Hej!
Har installerat det nya yale L3 och allt funkar jättebra med öppning o låsning osv men det som inte funkar är nödöppningen. Man ska ju kunna plocka ut ett batteri, vrida vredet fullt o kunna öppna med handtaget men det händer ingenting.

någon som vart med om liknande och har en idé om vad som kan va tokigt?

tack för svar.
// Adde

Det står i instalationsguiden att ett bleck ska vändas beroende på höger- eller vänsterhängning och att om det sitter fel kommer det påverka nödöppning. Kanske det som är problemet? Har inte installerat mitt lås ännu men minns att jag läste om just detta.

Om medbringaren är för kort så kan det även bli problem med nödöppningen, det är därför det följer med en extra medbringare så man har ytterligare en chans att göra rätt.
Då allt annat fungerar så bör medbringaren vara rätt.
Det kan även vara så att du satt täckplattan över kablarna fel så den är felvänd, piggarna ska vara mot dig alltså sticka ut från dörren.
Det kan även vara så att du inte vrider vredet tillräckligt, vid nödöppning ska vredet vridas längre än vid vanlig öppning.
Kontrollera att den mekaniska nödöppningen fungerar utan batterier.
• Kontrollera att handtaget inte låser upp hakregeln.
• Ta ut ett batteri.
• Vrid vredet mot öppna, förbi ”knäppet” till helt horisontellt läge, håll kvar!
• Tryck ner handtaget, låset ska låsas upp.
https://www.yalehome.se/Yale/YalehomeSE/Filer/manualer/Yale Doorman L3/Yale Doorman L3 Installation och driftsättning-M4432.2102-svenska.pdf

Hur har det gått för dig? Vi har samma problem just nu!

• Gilla
Alkeskog
  • Laddar…
Vi hade samma problem och tog till slut hjälp av en låssmed. Det behövdes millimeterprecision på medbringaren. Även låssmeden ”misslyckades” på den första han satte dit, så det krävdes tre medbringare totalt för att få det att fungera.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi kapade den förkort så nu funkar allt! Tur det följde med två!

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Hej! ursäkta sent svar men precis som ni båda säger så var medbringaren några millimeter för kort

Två följdfrågor på detta i samma ämne.
Hur byter man till den extra medbringaren? Tar loss låssprinten?

Sedan i vilken situation behöver man mekanisk nödöppning? När batterierna är slut, men varför byter man inte bara då?

P PezN skrev:
Sedan i vilken situation behöver man mekanisk nödöppning? När batterierna är slut, men varför byter man inte bara då?
För att batterierna är på insidan och du står på utsidan?

Jag fick byta medbringaren när jag montera vårat L3. Man tar loss ringen med en låsringstång, en extra medbringare va med i kartongen(jag kapade den för kort)

antar att man behöver kunna lås upp inifrån helt mekaniskt ifall elektroniken slutar fungera.

Med nya Yale Doorman L3 (R2) så är det inte lika känsligt med att kapa medbringaren rätt då den är genomgående i roddaren så den medbringaren kan vara längre och ska även vara det enligt monteringsanvisningen.
Under en övergångsperiod finns äldre DDL kvar på marknaden och med den är det noggrant med kapningen av medbringare.
Den mekaniska nödöppningen är till för att kunna utrymma även när batterierna eller insidans enhet (elektroniken) inte fungerar t.ex vid brand.

AnnaB82 AnnaB82 skrev:
Vi kapade den förkort så nu funkar allt! Tur det följde med två!
Jag har samma problem nu. Men hur fick ni bort handtagen? Finns det något knep eller är det bara att använda våld.

addebaddeman addebaddeman skrev:
Hej! ursäkta sent svar men precis som ni båda säger så var medbringaren några millimeter för kort

Hur kapar man lättast medbringaren? Vilket verktyg har ni använt?

En kraftavbitare.

• Gilla
Nerkicc
  • Laddar…
N Nerkicc skrev:
Hur kapar man lättast medbringaren? Vilket verktyg har ni använt?
Kraftavbitare eller såga av den, du kan även hålla i medbringaren med en tång eller skruvstycke vid lämplig midja (anvisning) och sedan bryta av medbringaren med en annan tång genom att vicka lite fram och tillbaka.
På de tidigaste Doorman L3 var det noga med kapningen av medbringaren men i de senare versionerna är medbringaren genomgående och kan då vara lite längre.

• Gilla
Nerkicc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.