Precis. Samsung lovar som sagt att det fungerar för Windows 7/8/10, och det har fungerat utmärkt för 8.1 och 10 för mig.

Jag antar att det är (eller kan bli) en del extra fix när man "flyttar" Windows, så jag vågar inte lova att det fungerar med en bit-för-bit kloning rakt av. Men det finns som sagt programvara som ordnar det med. (Om det vore Linux så vet jag precis vilken handpåläggning som behövs, men inte så med Windows).

Köpte nån samsung ssd på 500gb som han själv länkat till och han blev supernöjd med datorn nu.

Tack för alla råd och tips

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
EddieHansson
N neo11 skrev:
Hej, nu har jag faktiskt inte läst alla svar i tråden.
Men är det en ny ssd för os så måste du ju installera win10 eller win11 med ny fräsh installation.
Du kan klona från gammal hårdisk, men kommer leda till problem.
Kör nyinstallation.
Är det dock en hårddisk utan os på kan man flytta hur man vill.
Men man ska bara ha os disken inkopplad i datorn vid installation med nytt os.
Är datorn inte för gammal så finns windows licensen sparad på moderkortet.
Bara att ladda ner ny windows till usb sticka och sen installera.
[länk]
Njae, tror du har missförstått något.

Det går utmärkt att klona diskar med OS på. Enklast med någon USB sticka på som man startar datorn med och kör kloningsverktyg ifrån. Tex GParted som finns tex på Fedora Live USB eller System Rescue CD (som kan köras från USB). Båda är gratis open source baserat på Linux.

Om SSD disken är minst lika stor som den gamla hårddisken är det enklast att använda 'dd' eller 'ddrescue' och helt enkelt kopiera hela disken block för block.

Exempel om du startat datorn från Fedora eller SystemRescueCD samt har både den nya SSD disken och den gamla inkopplade i datorn.

OBS! det är mycket viktigt att veta vilken enhet (sda, sdb, sdc, add, osv..) som är den nya och gamla disken.

Man behöver lite kunskap för att ta reda på vilken är vilken.

Ett sätt är att använda kommandot 'lsblk' :

# lsblk -d -e 7 -o NAME,ROTA,SIZE,MODEL
NAME ROTA SIZE MODEL
sda 0 238.5G SAMSUNG SSD 830
sdb 1 9.1T WDC WD100EFAX-68
sdc 1 2.7T WDC WD3000F9YZ-0
Här ser vi sda som är en Samsung SSD och sdb, sdc som är Western Digital HDDs.

Om du då skulle kopiera sdc till sda skriver du:
# dd if=/dev/sdc of=/dev/sda status=progress
Där:
if=den gamla disken
of=den nya disken

Men som sagt. Kräver lite erfarenhet av att använda en linuxterminal/shell. Är du osäker kan du råka göra fel och förstöra din data.

Redigerat:
Lite feedback på min fråga i inlägg #33

Fick äntligen hem adaptern från ASUS NGFF till M2 SATA och det gick ju galant förutom att M2 SSDn är lite tunnare än original NGFF, så jag fick lösa det med en extra bricka. Sen var det bara att skapa ett bootbart USB minne via Microsofts hemsida och ändra boot i Bios.

Klart nöjd , gick totalt på drygt 800kr. Iofs blev jag tvungen att bryta fabriksmonterad Raid 0 , men det spelar ingen roll. Får använda den återstående 128GB SANDISK NGFF SSD som lagringsenhet.

Så tips till er som ev har äldre Zenbook med kraschad SSD, köp delarna länkade i inlägg 33. Glöm inte att koppla bort datorns batteri vid byte.

(Det finns liknande adapter till Macbooks med NGFF också.) Öppen bärbar dator med nyinstallerad Samsung 860 EVO M.2 SSD och adapter på moderkort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.