Jag tycker att det tar lite för mycket tid och energi att beräkna hur mycket virke jag ska köpa utifrån vilka längder jag behöver och vilka längder som säljs. Särskilt som jag ofta behöver räkna om när jag står på brädgården och ser vilka längder som finns.

Jag har därför börjat skissa på en app som skall hjälpa mig med detta, nu är jag nyfiken på vad ni tänker om den.

Vad jag framförallt funderar över är: Förstår ni från vad den gör? Skulle den hjälp er? Hur gör ni idag för att beräkna virkesåtgång?

Skärmdump av en app för beräkning av virkesåtgång med fält för inmatning av längd och antal samt resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Chiippe och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Känner mig som en partypooper men jag har använt den här tidigare:
[länk]

Verkar göra ungefär samma sak.
Ja väldigt likt det jag tänker mig. Har den funkat bra för dig? Någon funktion du saknat?

M matsandreas skrev:
Jag tycker att det tar lite för mycket tid och energi att beräkna hur mycket virke jag ska köpa utifrån vilka längder jag behöver och vilka längder som säljs. Särskilt som jag ofta behöver räkna om när jag står på brädgården och ser vilka längder som finns.

Jag har därför börjat skissa på en app som skall hjälpa mig med detta, nu är jag nyfiken på vad ni tänker om den.

Vad jag framförallt funderar över är: Förstår ni från vad den gör? Skulle den hjälp er? Hur gör ni idag för att beräkna virkesåtgång?

[bild]
Jag är inget fan av att räkna och inget vidare på det heller. Istället för att stå med räknaren på mobilen så hade jag gärna använt en sån här app.

Detsamma gäller åtgång när man har en täckande bredd på exempelvis en panel eller golv och ska räkna ut hur många bräder det går på en bredd. Det hade varit ett bra tillägg.
Jag är som sagt för lat för att räkna själv :rofl:

M matsandreas skrev:
Ja väldigt likt det jag tänker mig. Har den funkat bra för dig? Någon funktion du saknat?
Jag tycker den har funkat bra, vet inte riktigt hur den hanterar att det finns olika längder på brädgården, annars hade det varit en intressant feature.

B
Är så varierande tillgång på längder från gång till gång, och sedan ska man ju hitta raka bräder med. Brukar bli att stå och räkna lite på plats. Blir sällan mycket spill, och de som är lite längre åker ju in i virkesförrådet hemma. Och korta spillet in i vedboden.

För min del hade jag inte haft ork att knappa med en app, men jag är hyggligt vass på huvudräkning.

F
Jag har spånat på exakt samma. Är så jäkla snål (speciellt med sommarens virkespriser) och av nån anledning slutar skallen fungera när man står på brädgården och ska försöka pussla ihop vad jag behöver mot vad de har med minsta spill.

wildeside
Excel funkar bra för min del dom gånger jag behöver snålräkna på material.

Tack för bra tankar, kanske dyker upp en möjlighet att beta-testa när jag kommit så långt.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.