Teknik
TypRätt: Du ska väl först koppla upp dig till tvns Wi-Fi för att sedan i tex Netflix trycka på AirPlay eller vad det heter för att visa på tvn istället. Har i alla fall funkat fint från min ajFån. :) Instruktionerna brukar ju även finnas på rummet. Edit: sorry missade att du verkligen ville köra via kabel, varför förresten?
snuttjulle: Det verkar bero mycket på hur uret själv gör vid en dålig signal. Vi har 2 st som uppdatera sig själva via denna radio teknik och en av dem går inte att ställa tiden alls vilket innebär att den måste få signal innan den visar rätt tid. Denna har ett antal gånger fått för sig att visa en eller flera timmar fel och ibland tar det någon natt innan den ställer sig rätt igen. Nu för
KnockOnWood: [citat] Windows 10, och har OpenOffice 4.1.11, vilket funkar perfekt för en gammal gubbe som mig.
qvarne2: Kom över en stiga med trasig drivning. På kul så tog jag isär växellådan för att se om dreven var slitna. [bild] Själva mässingdrevet var lite slitet på kanten då axeln som remskivan sitter på har "vandrat" åt sidan någon cm. :) https://imgur.com/a/PYRQskX Förmodligen dåligt med fett som orsakat. Eller bara kass konstruktion med ett plasthål som lager. Fyllde i alla fall upp det
MacAver: Du får "registrera" lamporna med [citat] Ja. Det är så. Du måste "klickaregistrera" lamporna igen med fjärrkontrollen. Har haft IKEA Trådfri i hela huset i snart 2 år. Det åker ut så snart jag har tid. Totalt onöjd av så många anledningar. I grund och botten ett oigenomtänkt system.
Henrik.woll: Idag är mesh inget ovanligt men bygger i huvudsak på LoRa och inte Mbus. Räckvidden är väldigt god på wireless mbus även i ”tunga” fastigheter med tjocka betongvalv. Har samlar in över 200 mätpunkter via en mottagare i en stor bostadsförening utan bekymmer
[SKPG]Zamora: [citat] Härligt att höra (y)
TechChad: Sitter dörrkarmen med karmskruv kan du ju justera dom så att glipan blir mindre?
dreamie007: Köpte en Aqara M2 samt sensor för temp och fuktighet. Tyckte jag såg att den hade ca två års batteritid så det får duga, borde väl kika in i grunden ibland ändå . Återkommer när jag installerat allt och det kört ett tag. Är det bara 7 dagars historik? Har ni några förslag på sätt att utöka historiken i så fall?
maCsSwe: [citat] Smart, lite som med byggfläkten som någon skrev om. Ok ja jag har det som reserv lösning om jag inte hittar ett smidigare sätt.
trädgårdochhus: [citat] Så bra! Bara en sån här? https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/scart/scart-kablar/scartkabel-06-m-p37076
AndersMalmgren: [citat] Ja därför är det ju idiotiskt att försämra den igen. Informationen att strömmen interlaced ligger i metadata i strömmen och TVn kommer deinterlaca den. Iallafall om man kör en spelare som stödjer det. Tex Plex appen i en smarttv. Tips, citera så personen du pratar med får notifiering. För en sådär 20 år sedan konverterade jag betamax till DVD via ett capturekort RAW >
trojlee: Någon som har tips på billigaste möjliga lasergraveringsmaskin som klarar att gravera på metall(förutom trä):cool:
Freddedan: Sensorn sparar inga loggar alls utan det beror på vilken hub du tänker använda. När jag är i stugan vill jag inte mecka med datorn och teknik så där kör jag en Shelly H&T som rapporterar till Shellys molntjänst som jag sedan kan kolla historik på genom en mobilapp. Då kan jag se grafer per dag, månad och år. Kräver minimalt med teknikintresse och har funkat fintfint förra
etompau: En Tellstick Znet får du för ca 900 kr. Kan även finnas begagnad på köp/sälj-siter. Till den hänger du på önskat antal temp/hygrometrar du behöver. Dessa kostar i 3-pack ca 250 kr. Ska du ha loggning under 12 månader eller längre så får du abonnera på deras premium-tjänst (25 €/år). Annars är veckologgning kostnadsfri. Brandvarnare kan du ansluta (Z-wave-typ). Även
arneri68: [citat] Har du provat itunes på pc?
Dowser4711: [citat] Då rekommenderar jag att du läser den härifrån, det finns mycket matnyttigt i den. https://www.yalehome.com/se/sv/support/manuals
Kotilo: [citat] Okej, tack för svaret Har varken tappat eller behövt banka, gick väldigt smidigt tills det var dags att aktivera. Kontaktade Yale support via hemsidan men hann inte få svar innan de stängde.
Baoa: Tack @Kanalje. Det gjorde susen för mig också men mitt stopp åkte på andra hållet… Satte besviken igång dammsugaren efter manövern med rensen men då orkade centralenheten tydligen suga fram den. Satt en väldigt massiv dammråtta med en tandpetare i sig i i kärlet… Sjukt nöjd
Rolls82: Går väl kanske i för sig att byta ut transformatorn i den till en som klarar högre effekt. Men känns väl inte direkt enkelt och något som man gör om man inte förstår sig på det här med effekt och transformatorer. Då hade jag snarare köpt en dimbar led driver från annat håll.
anders07: [citat] Ja, jo, vi har ett Junkyard flipper också men det är väl runt samma årtal tror jag... Tack för tipset, @snuttjulle ska kontakta flipperdoktorn!
tensiden: Håller med AndersS ovan. Man skall dock ha med sig att Deco M9 har dedikerat backhaul, dvs trafiken mellan accesspunkterna skall inte (i teorin) påverka trafiken mellan en enhet och accesspunkten. Det skall gå på helt olika frekvenser. För M4 delas bandbredden mellan både backhaul och enheter. Men med 10mbit-koppling ut, så skall det inte märkas av det minsta. Sätt du en M4 till med bara
Demmpa: Extratanken/-kärlet behöver inte vara över fuktaren om du har en pump som pumpar vatten till fuktaren. Pumpen behöver inte vara särskilt kraftig heller utan det räcker att den ger lite flöde vid den lyftnivå som krävs. En liten dricksvattenpump till husvagn/husbil räcker om extratanken står bredvid fuktaren. Tex https://www.husvagn.se/kopguide/vattenpump/
kallefredde: Hej jag tänkte koppla en solceller till ett vanligt blybatteri typ fritidsbatteri från det vill jag kunna ladda mitt 18ah 12v litiumbatterier. Jag har fritidsbatteri till min camp lett och solcellen tänkte jag koppla på där. Och det andra batteriet (litiumbatteriet) är till mitt ekolod som jag vill ladda när jag kommer hem efter en fisketur. Är det möjligt och vad behöver jag isåfall
Demmpa: Om man kollar punkt 3, sida 7, i manualen så borde den fungera. https://www.ebeco.se/system/files/documents/Manual_EB500_191010_webb_0.pdf
Sambuccashake: Nekro-bump krävs då det anno 2022 fortfarande verkar finnas ett hål på marknaden för detta. Någon som har förslag på produkter eller lösningar?