3 698 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Krav på fallskydd vid brant slänt?
Vi har problem med vår entreprenör som trots besiktningsanmärkningar inte anser det bevisat att en slänt som anlagts brant utgör ett fel. Slänten går längs hela tomtgränsen på ena sidan tomten och fallhöjden går från ca 0,5 till 1,6 m. Längden från tomtgräns till släntkrön går från ca 1,2 till 2,6 m. Längs tomtgräns, dvs. i nederkant av slänten, är ett Gunnebostängsel placerat. Vid delar av tomten är släntkrönet i samma höjd som stolparna på stängslet med ca 1,8 m från stolpe till släntkrön, vilket innebär en påtaglig risk för en vuxen person av normallängd att skada sig illa om denne ramlar nerför slänten. Vi har även vid ett flertal tillfällen haft problem med att våra små barn ramlat ned och inte kommit upp själva. Slänten är vidare så brant att gräset glidit ned och det uppstått brottytor längs hela släntkrönet. Entreprenören har från början lovat att åtgärda detta och har satt upp ett provisoriskt stängsel på släntkrönet för att förhindra olyckor, men börjar nu försöka slingra sig ur åtgärdandet.
Finns det några regler vad gäller fallskydd eller andra lösningar för att förhindra olyckor som vi kan påtala att entreprenören ej har uppfyllt? Vi kan bortse från det provisoriska stängsel som nu satts upp då det är överenskommet med entreprenören som en provisorisk lösning i väntan på åtgärd, och ej var med i de ursprungliga kontraktshandlingarna. Tack på förhand!
Finns det några regler vad gäller fallskydd eller andra lösningar för att förhindra olyckor som vi kan påtala att entreprenören ej har uppfyllt? Vi kan bortse från det provisoriska stängsel som nu satts upp då det är överenskommet med entreprenören som en provisorisk lösning i väntan på åtgärd, och ej var med i de ursprungliga kontraktshandlingarna. Tack på förhand!
Tyvärr var vi oerfarna och skrev på ett avtal med handpenning vid tecknande och full betalning vid inflytt. Ett helt område som byggdes och alla jag pratat med har eller har haft stora problem med entreprenören. De svarar i princip inte på felanmälningar och den enda hos dem vi lyckas etablera en diskussion med är deras jurist som försöker ducka ansvar.
Ja då har du ju inget att pressa dem med.
Alternativen:
1. ARN (men de tar väl inte fastighetsärenden?)
2. Anlita någon annan, skicka sen en faktura till entreprenören på samma belopp. Sen Kronofogden om de inte betalar.
3. Stämning.
Alternativen:
1. ARN (men de tar väl inte fastighetsärenden?)
2. Anlita någon annan, skicka sen en faktura till entreprenören på samma belopp. Sen Kronofogden om de inte betalar.
3. Stämning.
De spåren jag är inne på också men skulle gärna slippa. Förhoppningen är att OM det finns krav på fallskydd så kan jag kanske övertyga deras jurist att en domstol skulle gå på vår linje även om man av ngn anledning skulle välja att bortse från besiktningsanmärkningarna.
Så kan det vara, men juristen hänvisar till tomtbladet som påvisar en slänt (även om det inte framgår hur brant den skulle vara). I samband med att fallskyddet sattes upp kallade de själva den lösningen för temporär i väntan på åtgärd av slänten. Jag vill påvisa att fel föreligger i att slänten är alltför brant, och går de stenhårt på vad som framgår i tomtbladet kommer jag anföra att fallskyddet inte framgår där. Inser att jag har en knivig argumentation framför mig men om jag på ngt sätt kan visa på att slänten anlagts/planerats fel från början skulle det underlätta.
Till saken hör också att andra fastigheter i området fått liknande problem åtgärdat med påkostade ombyggnationer och i vissa fall även ekonomisk kompensation, medan de för vissa fastigheter - vår inkluderad - envisas med att sätta sig på tvären. Vår slänt ligger där detaljplan medger mur på max 1 meter vilket inte är ett stort problem för oss, däremot för våra grannar. Entreprenören vill ej åtgärda vår tomt såvida vi inte kommer överens med våra grannar om gemensam lösning. Något som dels försvåras av att deras tomter skulle kräva högre mur än vad detaljplan medger, dels i min mening inte ligger på vårt ansvar då de ej är del av vårt entreprenadavtal.
Till saken hör också att andra fastigheter i området fått liknande problem åtgärdat med påkostade ombyggnationer och i vissa fall även ekonomisk kompensation, medan de för vissa fastigheter - vår inkluderad - envisas med att sätta sig på tvären. Vår slänt ligger där detaljplan medger mur på max 1 meter vilket inte är ett stort problem för oss, däremot för våra grannar. Entreprenören vill ej åtgärda vår tomt såvida vi inte kommer överens med våra grannar om gemensam lösning. Något som dels försvåras av att deras tomter skulle kräva högre mur än vad detaljplan medger, dels i min mening inte ligger på vårt ansvar då de ej är del av vårt entreprenadavtal.
Klicka här för att svara