månad, men ibland mycket längre. För ett par år sedan när vi började fundera på att skaffa fritidshus, så tittade vi ett tag på att bygga. I området vi
1 svar · 1,3k läst
Söker tomt runt Läckeby
Söker tomt runt Läckeby: Hej söker lantlig tomt runt Läckeby. Allt är av intresse. Alla tipps mottages =)
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.