Teknik
Hymas7: Min gräsklippare en med brigg stratton motor 12,5 hkr modell 286707 laddar 16 volt till batteriet vid full gas.Misstänker fel på laddningsregulatorn någon som vet var den sitter på motorn.nornalt ska den ladda drygt 14 volt
RoAd: [citat] Ja, hade jag sett ditt inlägg i april hade jag föreslagit just den. Bra pris och öppna protokoll för att kommunicera med dem.
eriksaaf: [citat] Tele2 har jag i min frame. Teliaplay finns dock inte.
JesperKn: Tja, Planerar fixa nödströmsanläggning till kaminen, som använder ~750w peak och ~400w genomsnitt under uppstart (c:a 5 minuter) och sedan ~50w kontinuerligt. Detta bliver med tillslagsautomatik, LifePo4 batteri, laddare och växelriktare. Klurar lite på detta med just växelriktare; Alla tillverkare jag hittat hittills skiver "minimum battery capacity". Varför är detta relevant för en
Anders890: [citat] Det finns både stegjärn och plattform för sotaren, så du ni rekommenderar alltså att skruva av allt ?
Costanza: Konstaterar att Mockfjärds har något sorts embryo till det jag skulle vilja kunna göra i sitt planeringsverktyg, https://planera.mockfjards.se/ . Kan exempelvis se hur fönster i olika färger ser ut mot gult tegel. Skulle dock helst vilja ha ett verktyg som kan utgå ifrån bilder på mitt hus, så jag kan se mer exakt* med de kulörer jag har på tegel, fog, sockel, gavelspetsar mm. (* Japp,
Tompa01: [citat] Hållet med. Rekommendationerna är att prioritera minst en per våningsplan. Sedan är det sovrummen som är viktiga, så man vaknar innan rök gör att man blir utslagen. I kök är det större risk för falskvarning, likaså i garage och tvättstuga. Jag har dock i tvättstugan. Har fristående garage. Sen satte jag en just utanför köket samt trapphall och vardagsrum. Har rätt många
prototypen: Jo då har du nog någon slags antenn. Nu har du två val, köp ett slututtag (med låg dämpning, få dB) och så pillar du ett tag med kabeln, det är inte tvärenkel att ansluta en koax utan att få en kortis. Och det brukar inte vara plats för så mycket kabel bakom uttaget. Eller klipp kabeln, sno in stumpen och smäll på ett lock
Dowser4711: Gissningsvis så har någon någon gång i tiden bytt kamin och den nya har haft rökröret i bakkant istället för ovanpå eller högre upp och för att slippa ha kaminen längre ut än nödvändigt tog de upp ett nytt hål och pluggade det gamla.
Dilato: [citat] Tyvärr har jag ingen enhet som använder Zigbee så jag vet helt enkelt inte.
Amarace: Sen bör du ha koll vad uttaget har för dämpning, det lär dämpa mer än 4dB då det inte är ett slututtag. Jag skulle sätta ett slututtag med bara nån dB i dämpning.
arasmus: Jag letar efter en bra avfuktare till en inredd källare på typ 70 m2 med tvättstuga, dusch, oisolerad platta och avsaknad av dränering (så den har att göra). Det viktigaste är stor kapacitet och tyst (eftersom det finns ett gästrum där). Enligt ”fast, good, cheap; pick two” så lär det innebära att den blir rätt dyr, men det är ok om det finns nån lämplig. Max kanske 15000.
Dudeish: Esphome gör att jag även kan använda magnetkontakter för att läsa av läget. Sen e det ju en flock andra fördelar
aner42: Har hus i Thailand. På tomtgränsen är det först en murdel ca 1 meter hög. Var tredje meter, en pelare ca 150 cm hög. Mellan pelarna två vågräta fyrkantsrör. Mellan dessa är skruvat målat trä av 2 dimensioner. 7 och 14 cm beda och 65 cm höga. Nu har det gått röta mer eller mindre i dessa. Virket har mycket hög densitet. Jag kan se att genomgående så är det röta i nedre delen
JonasJN: Har sladden legat emot någon annan sorts plast? Jag vet att vissa plaster/gummi reagerar med varandra och kan smälta (t.ex gjutna gummibeten/fiskedrag).
Peacepoor: [citat] Hur kommer det sig att du tycker Yale funkar bättre än Glue? Vad har du haft för problem med Glue?
Demmpa: Det finns standarder för det hela, men hemma behöver man inte följa det om man inte vill. Om man vill kan man utgå från planritningen och börja markera uttag nedifrån vänster å gå rad för rad uppåt, märka uttagen/dosorna 1, 2, 3, osv, samtidigt montera i motsvarande uttag i patchpanelen. Lite bilder ur boken ”Teleinstallation, installationshandbok”, [bild] [bild] [bild] [bild]
Originalet: Vi ska bygga ett Älvsbyhus där vi ska välja till spottar i alla fönster. Dessa är av modellen Hide-a-lite Core som styrs av drivdon mellan spottar och strömställare. Vi vill ordna någon typ av smart styrning till dessa utan att bli av med de vanliga strömställarna. Är det någon som vet om Schneiders Wiser system klarar av detta genom att bara byta ut strömatällarna? Alla
Mats: Kan du sätta dosa så gör det tycker jag -återigen därför att dosor och rör är bökigt så gör det en gång, tråd är sen lättbytt
Logad: [citat] Det är ett flamsäkert motstånd på 27 ohm c:a 2-3W. Troligen sitter en varistor på insidan som kortslutit på grund av överspänning (vilket är deras uppgift). Motståndet fungerar som säkring som ska gå om det är tillräckligt med energi i överspänningspulsen. Man behöver hälltillverkarens exakta specifikation för att få tag i rätt sort.
AndersMalmgren: [citat] Jag märke stor skillnad när jag gick från en gen3 till gen4 (Samsung 980 PRO vs Samsung 970 Pro). Dock jobbar jag med spelutveckling och det är tungt för disken.
joakim_j: Jag skall börja montera en centraldammsugare, och har ett par frågor jag ville ställa först, som inte täcks in av installationsmanualen. 1. Jag har en burk pvc-lim, men den är nog ett antal år gammal (3 kanske). Dock oöppnad. Är det limmet en färskvara på något sätt? Eller är det bara att testa och se, och om det verkar hålla så funkar det? 2. Inför limningen, hur rengör man
Jeppenedved: Tack för alla svar allihop! Känns som att jag inte har ett problem trots allt:)
Jocke Best: [citat] Så är det. Har man en gång börjat med HA så kommer man inte ur det. Det är ett gift haha.
Stefan N: Hur ser det ut idag? Bästa köpet för att slippa trassel med mattor och trösklar?
TeroM: Finns i bortskänkes delen … https://www.byggahus.se/forum/threads/3-kva-ups-foer-ett-par-hundringar-till-festkassan.459065/
munspelarn: jag tänker skarva på en ny gaskabel på husvagnen och har tagit loss nippeln som fäster slangen. finns det något medel man borde gnida in på ytan för att vara säker på att kopplingen blir tät eller ska det vara okej ändå..? mvh Andreas [bild] [bild]
saltet: [citat] Tack snälla för svaret. Kollar nu med Mälarenergi, Västerås om vilken elmätare jag har. Väntar på svar med tanke vad som framkom tidigare i tråden. Byggahus är så lärorikt.